Bab 13

4 1 0
                                    

"Aryan" Saqeef yang baru sahaja masuk kelas Aryan waktu itu memanggil nama Aryan santai. Aryan yang sedang mengemas barang-barangnya terkejut dengan kemunculan Saqeef yang tiba-tiba. "Banyak tak barang kau? Biar aku tolong" Saqeef mula menghulurkan bantuan kepada Aryan. "Thanks" Aryan memberikan senyuman kepada Saqeef. Tidak sangka, dari lawan jadi kawan. "Nanti aku dah tak boleh lawan dengan kau" tiba tiba Aryan memulakan topik. "Tiba tiba?" Saqeef mengangkat kening sebelah. Aryan dan Saqeef melihat antara satu sama sendiri lalu ketawa. "nanti aku carikan game lawan. Kita lawan dalam game" balas Saqeef lalu sambung menolong Aryan. Aryan turut ketawa. Safa yang sudah lama berdiri di sebalik pintu itu mendengar perbualan mereka. Safa hanya mampu perhatikan Aryan dari jauh. Safa tidak tahu kenapa dia berdiri disitu sedangkan hubungan mereka sudah tiada apa apa. Mungkin dia rasa bersalah dengan apa yang jadi. Aryan tidak dapat menipu Safa. Alasan Aryan pindah kerana familynya juga pindah. Tapi sebenarnya tidak. Safa tahu family Aryan tidak ada sebab buat masa ini untuk pindah ke China. Parents Aryan sekarang sedang sibuk menguruskan pekerjaan mereka disini. Tapi Safa buntu bagaimana untuk berdepan dengan Aryan. Satu keluhan berat dikeluarkan lalu Safa meninggalkan kelas Aryan.
.

Aryan yang dalam perjalanan balik ke rumahnya hanya mampu termenung memikirkan kenangannya bersama Safa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aryan yang dalam perjalanan balik ke rumahnya hanya mampu termenung memikirkan kenangannya bersama Safa. Pada hari terakhirnya, Aryan sedikit pun tidak nampak kelibat Safa. Aryan merasakan sedikit terkilan kerana tidak berpeluang melihat Safa sebelum meninggalkan sekolah. "Aryan. Okay?" Tanya driver keluarganya. Aryan tidak menjawab teguran driver itu. "Aryan. Kamu okay tak ni?" Tegur drivernya sekali lagi. "Ye Pak Lan?" Aryan mula tersedar dari fikirannya itu. Pak Lan ketawa kecil. "Pak Lan tanya, kamu okay tak?" Ulang Pak Lan buat kali ketiga. "Ouh.. okey Pak Lan" jawab Aryan dengan jawapan yang palsu. Aryan menyeluk poket seluarnya lalu mengeluarkan gelang tangan yang pernah Safa berikan kepadanya sempena birthday Aryan tahun lepas. Lalu di genggam Aryan sekuat hatinya. Satu keluhan kecil dihembus Aryan. Lalu memandang keluar tingkap. "Zaijian (Bye) .. Areej Safa.. Wo ai ni" ucap Aryan perlahan.

 Wo ai ni" ucap Aryan perlahan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

.

Sabtu

Safa yang sudah separuh hari termenung di dalam biliknya membelek buku pelajarannya kiri ke kanan.

"Kakak." Ibunya memasuki bilik Safa begitu sahaja. Safa tidak sedar dengan kehadiran ibunya di muka pintu biliknya. "Hesh kamu ni. Buka buku, tapi fikiran entah ke mana" perli ibunya, Puan Farah. "Ye ibu. Ada apa?" Soal Safa yang sedang cover. "Ni, tolong hantarkan makanan ni dekat sawah padi atuk kamu. Ayah kamu dah lapar tu rasanya. Dari pagi tadi kat sana." arah ibunya. Safa mengangguk teragak agak. "Cepat" tegas Puan Farah. Safa cepat cepat turun dari katil single miliknya itu.
.

Where Are You, My Destiny?Where stories live. Discover now