Duel tegen de Zwadderaars

175 17 2
                                    

Het is zondag, Trix moet vandaag weer duelleren. De laatste tijd hebben ze weinig getraind vanwege de examens. Ze is er niet helemaal gerust op dat het gaat lukken maar veinst het weg. Ze moeten tegen Zwadderich, de leidende van dit jaar, als ze deze wedstrijd winnen kunnen ze tweede worden en misschien wel eerste, hetzij Zwadderich volgende week van Ravenklauw verliest. Ze vist haar uitrusting uit haar kast en trekt haar shirt, leren lijfje en stoffen broek aan. Ze stapt in haar laarzen en klemt haar bescherming onder haar arm. Iedereen slaapt nog. Ze grist haar Jack van het haakje naast haar bed en sluipt zachtjes de slaapzaal uit naar de leerlingenkamer. Ze heeft besloten om nog even te trainen voor aanvang, dat kan nooit kwaad. Ze sluit de deur zo zacht mogelijk en haalt haar toverstok uit haar mouw. Vrolijk dribbelt ze de trap af.
Als ze de leerlingenkamer in komt schrikt ze. James en Sirius zitten naast elkaar. James met zijn handen in het haar en Sirius lijkt hem te troosten. Trix nadert hen zachtjes, maar Sirius merkt haar op. 'Trix?' Zegt hij verwonderd. 'Eh ja,' zegt Trix. Sirius heeft zijn duelleer spullen ook al aan. Ze ziet James gouw wegdraaien. 'Wat is er met hem?' Vraagt ze zonder te praten. Sirius maakt een gebaar dat het niks uit maakt. Trix fronst haar wenkbrauwen. 'Wat ga je doen Trix?' Vraagt Sirius nu hardop. 'Eh, even voorbereiden voor vanmiddag, gaan jullie ook mee?' 'Natuurlijk gaan wij mee, toch James?' James kijkt eindelijk om. Zijn ogen rood, maar de tranen zijn verdwenen. 'Ja tuurlijk,' zegt hij en hij staat op. Ze lopen gezamenlijk naar het portretgat en kruipen naar buiten. 'Gaan we naar het zwerkbalveld?' Vraagt Sirius. 'Ik wilde eigenlijk naar de arena, maar het zwerkbalveld is oké,' voegt Trix er snel aan toe. Ze loopt voorop en hoort achter zich de Jongens druk fluisteren. Ze vraagt zich af wat ze bekokstoven en probeert hen af te luisteren, maar tevergeefs. Ze lopen het bedauwde grasveld over naar het Zwerkbalstadion. De zon komt net over de bergen, je ziet de rode gloed weerkaatsen op het stille water. Een vredig beeld. En dan te bedenken dat er zometeen een duel plaats vindt. Trix kijkt achterom naar de jongens. Het is vreemd om James zo in de put te zien. Stevig stapt ze door, tot ze bij de ingang van het veld komen. Trix probeert de deur open te maken, maar hij zit op slot. Ze pakt haar stok en geeft een tikje, terwijl ze 'Alohamora', zegt. En natuurlijk klikt het slot open en slenteren ze naar binnen. 'Even tegen elkaar?' Vraagt Sirius terwijl hij zijn borststuk aantrekt. Trix kijkt naar James die verlaten op een bankje gaat zitten. 'Moeten we niet-' begint Trix. Sirius schud zijn hoofd en legt zijn hand op haar rug. Hij begeleidt haar naar de andere kant van het stadion. 'Er is iets ergs gebeurd met James' familie,' zegt hij ernstig. Trix voelt een rilling over haar rug. 'Zijn ouders werken ook op het minsterie en ze zijn bedreigd,' Trix knikt. 'Jullie hebben van Marlène gehoord dat-' opnieuw onderbreekt Sirius haar. 'Ja en we doen mee,' 'mooi zo,' zegt Trix. Ze stoppen met lopen en kijken even naar James. 'Geef hem een bezem,' zegt Trix. 'Hij moet even afleiding hebben,' Sirius haalt daarop zijn toverstok uit zijn mouw en zegt: 'Accio Bezem!' Het duurt even, maar dan komt James' bezem met een noodvaart het stadion in suizen. James kijkt op en Sirius en Trix glimlachen naar hem. 'Stap op gaffel,' roept Sirius. Hij loopt terug naar James, die opstapt en de lucht in schiet. Na kei hard een rondje te hebben gevlogen suist hij op Trix af. Hij steekt zijn hand uit, Trix doet het zelfde en ze geven elkaar een high-Five. Trix en Sirius lachen als James een luide kreet slaakt. Hij stompt in de lucht. 'Ik zei het toch,' grijnst Trix. 'Ik wist wel dat het zou werken,' Sirius en Trix blijven het schouwspel nog even bekijken en besluiten dan zelf te trainen. Om de beurt vuren ze spreuken op elkaar af en de ander moet ze afketsen.
James mengt zich in het gebeuren en vuurt soms onverwacht een spreuk op één van de twee af. Op een gegeven moment is het Sirius' beurt om spreuken af te vuren, maar James bestookt hem met een spreuk. Sirius ontwijkt hem en kijkt boos naar James. 'Hey etterkop,' roept hij naar boven. En Sirius zou Sirius niet zijn, als hij niet boos een spreuk op James zou afvuren. De spreuk raakt James en hij valt verstijfd van zijn bezem. 'Aresto Momentum!' Roept Trix. James stopt vlak boven de grond. Trix draait zich boos om. 'Ben je gek ofzo!' haalt ze uit naar Sirius. Ze wendt zich tot James en zegt de tegenvloek. James kan zich weer bewegen en valt tot slot op de grond. 'Bedankt,' zegt hij. 'En jij bent ook een idioot!' Snauwt Trix. 'Let een beetje op,' 'Dat kun je beter zelf doen,' zegt James. Trix draait zich boos om. 'Och, kijk eens wie we daar hebben,' zucht ze. Sirius en James volgen haar blik naar de ingang van het stadion. Drie Zwadderaars komen binnen; Amalia Drisse, Ziggy Homp en Severus Sneep. James grinnikt en Sirius krijgt een brede grijns op zijn gezicht.
'Hé Sylvester, Zwarts! Weten jullie hoe laat het is?' Roept Amalia. 'Tijd om jullie af te maken!' Maakt haar collega Ziggy haar zin af. Ze schateren het uit. 'Konden jullie niks beters verzinnen ofzo?' Vraagt Sirius. 'En wat een support, zo'n snotneus aan je zijde. Pas op dat je niet door zijn vetspoor uitglijd,' zegt James, hij geeft Sirius een high-Five. Trix rolt met haar ogen. Ziggy negeert het commentaar op Sneep en vervolgt zijn pesterijtje. 'Maar wat heb jij aan dat magere scharminkel naast je dan? Die kan ik binnen twee seconden verlammen, zonder moeite,' 'Zij is ten minste een heks, ik vraag me nog steeds af wat dat misvormde figuur naast jou is,' antwoordt Sirius. Amalia kijkt hem ontzet aan. Ziggy krijgt een frons in zijn voorhoofd. 'Dat neem je terug,' knarsetandt hij. Hij trekt zijn staf, Sirius doet hetzelfde. 'Sirius,' sust Trix. 'Hoeft niet Sirius, niet nodig,' ze pakt zijn arm en probeert hem weg te trekken. 'Laat nou even Trix,' zegt Sirius geïrriteerd. 'We maken ze zometeen in, over een uurtje,' dringt Trix aan. Sirius laat zich door haar tegenhouden. 'Kom, we gaan ontbijten,' zegt Trix. Ze trekt Sirius mee, James volgt. 'Lafaard!' Schreeuwt Amalia. Sirius draait zich met een ruk om. 'Sirius nee!' Roept Trix. 'Komop Sluipvoet!' juicht James. 'James, alsjeblieft,' zucht Trix. Sirius trekt zijn staf en is met drie stappen bij Amalia. Hij grijpt haar woedend bij haar keel en houd zijn staf tegen de zijkant van haar hoofd. 'Wat zei je?' Sist hij. 'Wat zei je dat ik was!' 'Vervloeken Sluipvoet! Nu!' Roept James. Ziggy deinst achteruit. Sneep trekt hem mee naar de uitgang van het stadion. 'H-help!' Roept Amalia. 'Sirius! Kom mee!' Roept Trix wanhopig, maar Sirius laat niet los. Trix stampt boos met haar voet op de grond. James staat recht achter hen en juicht Sirius toe. 'Neem dat maar terug,' sist Sirius. Nu komt Trix in actie, maar niet boos. In tegendeel.
'Sirius?' Vraagt ze lief. Ze loopt op hem af, legt haar hand op zijn arm en laat hem langzaam naar zijn hand glijden.
Sirius schrikt van deze zachtaardigheid en laat abrupt Amalia's keel los. Trix pakt de hand en houd hem vast. Ze kijkt hem aan en knippert met haar ogen. Ze buigt zich naar hem toe. 'Wij gaan nu lekker ontbijten en dan hakken we ze helemaal in de pan,' fluistert ze in zijn oor. Sirius glimlacht. Met haar andere hand duwt Trix tegen zijn buik en Sirius stapt naar achteren. Trix giechelt expres, vervolgens draait ze zich om, zonder Sirius los te laten, en zegt kil tegen Amalia; 'Wij zien jou volgend uur,' dan trekt ze Sirius mee naar buiten. James stapt gedesoriënteerd op zijn bezem en vliegt over het stadion heen. Zodra Amalia hen niet meer ziet laat Trix Sirius' hand los. 'Kom, anders mogen we de kliekjes hebben,' zegt ze nors. Ze stapt snel door. James landt naast Sirius en kijkt hem vragend aan. Sirius haalt zijn schouders op. Ze snappen ook helemaal niks van meisjes.

