" Engkau ni biar betul? Bila kau nampak?" tanya Pak Hamid dengan wajah berkerut.
Pak Hamid merupakan salah seorang AJK di Pangsapuri Seri Impiana. Dia sudah menetap disitu sejak pangsapuri kos rendah itu baru dibuka. Hampir semua penduduk disitu kenal dan menghormati Pak Hamid.
" Ish... Takkanlah saya nak buat cerita pulak...ni kan perkara serius. Saya ni bukan apa, saya hormatkan Pak Hamid sebagai orang lama kat sini. Kita pun dah lama kenal. Kalau anak orang lain, memang saya dah report dah." panjang lebar Razak memberikan penjelasan.
Razak merupakan pengusaha warung di pangsapuri itu. Dia seorang yang baik dalam berniaga, namun mulutnya yang suka bercerita mengenai orang tidak menyenangkan kebanyakan penduduk disitu. Pantang ada cerita baru, Razak dan isterinyalah orang pertama yang akan menjajanya.
"Siapa budak tu?" Pak Hamid bertanya perlahan setelah agak lama berdiam diri.
" Anak Haji Deraman, yang duduk dekat block C tu." Jawab Razak tanpa berselindung.
"Astaghfirullah..." Pak Hamid sudah mengurut dada.
" Saya sendiri pun tak percaya mula-mula. Tapi bila saya tangkap sendiri diorang dekat tangga flat tu, memang diorang dah niat nak buat benda terkutuk tu. Dah separuh telanjang dah Pak Hamid." bersungguh-sungguh Razak cuba meyakinkan Pak Hamid.
" Harap Pak Hamid nasihatkan lah anak buah Pak Hamid tu. Muda lagi budaknya. Sayang." sambung Razak lagi.
"Hmm yelah. Nanti aku tau lah nak buat apa. Aku mintak diri dulu lah. Ingat, jangan kau pandai-pandai cerita benda ni kat orang pulak. Biar aku settlekan dulu. Kalau boleh aku taknak benda ni kecoh." Kata Pak Hamid.
" Iya Pak Hamid. Saya faham. Biar la kita berdua je yang tahu. Sebab benda ni aib. Hati-hati jalan tu." Razak bermanis mulut.
Melihat Pak Hamid yang semakin jauh, Razak tersenyum puas.
"Padan dengan muka kau budak. Berani kau maki aku hari tu? Mendapat la kau nanti." Razak berkata didalam hati.
Dia yang sememangnya gemar mengganggu anak gadis di situ berasa dendam dengan Sabrina, anak buah Pak Hamid. Semuanya gara-gara dia dimaki Sabrina kerana memegang punggung anak gadis itu sewaktu menuruni tangga tempoh hari. Hatinya begitu sakit sekali.
Dari jauh, Razak terpandang Akma sedang berjalan menuju kearah pangsapuri. Matanya mula liar.
" Eh Akma. Baru balik sekolah ke? Lewatnya?" Tegur Razak sewaktu Akma melintasi warungnya.
" Haah. Saya jalan kaki je pakcik. Tu yang lambat sikit." jawab Akma ramah.
" Ish apa pulak pakcik..abang muda lagi la. Hehehe meh la minum dulu." Razak mempelawa.
" Takpa la. Lain kali saya singgah ya..balik dulu.." jawab Akma sebelum berjalan pulang.
" fuh geram betul aku tengok Akma ni. Mengancam. Susah nak jumpa budak cun macam dia kat flat ni." Kata Razak sambil mengetap bibir. Matanya liar melihat tubuh Akma berjalan lengang-lenggok dengan baju sekolahnya itu.
" Amboi bang. Sampai tak berkelip mata tu. Tengok sapa?" Julie, isteri Razak menegur suaminya.
" Eh mana ada tengok sapa. Awak ni.. Eh awak kenal ke budak tu? Anak sapa ya? Tak pernah nampak pun sebelum ni?" Tanya Razak.
Sejak beberapa minggu lalu, selalu dia melihat Akma melintas dihadapan warungnya sewaktu balik sekolah. Ada juga dia bertanya nama sewaktu Akma minum diwarungnya beberapa kali, tapi tidak sempat dia menerumah gadis itu.
" Oh..itu anak Daus dengan Maria yang duduk dekat block B tu. Sebelum ni dengar budak tu duduk kampung dengan atuk nenek dia. Ni baru duduk dengan mak ayah dia la ni." kata Julie. Dia sememangnya hebat mendapatkan berita-berita di pangsapuri itu.
" Ouh..patut lah tak pernah nampak." Razak tersengih.
" Dah... Dah.. Tak payah nak tengok lebih-lebih sangat. Budak lagi tu. Sebelum saya naik angin, baik abang tolong saya kat dapur ni." Julie mula membebel.
Razak yang terkulat-kulat itu hanya menurut. Takut juga bila bininya sudah naik angin nanti.
YOU ARE READING
Seri Impiana
FantasyMengambil inspirasi dari idea penulis cerita 'Budak Flat' yang telah hilang tanpa jejak, kali ini OpenLegGirl cuba mengolah jalan cerita mengikut ideanya sendiri. Karya terbaru dari OpenLegGirl ini diberi judul Seri Impiana, mengisahkan tentang kehi...