Bab 23

5 0 0
                                    

"Taqi!!" Laung Zalfa kuat, tidak hiraukan orang sekeliling. Terkejut Taqi. Habis semua yang berada di dewan badminton memandang Taqi. "Kejap" ujar Taqi kepada kawannya. Lalu menuju ke kerusi rehag dimana Zalfa menunggunya. "Kenapa kau ni? Semua tengok la" Berkerut kening Taqi. "Sayf... Ajak aku keluar" zalaf menahan senyumannya. Dikepit kepit mulutnya. "Kalau kau nak senyum. Senyum je la" ujar Taqi. Sakit hati pula hatinya melihat Zalfa cuba sorokkan senyuman bahagia. "Kau kena tolong aku. Macam mana aku perlu buat untuk dia lebih bahagia kalau jumpa aku. Kau kan laki. Mesti nakkan kekasih kau buat kau bahagiakan? Please" pujuk Zalfa dengan muka comelnya. "Ade ade je lah kau ni. Dah lah. Aku nak main badminton. Balik la kau. Shuh sana" Taqi mengabaikan Zalfa lalu sambung bermain. Zalfa memuncungkan bibirnya lalu meninggalkan dewan dengan kecewa. Taqi hanya perhatikan Zalfa.
.

Keesokkan

"1) Pakai pakaian yang tidak terlalu terbuka

2) Makeup jangan over tebal

3) Jangan habiskan duit dia terlalu banyak

4) Cuba belanja dia

5) Tanya apa yang dia suka buat

6) Beri support dekat apa yang dia suka buat

7) Jangan selalu harapkan dia layan kau perfect

8) Jangan mudah salahkan. Bincang

9) Jangan tergedik gedik

10) Jangan terlalu suka menonjol kebahagiaan " -Taqi.

Tiba tiba zalfa menerima chat whatsapp dari Taqi pada malam itu.

"Apa ni?" -Zalfa

"Kau nak aku tolong ke tak?" -Taqi

"Nak!!!" -Zalfa

"Jumpa esok" -Taqi

"Baik bos!" -zalfa
.

Zalfa berjalan riang menuju ke arah Taqi. "Lambat" ujar Taqi selamba yang sedang makan asikrim coklat. "Sorry la" balas Zalfa. "Bila dia ajak jumpa?" Soal Taqi. "Khamis minggu depan" jawab Zalfa. "Jadi berapa hari?" "Lagi 9 hari?" jawab Zalfa yang sedang mengira dengan jarinya. "Okey sempat. Jom ikut aku." Ajak Taqi. "Mana?" Soal Zalfa. Taqi yang baru buang sampah aiskrimnya itu mula meninggalkan tempat itu. Zalfa mengekorinya. "Beli baju kau" balas Taqi. Taqi, kalau bahagian fesyen pun masih boleh diharapkan.

Hari demi hari Taqi membantu Zalfa yang bersemangat untuk menjadi terbaik buat Sayf. Walaupun Taqi sukakan Zalfa, tapi apa yang mampu dia lakukan jika itu pilihan Zalfa. Dia akan buat Zalfa bahagia sepanjang Zalfa berada disisinya walaupun dia terluka. Itulah pengorbanan yang Taqi pilih untuk bahagiakan cinta hatinya dan supaya tidak bergaduh dengan rakannya. Tapi terkadang hati Taqi masih lagi berbelah bahagi. Dia takut jika Sayf hanya permainkan hati Zalfa. Harapan Taqi supaya Sayf tak mainkan Zalfa amatlah tinggi.
.

"Taqi. Balik awal hari ni ye. Baba kamu nak makan malam dengan family dekat Restoran nanti. Lepastu baba nak bercakap dengan kamu, bincang tentang kamu dekat pejabat dia. Baju bibik dah letak dalam almari baju kamu" - Datin Nasuha

"Baik ibu" - Taqi

Lalu Taqi mematikan talian itu.

"Kenapa?" Soal Zalfa. "Aku kena balik awal. Baba aku ajak jumpa. Sampai sini hari ni ye. Kita jumpa esok. Lagi 4 hari kan?" Taqi melemparkan senyuman lalu meninggalkan Zalfa.
.

 Lagi 4 hari kan?" Taqi melemparkan senyuman lalu meninggalkan Zalfa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Where Are You, My Destiny?Where stories live. Discover now