Azrul, berusia 30 tahun dan isterinya Syahira, 27 tahun merupakan pasangan suami isteri yang baru berpindah ke Pangsapuri Impiana. Sebelum ini, kehidupan mereka boleh dikatakan senang lenang. Mereka sering berbelanja mewah tanpa memikirkan wang simpanan masa depan. Namun, sejak penularan wabak COVID-19, kehidupan mereka telah terjejas. Azrul yang sebelum ini bekerja disyarikat terkemuka, telah diberhentikan kerja. Malah ramai lagi rakan sekerjanya turut diberhentikan akibat kegawatan ekonomi. Oleh kerana itu, mereka terpaksa menjual harta mereka seperti kereta, motor dan barangan perabot untuk menampung perbelanjaan mereka. Oleh kerana tidak mampu lagi membayar sewa rumah yang mewah, Azrul dan Shahira telah berpindah dan menyewa di pangsapuri kos rendah ini.
Shahira yang sebelum ini telah biasa hidup mewah, pada mulanya agak tertekan dengan situasi yang berlaku. Walaupun dia bukan dari keluarga yang senang, namun dia lebih suka dengan gaya hidup orang berada. Malah, dia menikahi Azrul pun kerana duit. Kini, setelah krisis yang berlaku, dia akhirnya terpaksa hidup sederhana. Apatah lagi kini Azrul hanya bekerja sebagai kelidan lori sahaja.
Shahira bukanlah wanita yang cantik. Tubuhnya juga sedikit berisi. Oleh sebab itu, dia lebih suka menonjolkan diri dengan memakai pakaian yang agak ketat. Entah mengapa, dia suka apabila tubuhnya diperhatikan oleh lelaki. Sudah banyak kali Azrul menasihati Shahira supaya berpakaian lebih sopan, apatah lagi kini mereka tidak semewah dulu. Namun Shahira langsung tidak mengendahkan nasihat suaminya. Malah dia tidak habis-habis menyalahkan suaminya itu kerana hidup susah.
Setelah berfikir dan berbincang dengan Azrul, Shahira membuat keputusan untuk berniaga secara kecil-kecilan untuk membantu memperbaiki ekonomi mereka. Pada awalnya, Azrul tidaklah begitu setuju. Namun setelah dipujuk,barulah dia membenarkan.
Pada awalnya, Shahira berfikir untuk berniaga secara online, tetapi setelah merasakan dirinya sering menjadi tumpuan lelaki-lelaki gatal di pangsapuri itu, dia akhirnya mengambil keputusan untuk berniaga dari rumah ke rumah. Namun begitu, suaminya tidak tahu tentang hal itu. Dan bagi Shahira, biarlah suaminya itu langsung tidak tahu.
Hari pertama Shahira berniaga, semuanya berjalan lancar. Walaupun tidaklah banyak yang terjual, tetapi dia tetap gigih untuk singgah dari satu rumah ke satu rumah. Antara barang jualan Shahira adalah minyak wangi, barangan solek dan jamu-jamu.
Dari sehari ke sehari, jualannya semakin banyak yang terjual. Jika awalnya Shahira menfokuskan pada para isteri dan wanita, kini dia beralih kepada para suami dan lelaki. Ada juga mata-mata yang tidak senang dengan kehadiran Shahira kerana wanita itu seolah-olah sengaja menggoda suami mereka dengan berpakaian kebaya ketat serta layanan yang mencurigakan.
****
Hari itu, seperti biasa Shahira akan singgah dari satu rumah ke satu rumah untuk menjual barangannya. Biasanya Shahira akan pergi satu blok untuk satu hari dan akan bergilir-gilir untuk lima blok di Pangsapuri Impiana itu. Setelah habis dia singgah ke rumah terakhir, Shahira bersiap-siap untuk balik kerumahnya di blok D.
Dari jauh, Mustafa ternampak kelibat Shahira yang baru sahaja keluar dari pintu lif. Hatinya berdebar-debar secara tiba-tiba. Otaknya ligat memikirkan ayat untuk menegur wanita itu.
Mustafa merupakan salah seorang penghuni di situ. Dia berumur tiga puluh dua tahun dan telah berkahwin. Sejak Azrul dan Shahira berpindah ke pangsapuri itu, dia sering mencuri pandang kepada Shahira. Apatah sekarang ini Shahira sudah mula berniaga dari rumah ke rumah. Hampir setiap hari pandangan matanya menjamah seluruh tubuh Shahira yang padat dibaluti kebaya ketat.
"Hai. Banyak ke jual hari ni?" Soal Mustafa saat berselisihan dengan Shahira.
"Ada la sikit. Abang nak tengok ke barang-barang saya? Takpe abang tengok je dulu. Tak kena bayar pun." Shahira menjawab ramah.
"Nama apa ni? Selalu nampak kat sini." Mustafa bertanya, sengaja mahu mengambil peluang mengenali wanita itu.
"Panggil Ira je." Shahira tersenyum.
"Ira...sedap nama tu. Cantik macam orangnya jugak. Hehehe. Nama abang Mus. Abang tinggal kat blok ni." Mustafa mula mengayat.
"Yeke. Ira tinggal kat blok D sana. Baru je pindah sini masa PKP hari tu." Shahira menjawab sambil menunjukkan barang-barang jualannya kepada Mustafa.
"Wah. Ira jual semua ni? Patut la abang tengok Ira mengancam. hehehe" Mustafa mengusik.
Pelbagai barangan lelaki dan wanita dibelek. Namun minat Mustafa hanya terarah kepada buah dada bulat dan besar disebalik baju kebaya sendat Shahira.
"Ish Abang ni. Ada-ada je. Ira biasa je lah." Shahira malu-malu.
"Oh ya. Suami Ira mana? Jarang Abang nampak dia kat flat ni." Soal Mustafa.
"Suami Ira kerja luar. Selalu jugak balik lambat." Ira menjawab acuh tidak acuh. Malas rasanya mahu bercerita tentang suaminya.
"Oh yeke? Sayang betul. Ada bini cantik macam ni pun, tak reti nak bagi perhatian. Kalau abang la, memang tak sanggup nak tinggal. Hehehe." Mustafa mengusik.
"Amboi. Untung la isteri abang kan?" Shahira berkata sambil tertawa.
"Hmm. Ntah la Ira. Bini abang tu, lepas ada anak empat orang ni, macam dah tak pedulikan abang. Asyik dengan anak-anak je. Sampai badan dia pun dah tak terjaga." Mustafa meluah.
"Bukan abang nak bercerita pasal dalam kelambu abang, tapi abang macam dah tak berselera dengan dia." Sambung Mustafa lagi sambil berbisik.
"Ish abang ni. Tak baik tau. Dia kan dah lahirkan anak-anak abang. Lagi satu, abang kena lah pandai jaga isteri abang. Ha ni..Ira ada jamu yang baik untuk isteri abang." Shahira menunjukkan produknya.
"Ira berani jamin, dalam masa 3 bulan, isteri abang mesti kembali macam dulu, macam mula-mula kahwin dulu." Sambung Shahira lagi bersemangat.
"Yeke? Oklah abang ambil satu dulu tengok macam mana." Ujar Mustafa. Sebanarnya dia bukan mahu beli sangat jamu itu. Lebih kepada mahu mengorat Shahira.
"Untuk abang, abang boleh cuba mintak ni. Abang sapu dan urut 'senjata' abang tu. Dalam masa berapa hari je boleh nampak beza. Mesti isteri abang puas nanti. Hehehe." Shahira menghulurkan sebotol minyak.
"Wah. Bagus tu. Tapi boleh berkesan ke?" Mustafa bertanya ragu, sengaja memancing.
"Boleh bang. Dah ramai customer Ira guna. Diorang semua puas hati. Ha ni. Kalau abang nak lebih puas hati, abang ambil candy ni. Abang makan setengah jam sebelum abang bersama, dia punya tegak boleh sampai 2 hari tau. " Shahira mengeluarkan sebotol pil.
"Kalau macam tu, abang ambil dua-dua. Sekali dengan jamu tadi. Nah. Ira simpan je bakinya." Mustafa menghulurkan dua keping note seratus.
Shahira berasa gembira dan mengambil wang yang dihulurkan sambil mengucapkan terima kasih. Dia memang sukakan duit.
"Oklah bang. Ira mintak diri dulu ya. Nanti kalau abang nak beli lagi, cari je Ira." Shahira ingin berlalu pergi.
"Eh kejap Ira. Selain dari ni, produk apa lagi yang Ira jual? Mana lah tau, kot-kot kawan-kawan abang berminat, abang boleh tolong promote. Hehehe."
"Kalau abang nak, abang boleh tengok dulu kat sini. Kalau berminat, abang datang je rumah Ira." Shahira menghulurkan sekeping broucher sebelum berlalu pergi.
Mustafa tersenyum sambil matanya galak menjamah tubuh Shahira yang melenggok dibaluti kebaya ketar itu. Broucher ditangannya dibaca dengan penuh minat. Perlahan-lahan bibirnya mengukirkan senyuman.
"Aku mesti cuba dulu benda ni." Ujarnya sambil menggenggam erat botol pil dan minyak ditangannya.
Bersambung.....
YOU ARE READING
Seri Impiana
FantasyMengambil inspirasi dari idea penulis cerita 'Budak Flat' yang telah hilang tanpa jejak, kali ini OpenLegGirl cuba mengolah jalan cerita mengikut ideanya sendiri. Karya terbaru dari OpenLegGirl ini diberi judul Seri Impiana, mengisahkan tentang kehi...