Episod 25: Pemangsa

2.1K 50 7
                                    

Hari ini merupakan hari ke tiga Edi, seorang lelaki berumur awal 30an menetap di Pangsapuri Seri Impiana. Entah berapa lama dia akan bersembunyi disitu, dia sendiri tidak pasti. Sudah bertahun-tahun dia hidup berpindah randah sejak menjadi buruan pihak berkuasa. Rekod jenayahnya terlalu banyak.

Sepanjang tiga hari berada disitu, Edi hanya membuat hal sendiri. Mujurlah para penduduk disitu tidak tahu asal sejarahnya. Dalam diam-diam Edi, baru beberapa hari menetap di situ, dia sudah mula ingin membuat onar.

Petang itu, jam menunjukkan pukul 7 petang. Edi dilihat mundar mandir di aras bawah bloknya sambil menghisap rokok. Blok hujung yang digelar 'blok puaka' di situ memang agak jarang untuk melihat penduduknya melakukan aktiviti di bawah. Tambahan pula dengan keadaan yang malap dan suram berbanding blok-blok lain.

Edi berjalan mundar mandir di koridor sambil matanya melilau melihat deretan motosikal yang diparkir di aras bawah itu. Dia akan memilih sasarannya terlebih dahulu. Bila waktunya tiba, dia akan mula bertindak.

Sedang dia asyik menyasar target, kedengaran enjin motorsikal menghampiri. Kelihatan seorang lelaki penghantar makanan sedang berhenti disitu sedang menunggu.

"Sial." Hamun Edi didalam hati.

Dia segera menyembunyikan diri. Takut juga kehadirannya di situ dicurigai sesiapa. Tidak beberapa lama kemudian dia melihat kelibat seseorang keluar dari pintu lif. Dari pengamatannya, seperti seorang wanita. Dia menjangkakan gadis itu mungkin dalam lingkungan 16 tahun ataupun lebih muda berdasarkan susuk tubuhnya yang kecil dan dadanya tidak begitu menonjol. Dia melihat gadis itu yang hanya mengenakan seluar pendek dan t-shirt oversize berjalan ke arah lelaki penghantar makanan tadi.

Paha gadis itu yang mulus membuatkan Edi menelan liur. Fikiran jahat dan bisikan syaitan mula masuk kedalam kepalanya. Niatnya yang ingin mencuri motor sebentar tadi, kini sudah bertukar. Dia mula merancana rancangan lain. Walaupun agak berisikio, namun Edi sudah dikuasai nafsu. Sudah lama dia tidak menjamah tubuh gadis bawah umur, jadi peluang yang ada ini tidak akan disia-siakan.

Edi mula mengorak langkah. Dia bersembunyi disebalik dinding berhampiran dengan lif  dan menunggu.

*****

Farah mengomel dengan muka yang mencuka. Laju jarinya menekan butang lif turun kebawah untuk mengambil makanan yang dipesannya sebentar tadi.

"Pemalas betul la abang Panda ni. Orang dah bayar cas delivery kot. Hantar la sampai atas. Bukannya naik tangga. Ada lif kot." Dia membebel seorang diri.

Sampai sahaja di aras bawah, Farah menuju ke arah penghantar makanan yang sudahpun menunggunya. Wajahnya masam mencuka tanda marah.

"Sorry awak. Kaki saya sakit. Tak boleh nak berjalan sangat. Nah, ni makanan awak." Kata lelaki penghantar makanan itu.

"Haa yelah. Bawak motor tak sakit pulak kaki tu." Jawab Farah sambil merentap makanan yang diberikan.

Tanpa mengucapkan terima kasih, Farah terus menanggalkan lelaki itu.

"Amboi budak-budak sekarang. Elok betul perangai." Lelaki penghantar makanan itu hanya menggelengkan kepala sebelum berlalu pergi.

****

Farah menekan butang lif sekali lagi. Dia merengus geram apabila melihat lif itu sudah naik ke tingkat atas. Padahal dia bukannya lama sangat dibawah. Sedang dia menunggu, Farah terkejut apabila tubuhnya dipeluk dan mulutnya ditekup dari belakang. Dia meronta-ronta apabila tubuhnya diseret. Makanan yang dipesannya sebentar tadi terlepas keatas lantai.

"Hmphh...hmphhh" Farah  menjerit sambil tangannya cuba melepaskan mulutnya yang ditekup.

Edi menekup mulut gadis itu sekuat hati. Dia tidak mahu mengambil risiko jika jeritan gadis itu didengari sesiapa. Edi melihat ada sebuah bilik terdapat di hujung blok. Dia cuba memulas tombol pintu. Terbuka. Tanpa melengahkan masa, dia segera mengheret tubuh Farah kedalam dan menutup pintu. Dia sendiri tidak tahu bilik apakah itu. Yang dilihat hanyalah penuh dengan sampah botol minuman keras dan juga plastik-plastik. Seluruh bilik itu berbau arak dan juga gam. Pasti menjadi markas budak-budak nakal disitu.

Seri ImpianaWhere stories live. Discover now