Sneep gaat in vlammen op

271 19 0
                                    

'Zeg Sylvester! Ben je zo dodelijk lelijk?' Benjamin Creech, Een derdejaars Zwadderaar roept haar na. Een groepje jongens en meisjes achter hem gieren het uit. Trix loopt met een stalen gezicht naast Lily door de gangen. De hele week die ze nu weer op Zweinstein doorgebracht heeft is één groot fiasco. Het verhaal van het oudejaarsfeest is als een lopend vuurtje door de school gegaan en heeft zich als een wervelwind verspreid. Kinderen kijken haar nu na op de gangen en haar "vrienden" uit Zwadderich maken graag gebruik van het feit dat er een persoon is gesneuveld die avond. Het was een man uit een Huffelpuf Familie. Trix weet niet waarom hij precies vermoordt is, maar ze weet wel wie het gedaan heeft. De Halfbloedjager, zoals ze hem tegenwoordig noemt. Vanaf het moment dat dat rare, groene teken aan de zwarte hemel verscheen wist ze het. Haar ouders hadden er de hele vakantie niet over willen praten. Trix had veel gevraagd, maar telkens weigerden ze erover uit te leggen of ze veranderden van onderwerp.
Trix weet wel beter.
Lily heeft weet echter nog van niets, Trix wil haar geen angst aan jagen. Als Lily erachter komt, als ze ook maar een beetje merkt dat ze in levensgevaar is, dan zal ze waarschijnlijk geen oog meer dicht doen 's nachts en dan maakt ze zich alleen maar zorgen denkt Trix. Ze heeft besloten om op haar te letten. Buiten het gedoe thuis is Trix toch een beetje verheugd, want morgen is de eerste Duelleertrainig, dan krijgt ze een uitrusting en gaan ze met de beginselen beginnen. Trix staat te trappelen.

Lily en Trix komen aan bij het Bezweringenlokaal. De Griffoendors en de Ravenklauwen staan te wachten op professor Banning. Er wordt druk gepraat en het geroezemoes klinkt door de hele gang. Als Trix en Lily aankomen wordt het geroezemoes gestremd en enkele leerlingen van Ravenklauw kijken nieuwsgierig naar Trix. Trix knikt hen brutaal gedag en sluit zich aan bij de Griffoendors die haar hartelijk ontvangen. 'Trek je niks van iemand aan Trix,' zegt Pétra boos. Ze werpt een blik op de fluisterende Ravenklauwen. 'Wij weten beter,' 'En vooral die domme Zwadderaars,' zegt Marlène. 'Die vuile arrogante-' Trix kijkt weg en ziet James en Sirius aan het einde van de gang. Ze hebben iemand bij zich en worden gevolgd door Remus en Peter. De jongen die ze haast meeslepen duwen ze hardhandig vooruit. 'Kijk eens wat we hebben gevonden!' Roept James naar de groep. De kinderen draaien zich allemaal om. Nu ze dichterbij komen herkent Trix de jongen die tussen hen in loopt. Het is Severus Sneep, die derdejaars uit Zwadderich die Sirius en James altijd plagen. 'Hij wilde even zijn excuses aanbieden,' zegt James triomfantelijk. 'En waarvoor dan als ik vragen mag?' Vraagt Lily die uit de groep stapt. 'Voor het gluren bij de buren,' zegt Sirius met een boosaardige grijns naar Sneep. 'Vertel het maar Secretus, zeg maar tegen je vriendinnetje wat voor vies ventje jij eigenlijk bent,' 'Ik ben geen vies-' begint Sneep, maar James onderbreekt hem weer. 'Nee, dat zeggen ze allemaal, maar onze vriend Secretus is dol op gluren, vooral bij de meidenbadkamer, of niet soms?' 'Nee,' zegt Sneep zacht. 'Heb je haar eindelijk in haar nakie gezien Secretus, je droom toch?' Sneert Sirius. Hij lijkt ervan te genieten. Marlène, Petra en Trix slaan hun hand voor hun mond. Lily kijkt de jongens woedend aan. 'Sev, zeg me dat je niet-' zegt ze, maar ze maakt haar zin niet af, want Sneep valt angstvallig in. 'Lily ik- Ik- Nooit, je weet toch dat- Ik heb nooit-' hakkelt hij. 'We zijn wel klaar met jouw prietpraat Secretus,' zegt James. Hij neemt afstand van Sneep. 'Incendio!' De onderkant van Sneeps gewaad vliegt in de fik. Sneep gilt het uit van angst. Lily slaakt ook een gil en wilt op Sneep afrennen maar Sirius houd haar tegen. 'Waar denken wij heen te gaan?' sist hij. Sneep lijkt verwoed in zijn zakken naar zijn toverstok te zoeken. Uiteindelijk vindt hij hem en gebruikt snel een blusspreuk om het vuur uit te maken. 'He jammer,' zegt James. 'Nog eens?' Vraagt Sirius, met een tegenstribbelende Lily in zijn armen. 'Goed idee!' Zegt James vrolijk. Sneep probeert de gang uit te rennen, maar James steekt opnieuw zijn gewaad in de fik. Sneep danst als een dolle op en neer tegen het vuur. Hij blust het opnieuw. Hij doet nog een poging om de gang uit te rennen, maar valt over Banning heen. James en Sirius schateren het uit. Trix kan haar lach ook niet inhouden en dat geldt voor alle toeschouwers behalve Lily. Trix ziet Remus ook niet lachen. Banning is ook omgevallen en kijkt verward om zich heen. Sneep krabbelt op en rent eindelijk de gang uit. Trix snelt met Marlène naar professor Banning en samen helpen ze hem omhoog. 'Gaat het professor?' Vraagt Trix, hoewel ze een grijns op haar gezicht niet kan onderdrukken. Professor Banning veegt zijn gewaad schoon en brabbelt: 'Ja, dank u wel Sylvester,' hij dribbelt naar het klaslokaal en laat de leerlingen met een rood hoofd binnen.

