Terug naar Zweinstein

277 14 3
                                    

Trix zakt in op de keukentafel. Lily slaat haar hand voor haar mond. Haar moeder heeft verteld wat er is gebeurt met haar vader. 'Dat hij dat overleefd heeft,' hakkelt Lily. 'Er zitten zeer machtige heksen en tovenaars in onze familie,' zegt mevrouw Sylvester. Je hoort een soort triomfantelijke ondertoon in haar stem. Trix kijkt omhoog. 'Maar vijf 'dooddoeners' zoals je die mensen noemde, dat is toch heel wat,' 'haast onmogelijk,' knikt Lily. Ze gaat met gevouwen armen tegen het aanrecht aan staan. 'En toch heeft hij het overleefd,' mompelt Trix. 'Ik ga er echt achteraan,' zegt mevrouw Sylvester. 'Ik zal die leider vinden, en hij zal een prettige vakantie in Azkaban krijgen,' 'Heerlijk vakantieadresje,' stemt Trix in. 'Azkaban?' Vraagt Lily. 'Tovenaarsgevangenis,' zeggen Trix en haar moeder in koor. 'Daar kom je niet uit, ook al zou je de beste heks of tovenaar van de wereld zijn,' legt Trix uit. 'Wordt bewaakt door dementors,' 'Oh die enge spoken,' huivert Lily. 'Zo kun je het ook noemen,' zegt mevrouw Sylvester grinnikend. 'Ik ga eens even checken of er al brieven zijn, je vader zei dat er al schouwers achter de zaak aan zitten. Jullie moeten maar gaan slapen, het is al laat,' Mevrouw Sylvester verlaat de kamer. Lily kijkt Trix aan. Een blik van verstandshouding. Ze lopen zwijgend naar Trix kamer.

Trix kijkt naar het donker. Ze ligt naast Lily in bed. 'Trix,' hoort ze zachtjes naast zich. 'Ik vind het allemaal maar niks,' Trix duwt zachtjes haar hand tegen die van Lily. 'Geen zorgen, morgen gaan we terug naar Zweinstein waar ons niks kan gebeuren,' sust ze. 'Maar Trix, heb jij dan geen rare dingen opgemerkt?' Vraagt Lily. Trix voelt een koude stroom door haar lichaam gaan en denkt aan de man bij het hek dat ze zag op de avond dat Sirius gewond raakte door Remus. 'Jawel,' zegt Trix zachtjes. 'Zoals die Dementor,' fluistert Lily. 'Kunnen er hier dementors komen?' 'Nee natuurlijk niet, en anders ben ik er toch! Heb je mijn moeder niet gehoord? "Er zitten zeer machtige heksen en tovenaars in onze familie" dus ik zou daar bij moeten horen,' grinnikt Trix. Lily giechelt. 'Ik heb er nog steeds nachtmerries van,' vervolgt ze dan serieus. 'En ik sta echt bij je in het krijt,' 'Ach, ik heb niet eens getovert. Hoewel ik wel een dergelijke spreuk tegen Dementors ken,' Zegt Trix nonchalant. 'Die wil ik leren,' zegt Lily prompt. 'Morgen weer,' gaapt Trix. Ze begint moe te worden. 'Ja laten we gaan slapen,' stemt Lily in. En toch blijft ze angstvallig tegen Trix aangedrukt liggen, wat Trix niet erg vind.

De volgende morgen haasten Trix en Lily zich weer naar het station. Hun koffers in de vergrootte achterbak van de auto die bestuurt wordt door een schouwer. Trix zit tussen haar moeder en Lily in. Ze vangt glimpen op van Londen terwijl ze door de stad heen razen. Ze voelt langzaam haar ontbijt omhoog komen en besluit dan maar haar ogen op de weg voor hen te richten. Lily naast haar begint ook langzaam groen te worden. Opgelucht stappen ze uiteindelijk uit voor Kings Cross Sation. Hun koffers worden naar binnen gedragen en ze wandelen naar het perron. Trix' moeder herinnert haar nog even aan een paar essentiële dingen.
'Wel schrijven he! Minstens eens in de twee of drie weken, liever vaker. Doe de groeten aan Albus en Minerva, niet de school in de hens zetten of dergelijke en hou je aan de regels. Ik weet dat je het bloed van je vader hebt en dat je in Griffoendor zit, maar alsjeblieft, laten mijn genen ook werking hebben. Ik wil geen brieven van Minerva krijgen! En niet pesten alsjeblieft, want je krijgt met mij te maken,' 'Mama, ik snap het,' 'Oh en nog één ding-' ze staan voor het hek dat naar perron 9 3/4 leid. 'Houd die Zwadderaars in de gaten en houd ze te vriend,' Trix schrikt. 'Wat is dit nou weer,' zegt ze verontwaardigd. 'Doe nou maar gewoon, Hagrid pikt jullie aan de andere kant op, doe hem de groeten!' 'Ja mam,' zucht Trix. 'Nou dan ga ik maar meiden, zorg goed voor jezelf, en schrijven!' Ze pakt Trix vast en omhelst haar zo stevig dat ze haar bijna wurgt. 'Mama je- wurgt-' brengt Trix uit. 'Oh lieverd,' zegt haar moeder. Haar ogen worden rood. 'Ik wil jou niet verliezen,' fluistert ze haast snikkend. Trix pakt haar moeder nog even vast. Ze laten elkaar los en Trix beseft hoeveel ze van haar moeder houd, hoewel ze soms onuitstaanbaar kan zijn. 'Ik hou van je,' zegt ze tegen haar. 'Ik ook van jou schat,' glimlacht haar moeder door haar tranen heen. 'Eh ik wil niet bot zijn, maar de trein vertrekt bijna,' zegt Lily. Ze wijst naar de klok. 'Oh snel!' Zegt mevrouw Sylvester. Ze zwaait hen uit terwijl ze door het hek verdwijnen.

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu