Bab 2

14 3 1
                                    

Tak guna punya Saqeef!

"Saqeef!" Jerit Safa. "Alamak jatuh la aku!" Safa memejamkan matanya redha untuk jatuh.

"Aik. Kenapa aku tak jatuh jatuh ni? Jangan cakap aku dah mati!" Safa terus membuka matanya.

"Weyhhh!" Pelajar perempuan yang ada di laluan itu terkejut melihat agenda itu.
"Okey?" Tanya Tengku Mikyaf yang sedang memegang lengan Safa. Bulat mata mata Saqeef melihatnya.

"Ini Tengku Mikyaf

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ini Tengku Mikyaf. Anak orang kaya tapi walaupun anak orang kaya dia tak sesombong macam dia yang kaya. Pandai main alat muzik. Menyanyi pun dia pandai. Suaranya persh sedap. Hanya orang yang tertentu je yang dapat dengar dia menyanyi, majoriti ramai yang tak tahu Mikyaf ni suara sedap sebab Mikyaf ni bukannya menyanyi di depan orang ramai. Habis tu macam mana dia nyanyi? Dekat mana? Haaaa tu pandai pandai la stalk. Sebab tu laa hanya orang tertentu je yang boleh dengar dia nyanyi. Hmm lagi? Orangnya tersangat la pendiam. Ramai pelajar perempuan sukekannya tapi mereka sukar untuk dekatinya. Sama jugak seperti Safa. Dia tergolong dalam golongan pelajar perempuan yang sukakannya. Bukan sebab kaya tapi kemahirannya dalam muzik dan caranya membuatkan Safa tersuka padanya. Caranya yang diam seakan akan misteri dan membuatkan Safa ingin tahu pasal diri Mikyaf. Tinggi mikyaf 183 cm. Antara pelajar lelaki yang tertinggi yang ada disekolah itu."

"Ape ni bising bising ni? Masuk kelas kamu semua!" Cikgu Shah keluar dari bilik guru itu untuk melihat keadaan riuh diluar. Tengku Mikyaf terus melepaskan tangannya dari memegang lengan Safa. "Addoi!" Akhirnya Safa berjaya tersembang ke lantai. Tengku Mikyaf ketawa kecil tanpa disedari Safa. "Saya pergi dulu" Tengku Mikyaf meninggalkan Safa yang terjatuh disitu.

"Ha kamu. Okey tak?" Tanya cikgu Shah. "Okey je rasanya" Safa cuba bangun dari jatuhnya namun kakinya seperti terseliuh akibat terkena sekatan kaki Saqeef tadi. "Tak okey tu. Haih. Nak buat macam mana ye? Takkan saya nak angkat kamu pulak" Cikgu Shah menggaru kepalanya. Waktu tu la seorang hawa pun tidak melintas. "Takpe cikgu saya boleh jalan sendiri" jawab Safa. Cikgu Shah melihat jam di tangannya "Apa kata kamu pergi pejabat, mitak kad kesihatan kamu. Nanti saya telefon cikgu bertugas suruh bawak kamu pergi klinik" arah Cikgu Shah.

"Terima kasih cikgu" ucap Safa. Cikgu shah melemparkan senyumannya.  "Cikgu! Sir Khai ade tak?" Tanya Safa. "Ade kenapa?" Tanya Cikgu Shah pula. "Saya nak kena jumpa sir sebab tadi Saqeef cakap Sir panggil saya." Balas Safa. "Oh ye ke? Ermmm saya rasa tak penting kut. Takpe awk pergi je pejabat. Nanti saya bagitahu Sir Khai." "Terima kasih cikgu" Safa memberikan senyuman manisnya lalu Cikgu Shah kembali ke bilik guru.

Safa yang masih terkebil kebil sorang diri disitu mencari cari Saqeef. "Mane pulak Saqeef pergi ni? Dah la buat aku jatuh" sakit jugak hati si Safa tu.
.

"Tadi doktor cakap kaki kamu terseliuh kan? Cikgu rasa baik kamu pergi urut balik nanti" ujar Cikgu Maz yang sedang memimpin Safa untuk balik ke kelasnya usai balik dari klinik. "Erm InShaAllah cikgu" jawab Safa tersengih.
.

"Assalamualaikum cikgu, sorry ganggu." Pintu kelas Safa diketuk Cikgu Maz. "Waalaikumussalam.. Eh asal ni?" Cikgu Laila mendapatkan Safa daripada Cikgu Maz. "Kaki dia terseliuh. Ni baru balik dari klinik" balas Cikgu Maz. "Ooo begitu. Okey terima kasih Cikgu tolong hantarkan anak murid saya sampai kelas" ucap Cikgu Laila. "Sama sama. Okey saya pergi dulu la ye" Cikgu Maz meninggalkan kelas itu. Safa berjalan terkecok kecok dibantu oleh Cikgu Laila. Dalam masa yang sama Safa memandang tajam ke arah Saqeef. Saqeef tidak sedar dirinya dipandang Safa.
.
(Balik sekolah)
"Yow, kau asal ni kaki berbalut?" Taqi yang baru sampai di tempat menunggu ibu bapa menyapa Safa yang sedang merenung kakinya yang berbalut. Macam biasa. situ la tempat mereka tunggu satu sama lain untuk pulang bersama. "Terjatuh tadi" balas Safa sepatah dua patah. "Ouh pastu kau balik camne ni?" Taqi duduk di sebelah Safa. "Ehem, jaga jarak" tiba tiba Sayf menyibuk.

"Ini Sayf

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ini Sayf. Yang bermaksud pedang. Tengok nama dah nampak sado orangnya. Ketua silat di sekolah itu. Banyak jugak khidmat yang Sayf berikan kepada sekolah. jika ada yang histeria silat memang dia la yang handle. Tambah pulak Sayf ni memang jenis yang alim la nak dikatakan. Dia ni rakan yang bawak faedah buat Safa. Kalau nak nasihat boleh la mintak tolong Sayf. Ramai pelajar perempuan yang baik baik berkenankan si Sayf. Muka tu ada la pak arab sikit. Ye la keturunan Syed.. Syed Sayf.. pergh tengok nama pun dah nampak kacak orangnya"

"Sibuk je kau ni" Cebik Taqi. Sayf menggeleng lalu memukul bahu Taqi. "Aku kata jaga jarak kan.. Ikhtilat ikhtilat.." tegas Sayf. "Haaa ye yeee! Dah jangan bising" balas Taqi lalu menjauhkan jarak. Sayf tersengih lalu duduk di atas riba Taqi. "Hai dear" Sayf mencubit pipi Taqi, saja ingin mengusik Taqi. "Ape kau ni!" Taqi menolak Sayf kuat. "Adoi sakit la.. Rilex la gurau je" Sayf bangun lalu menepuk nepuk seluarnya yang kotor akibat jatuh tadi. "Aku balik dengan abang aku. Cikgu Laila dah call tadi. Mari la Taqi tumpang aku sekali alang alang rumah satu taman." Safa kembali bersuara dengan nada biasa, tiada mood.

"Eh asal kaki awak ni?" Terkejut Sayf baru perasan kaki Safa berbalut. "Shh!" Balas Taqi. "Sayf nak tumpang saya balik tak?" Tanya Safa. "Eh takpe. Ayah saya datang ambik" jawab Sayf. Safa hanya mengangguk. "Safa" Saqeef munculkan dirinya di situ lalu menghulurkan kalkulator dan pen Safa. Safa hanya memandangnya. "Oit sampai bile nak pandang dia nya?" Taqi menyiku lengan Safa. "Kau pergi mana tadi sebenarnya ha?" Safa mengecilkan matanya. "Berani jugak mamak takde perasaan ni munculkan diri dia sekarang" bisik hati Safa.

Taqi dan Sayf berpandangan antara satu sama lain. Penuh tanda tanya di muka mereka berdua. Apa yang terjadi? "Aku dapat merasakan aura seram" detik Sayf. "Ape kene mereka dua org ni?" Detik Taqi. Saqeef menelan air liurnya. "Saya mitak maaf pasal tadi" ucap Saqeef lalu meletakkan saja kalkulator dan pen Safa atas peha Taqi lalu meninggalkan mereka bertiga.

"Dia ke yang buat kau jatuh?" Tanya Taqi sambil memandang Safa yang kini dah macam singa. "Geram betul aku dengan dia" ujar Safa dengan muka merah barangnya. "Apa kata kau sabar. Ada benefit jugak" pujuk Sayf.

Tengku Mikyaf hanya perhatikan saja Safa disebalik tiang berhampiran disitu untuk memastikan keadaan Safa sebaik sahaja mendapat tahu kaki Safa berbalut akibat kesan jatuhnya tadi. "Kenapa la aku biarkan dia tadi." Kesalnya.
.

(Keesokkannya)
"Okey saya nak siapa yang tak hantar latihan matematik sila bangun ye" tegas Sir Khai. Tiada pelajar yang bangun. "Tak silap saya ada sorang pelajar yang tak hantar. Cepat bangun" besar mata Sir Khai. Saqeef terus berdiri. Agak terkejut Sir Khai ketika itu. Ye la Saqeef kan ketua kelas. tambahan, dia la yang paling bijak dalam kelas tu. Sir Khai mengeluarkan keluhannya. "Saqeef.. berdiri dibelakang. Nanti lepas kelas sila hantar kertas tu pada saya" arah Sir Khai sedikit kecewa. Saqeef akur lalu bangun menuju ke belakang. "Ape la.. dia yang sibuk kutip kertas kita tapi dia tak hantar" bisik pelajar di dalam kelas itu. Saqeef dengan muka tiada perasaan hanya abaikan kritikan itu.

"Dah diam. Okey hari ni kita akan belajar topik baru. Jadi mohon fokus ye semua. Penolong kelas, hari ni siapa tak datang?" Tanya Sir Khai. "Areej Safa, mc 3 hari tak silap" balas penolong kelas iaitu Zalfa.
.

Where Are You, My Destiny?Where stories live. Discover now