De volgende dag is Trix te opgewonden voor de training. De dag lijkt wel een eeuw te duren. Als het eindelijk acht uur is, maakt Trix aanstalten om naar het Trainingsveld te gaan. Sirius komt haar tegen op haar weg naar het portretgat. 'Hey Sylvester!' Roept hij. Hij rent naar haar toe. 'Ik loop even mee,' Het eerste wat door Trix heen gaat is de laatste dans van het oudejaarsfeest. De ongemakkelijkheid slaat toe. 'Eh, ja leuk,' zegt ze. Als ze zwijgend drie verdiepingen lager zijn, vraagt Sirius; 'Wat is er met jou,' Trix kijkt op. 'Niks,' zegt ze. 'Oh. Oké.' Sirius kijkt weer voor zich. Ze komen aan in de hal en zien daar Professor Anderling. 'Daar zijn jullie,' zegt ze op een ietwat ongeduldige toon. Trix en Sirius volgen haar. Trix vindt zijn houding veranderd -Als ze nadenkt over hoe hij zich gister gedroeg. Ze komen aan in de grote hal. Een drietal leerlingen zit daar en twee paspoppen met daarover rode en gouden atributen. Trix herkent Rose Adams, een vijfdejaars. Ze geeft Trix glimlachend een hand als ze bij hun tafel aankomen. 'Hey Trix!' Begroet ze haar. 'Ik ben Rose,' Een jongen naast haar geeft Trix ook een hand 'Jonathan Metthews,' stelt hij zichzelf voor. En de derde persoon -ook een jongen- introduceert zichzelf als Ruben Hazzlefield. Sirius schud ook handen en Anderling geeft aan dat ze kunnen beginnen. Ze loopt de zaal uit en sluit de deuren. 'Goed,' zegt Jonathan 'Laat me even uitleggen hoe we het gaan aanpakken, Rose doet de uitrusting, Ze zal met jullie aan jullie uiterlijk en wapenuitrusting werken. Ik ben jullie Trainer en ik ga proberen jullie zo goed mogelijk te maken. Ruben gaat met jullie aan je conditie werken,' Ruben is een stevige zevendejaars met wie je echt geen ruzie wilt.
Trix vind hem een beetje angstaanjagend. Rose wrijft in haar handen. 'Goed, ik wil jullie je Pakken aantrekken. Let op' Ze gaat naast de paspoppen staan. 'Dit is voor je onderarmen,' ze houd twee gouden beschermers omhoog. 'Maak je geen zorgen, ze zien er zwaar uit maar ik heb ze zo betoverd dat ze zo licht als een veertje zijn,'
Het is een rood pak. Een stoffen broek en shirt met een rood leren Jack. Daaroverheen dan nog de gouden beschermstukken. Trix moet het pak aantrekken. 'Het Jack is van drakenleer,' zegt Rose. 'En er zitten goudstukjes in, kijk maar,' ze wijst naar Trix buik. 'Gaaf!' Zegt Trix. Nu je armbeschermers en scheenbeschermers. Rose bindt de beschermers vast. Trix gaat voor de spiegel staan die Rose heeft gehaald. Ze vindt het een beetje raar om over zichzelf te zeggen, maar ze ziet er echt geweldig uit hoewel het pak nog niet helemaal op maat is. Het goud schittert in het licht van de kaarsen. Sirius moet er ook aan geloven. Zijn pak is iets anders dan dat van Trix. Ze moeten stilstaan terwijl Rose met spelden hun pak op maat maakt. Ze bindt als laatste Sirius nog een gouden borstplaat om en dan stapt ze naar achter om haar creaties te aanschouwen. 'Dat ziet er prima uit!' Zegt ze tevreden. 'Een prachtig koppel,' Trix trekt wit weg. 'Kunnen we nu beginnen met de training Rose?' Vraagt Jonathan ongeduldig. 'Ja ja Jona, trekken jullie je kostuums maar weer uit,' Ze helpt Trix en Sirius met omkleden. Zo gauw ze klaar zijn begint Jonathan met Instructies geven over hoe je je toverstok moet vasthouden en hij leert hen een paar handige spreuken die van pas komen. Moe maar voldaan keren Trix en Sirius terug naar de leerlingenkamer. Deze keer praten ze honderduit en vergeten ze beiden de ongemakkelijke situaties. Ze zijn te enthousiast over het Duelleertoernooi.
En als Trix uiteindelijk in haar bed ligt valt ze als een blok in een droomloze slaap.

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu