Bab 22

3 0 0
                                    

Di China

Seminggu kemudian

"Kenapa mama tak kasi Saqeef jumpa Safa? Kenapa mama?" Saqeef yang sedang berdiri di bantu dengan tongkat bengang dengan ibunya. "Buat apa kamu nak jumpa dia. Dia siapa buat kamu?" Soal Datin Jalilah untuk tahu. Saqeef diam. "Lupakan dia. Dia tak serius mana. Kamu lagi teruk lukanya. Dah. Mama akan pegang telefon kamu" Datin Jalilah meninggalkan Saqeef seorang diri di ruang tamu rumahnya. Saqeef tidak dapat menahan geramnya lalu melemparkan tongkat. Satu tangisan mula mengalir.
.

"Mak.. ayah.." panggil Safa dengan nada menahan tangis. "Ye Safa?" Puan Farah sebak menjawab panggilannya. "Kenapa Safa tak nampak apa apa? Kenapa dengan mata Safa?" Soal Safa bertalu talu. Ibu bapanya tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan Safa. "Mak.. ayah.. Safa buta ke? Makk.. ayah.. bagitahu Safaa.. safa buta ke?" Kini Safa mula meraung. "Ye nak" jawab Encik Fikri sebak. Safa terkejut mendengarnya lalu menangis teresak esak. "Safa. Bertenang Safa. Kami akan jaga Safa. Kami tetap sayang Safa" pujuk Puan Farah sambil memeluk Safa erat.
.

"Mak cik, pakcik. Mak cik pakcik balik la rumah dulu. Biar kami tengokkan Safa" pujuk Taqi mewakili kawan kawan Safa yang lain yang ada di situ, Mikyaf dan Zalfa. "Jom Farah. Kita balik rumah. Makan dulu. Nanti kalau kita sakit, Safa risau kan kita. Kamu nak Safa jadi risau ke?" Pujuk Encik Fikri. Puan Farah pun akur dengan pujukkan itu. "Nanti kalau ada apa apa cepat cepat call kitorang ye" pesan Puan Farah. "Okey mak cik" senyum Taqi. Sebaik sahaja ibu bapa Safa beredar, Taqi dan kawan kawan lain pun masuk ke dalam wad Safa. Masing masing simpati dengan keadaan Safa. "Aku dah buta" tiba tiba Safa bersuara. Walaupun dia tak tahu siapa yang datang melawatnya, tapi dia dapat merasakan ada Taqi disitu, sebab Safa amat mengenali bau minyak wangi Taqi. "Safa" panggil Zalfa lalu mendapatkan Safa. "Aku nak kau kuat. Aku tetap ada untuk kau. Kau la kawan baik aku." Pujuk Zalfa sambil memeluk Safa erat. "Kami akan ada untuk kau" sambung Taqi. Safa mengalirkan air matanya. Mikyaf tidak mampu bersuara ketika itu. Amat perit baginya untuk melihat orang yang dia sayang jadi sebegitu.
.

Keesokkannya

"Siapa tu?" Soal Safa apabila terdengar bunyi ada orang yang masuk ke dalam wadnya. "Widad. Abang Saqeef" balas Widad. Safa diam. "Safa macam mana?" Soal Widad, simpati dengan keadaan Safa. Safa masih lagi diam. "Saqeef macam mana? Saya tak dapat tengok dia." Kini Safa pula menyoalkannya. Widad senyap seketika. Nampaknya Safa belum tahu yang Saqeef sudah seminggu berada di China. "Saqeef okay. Cuma, dia dah tak de dekat Malaysia. Saqeef dah satu minggu di China. Mama bawak dia waktu dia masih lagi dalam rawatan. Dia tak mampu nak lawan waktu tu. Mintak maaf Safa" serba salah Widad ketika itu. Safa diam membisu. Kenapa macam macam dugaan yang dia hadapi. Itu yang terlintas di fikirannya. "Safa, Saqeef nak bagi awak sesuatu malam tu. Ini, saya tolong serahkan. Pihak ambulans jumpa atas jalan waktu tu. Buka tangan awak" arah Widad lalu Safa membuka tangannya. Kemudian Widad meletakkan pendrive itu pada tapak tangan Safa. Lalu Safa mengalirkan air matanya.
.

Sayf yang termenung di hujung katil. Memikirkan kejadian kemalangan Safa dan Saqeef. Sayf mula tahu dari rakan rakannya yang Safa dan Saqeef saling menyukai antara satu sama lain. Sejak itu Sayf mula rasa sangat sedih. Dia tak berjaya mendapatkan Safa setelah banyak usaha dia lakukan. Sayf menggenggam telefonnya. Dengan fikiran yang kusut Sayf menghantar whatsapp kepada Zalfa.
.

"Jom kita keluar" - Sayf

Zalfa yang membacanya senyum sampai ke telinga. Gembira akhirnya Sayf mengajanya keluar.
.

"Sayf. Ada apa awak ajak saya keluar?" Soal Safa teruja sambil memandanag Saqeef yang sedang berdiri.

 Ada apa awak ajak saya keluar?" Soal Safa teruja sambil memandanag Saqeef yang sedang berdiri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Where Are You, My Destiny?Where stories live. Discover now