Een uurtje later staat Trix weer naast Sirius, maar dit keer met haar volle uitrusting en in een arena die is volgestampt met leerlingen. Een luid gejoel en gestamp klinkt. De rechter flank is groen gekleurd, de linker flank rood. Banning is scheidsrechter en heft zijn stok. 'Klaar?' Piept hij. 'Begin!' Hij schiet een groen signaal de lucht in en Ziggy begint meteen vervloekingen uit te kramen. Sirius en Trix weren die met gemak af. 'Nu gaan ze het krijgen,' gromt Sirius. 'Impedimenta!' Roept hij. Amalia ketst de spreuk met moeite af. 'Apparto!' Roept Trix. Ziggy vliegt een stukje naar achter. 'Aguamenti' roept Sirius. Een grote straal helder water spuit uit zijn stok zo Ziggy's gezicht in. Trix staat op het punt om Ziggy te ontwapenen, als Amalia ingrijpt met: 'Ascendio!' Trix begint langzaam op te stijgen. Sirius raakt uit zijn concentratie, waardoor Ziggy de kans ziet om hem te vervloeken. Sirius schiet naar achteren en rolt een stukje over de grond. 'Descendio!' mompelt Trix. Ze zakt weer uit de lucht en moet gelijk een tweede bezwering afkaatsen. 'Sirius, ben je daar?' Roept ze naar achter terwijl ze wanhopig alle spreuken afweert. 'DIFFINDO' hoort ze achter zich. 'Ja dus,' mompelt ze. De spreuk bleek vrij sterk en ook een voltreffer. Amalia wordt geraakt op haar arm. Ze schreeuwt het uit van pijn. De leraren springen op van hun stoelen en banning zet het spel stil.
Trix kijkt verwart opzij naar een rode en zwaar ademende Sirius Zwarts. Zijn haar hangt over zijn knappe gezicht en hij ziet er verwilderd uit. 'Sirius?' Vraagt Trix. Sirius kijkt haar woedend aan. Trix schrikt ervan. 'Wat?' Snauwt hij. 'Niks,' zegt Trix snel. Ze ziet de leraren op Amalia afstormen en merkt al gauw dat er iets niet helemaal goed zit. Professor Wiggelaar stapt op hen af. 'Zwarts, Sylvester, mijn kantoortje morgen, acht uur,' zegt hij met een beangstigende kalmte in zijn stem. 'Ja meneer,' zegt Trix. 'Waarom?' Zeg Sirius wild. 'Omdat jullie het reglement hebben overtreden en dit op mijn vakgebied ligt,' zegt Wiggelaar stroef. 'En als je nog eens zo brutaal doet, mogen jullie de hele week nakomen,' sist hij erachteraan. Hij draait zich met een ruk om en stapt met grote passen terug naar Amalia en de groep met mensen die zich ondertussen gevormd heeft om Amalia heen. James, Remus, Peter, Marlène en Lily komen aangerend en gaan om de twee heen staan. 'Wat gebeurde er in hemelsnaam?!' Brengt Lily uit. Ze lijkt haar vraag vooral op Trix te richten.
'Ja, hoe gaaf was dat!' juicht James. 'Nou, niet gaaf eigenlijk! Amalia heeft misschien wel iets gebroken!' Zegt Lily vinnig. Sirius draait zich om. 'Kom James,' zegt hij nors en hij beent de arena uit. James rent achter hem aan en lijkt te vragen wat er is. Remus en Peter besluiten ook maar even een kijkje te nemen en rennen snel achter het duo aan.
Trix vindt dat ze toch even bij Amalia moet gaan kijken, al is het met de grootste tegenzin. Ze stapt door de menigte die haar doorlaat. 'Daar ben je!' Hoort ze vanaf de zijkant als ze de kring binnenstapt. Ziggy kijkt haar razend en vernietigend aan. 'Jij, jij hebt het gedaan! Ze zeggen dat Griffoendor dapper is, maar dit vind ik gewoon laf!' De Zwadderaars mompelen instemmend en tot Trix' schrik ook veel mensen van de andere afdelingen. Trix kijkt beangstigd de kring rond. 'Ik- ik-' stottert ze. 'Ja Sylvester, zeg nu maar iets slims, of ga je weer aandacht lopen zoeken en zielig doen zoals je wel vaker doet,' Nu wordt Trix boos. 'En jij durft alleen een grote bek op te zetten als je beschermd wordt,' snauwt ze. 'Ik heb die spreuk niet afgevuurd, maar Sirius en ik vind het super goed dat hij dat gedaan heeft. Jullie verdienden het. Jullie hadden hem uitgelokt,' zegt ze kortaf. Ze draait zich om en stampt de kring uit. 'Ren maar weg Sylvester! We krijgen je wel!' Roept Ziggy. En dat is het laatste wat ze hoort als ze de arena verlaat.

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu