" Betul haji. Dah kecoh dah dekat blok tu. Sebab tu la si Rashdan laki bini langsung tak keluar rumah." Razak bersungguh-sungguh bercerita.
" Dahsyat betul budak-budak sekarang ye? Umur pun setahun jagung dah berani buat benda-benda macam tu." Haji Deraman menggelengkan kepalanya.
"Itu yang saya tak sangka tu haji. Budak tu baru tingkatan 1. Dah berani dir*gl kakaknya sendiri." Razak masih bersemangat.
"Ish kamu ni. Tak payah la disebut perkataan tu. Sensitif aku." Haji Deraman berkata.
" Sudahlah. Kita tak payah la bercerita hal diorang tu lagi. Lagipun itu aib keluarga dia. Jangan kamu hebohkan lagi. Kesian aku tengok si Rashdan tu." Sambung Haji Deraman.
Razak hanya mengangguk. Ikutkan hatinya, mahu sahaja dijaja cerita sensasi itu. Semuanya kerana dia berdendam dengan Rashdan yang mengherdiknya dikedai itu akibat selalu mengganggu Azlin ketika lalu lalang dihadapan kedainya.
"Dalam sibuk nak jaga aib orang, anak sendiri pun kena jaga juga. Jangan sibuk duduk meraba anak dara orang." Pak Hamid yang duduk dimeja berhampiran menyindir.
"Siapa yang kamu cakapkan tu Hamid?" Tanya Haji Deraman.
"Saya tak cakap sapa-sapa. Lagi satu saya tengok anak haji tu selalu sangat duk angkut anak saudara saya si Sabrina tu ke hulu ke hilir naik motor. Tak manis la haji." Kata Pak Hamid sinis.
"Bila kamu nampak? Astaghfirullah...betul ke Razak?" Soal Haji Deraman kepada Razak untuk meminta kepastian.
"Tengok tu Razak...perangai anak sendiri pun dia tak nampak, ini nak tutup aib orang lain." Pak Hamid melepaskan bencinya.
"Aku mintak maaf lah. Lepas ni aku akan cakap dengan anak aku. Ok lah Razak..Hamid..aku mintak diri dulu. Ini duit air. Kamu kira la sekali dengan Hamid tu. Aku bayar." Haji Deraman yang sedikit tersinggung meminta diri.
*****
Sabrina singgah ke warung Razak setelah penat berjalan kaki dari sekolah. Ikutkan hati, memang malas dia menyinggah di warung itu, namun tekaknya terasa amat dahaga. Beg galasnya diletakkan diatas kerusi disatu sudut. Mujurlah tiada kelibat Razak di warung itu. Boleh lah dia duduk dan minum disitu sebentar. Sememangnya dia malas berjumpa dengan lelaki itu sejak insiden punggungnya diraba oleh Razak tidak lama dahulu.
"Kak Julie..nak order." Panggil Sabrina.
" Eh Ina..lama akak tak nampak kamu singgah sini." Julie menegur.
" Busy sikit lah kak." Sabrina memberi alasan.
Julie hanya tersenyum. Bukan dia tidak tahu gosip budak itu. Itupun kerana suaminya bercerita.
"Hmm yelah. Kamu nak minum apa?" Soal Julie.
"Bagi limau ais satu." Pesan Sabrina.
"Makan?" Soal Julie lagi.
"Makan tak. Minum je." Sabrina tersengih.
"Yelah. Akak buatkan air dulu."
"Akak. Tumpang toilet kejap ye. Tolong tengokkan beg Ina tau." Sabrina berkata dan menuju ke arah dapur.
*****
Razak segera mengeluarkan telefon setelah mendengar bunyi notifikasi. Satu apps ditekan. Tersenyum dia apabila melihat di skrin kelibat seorang sedang memasuki tandas. Memang dia telah menyembunyikan kamera kecil didalam tandas warungnya. Sasarannya tidak lain tidak bukan adalah wanita.
" Ini anak saudara Pak Hamid." Gumam hantinya.
Razak bertambah gembira apabila melihat mangsanya kali ini adalah Sabrina. Sudah lama dia berkenan dengan budak itu. Butang rakam ditekan.
Sabrina dilihat sedang menyelak kain birunya keatas dan melurutkan seluar dalamnya kebawah lalu bercangkung. Razak dapat melihat dengan jelas cairan keluar dari sebalik lubang cipap Sabrina. Beberapa saat kemudian, Sabrina mula berdiri dan memakai kembali seluar dalamnya. Kain biru sekolahnya dilepaskan semula sebelum keluar dari tandas.
"Patut la orang cakap pepek budak sekolah ni busuk. Kencing pun tak basuh rupanya. Hehehe." Razak tersengih.
Dia menyimpan semula telefon bimbitnya lalu segera bergegas menuju ke warungnya.
*****
Sabrina mencebik saat melihat Razak menuju kearah warung dengan motosikal buruknya. Cepat-cepat dia habiskan air minumannya.
"Kak. Nak bayar." Laung Sabrina.
"Cepatnya nak balik?" Soal Julie.
" Dah lambat ni. Karang mak bising pulak." Sabrina berdalih.
Selepas membayar, cepat-cepat dia mengambil beg galasnya dan ingin berlalu dari situ.
" Hai Ina. Lama tak nampak." Tegur Razak sambil tersengih, menampakkan wajah miangnya.
Sabrina hanya memberikan senyuman paksa tanpa menjawab sapaan Razak.
Razak mengerling sekilas kearah isterinya yang sibuk didapur. Kemudian tangannya merentap tangan Sabrina. Baru sahaja Sabrina ingin menjerit, Razak memberi isyarat supaya diam.
"Aku tau apa yang Pak Hamid buat dekat kau selama ni." Bisik Razak dengan sengihan yang menyakitkan hati.
Sabrina yang mendengar amat terkejut. Dia sendiri tidak tahu untuk memberi reaksi.
"Datang sini pukul 10 malam sebelum abang tutup warung. Kalau taknak hal ni heboh." Razak berkata lalu melepaskan kembali tangan Sabrina dan terus meninggalkan Sabrina yang terpinga-pinga itu.
****
Akma dan Izzah yang pulang dari sekolah singgah sebentar di warung Razak. Mereka berdua duduk dimeja yang berhampiran dengan kipas untuk meredakan kepanasan.
"Hai adik-adik comel abang. Nak minum apa hari ni?" Razak menyambut gembira kedatangan mereka berdua yang sudah menjadi pelanggan tetapnya hari-hari.
"Macam biasa la bang." Pesan Akma.
" Saya pun macam biasa." Kata Izzah pula.
"Okey. Kejap ye. Abang buatkan special untuk korang." Razak tersengih gembira.
Sambil membuat air, matanya tidak henti memandang kepada Akma dan Izzah. Pandangan matanya ibarat menembusi baju kurung putih yang agak jarang budak berdua itu. Geram dia melihat tubuh anak gadis seusia itu.
"Kak...tumpang tandas kejap ye."
Razak melihat Akma sedang menuju kearah dapur. Senyumannya semakin meleret sambil mula mengeluarkan telefonnya.
YOU ARE READING
Seri Impiana
FantasyMengambil inspirasi dari idea penulis cerita 'Budak Flat' yang telah hilang tanpa jejak, kali ini OpenLegGirl cuba mengolah jalan cerita mengikut ideanya sendiri. Karya terbaru dari OpenLegGirl ini diberi judul Seri Impiana, mengisahkan tentang kehi...