Het Oudejaarsfeest

335 17 3
                                    

Ondanks de nare berichten en de spanningen in huize Sylvester, was Trix toch verheugd op het Oudejaarsfeest dat gehouden zou worden in de buitenvilla van de familie. Twee dagen van tevoren was het gezin van Trix naar de villa gegaan en nu waren de voorbereidingen in volle gang. Trix snoepte soms wat van de schalen met heerlijk eten voor het diner en vond het leuk om te kijken hoe de huiselven en dienstmeisjes en -jongens de boel in orde maakten onder het gezag van mevrouw Sylvester. Zelf kon Trix niet veel doen. Ze ging na een tijdje naar haar slaapkamer en maakte uit verveling maar haar huiswerk. De hele dag waren er kriebels in haar buik van enthousiasme. Nadat ze een uitgebreid verslag over de heksenverbrandingen in de zestiende eeuw had geschreven besloot ze om nogmaals een kijkje beneden te nemen.

Beneden is de balzaal gereed. De eetzaal is bijna klaar en vanuit de keukens komt de heerlijke geur van lekker eten. Trix begint te watertanden bij de aroma's die vanuit de keuken door de eetzaal heen komen. Haar moeder spot haar terwijl ze watertandend naar de deuren van de keukens sluipt. 'Trixette!' Roept mevrouw Sylvester. Trix versteend en draait zich langzaam om. 'Ja?' Zegt ze twijfelend. 'Kom mee, we gaan een jurk halen,' Trix voelt een krop in haar keel. Aan die jurk had ze niet gedacht. Ze volgt haar moeder met enkele tegenzin naar boven en samen lopen ze een enorme kamer binnen met allerlei kleren in verschillende vormen en maten. Een enorme spiegel bedekt de hele wand. Als moeder en dochter binnenkomen begint de gigantische spiegel aan een stuk door te praten. 'Hey Ladies! Wauw, een spetterende look, al zeg ik het zelf! Zeg Maria schat, waar heb je die strohoed gevonden? Oh is dat je eigen haar? Sorry, dat zag ik niet,' de spiegel lacht vilein naar mevrouw Sylvester. De spiegel heeft het niet zo op Trix' moeder, ze is dan ook aangetrouwde familie. Trix' moeder kijkt niet-geamuseerd naar het enorme ding. 'Hou je beledigingen voor je alsjeblieft,' zegt ze zuinig. 'Ik zou wat aan die houding doen als ik jou was,' zegt de spiegel kil. 'Gelukkig heb je nog een fantastische dochter. Wat een schoonheid! Je bent een pronkstuk van de familie!' Vervolgt de spiegel. Trix bloost ervan. 'Schei uit, en hou je koest,' zegt mevrouw Sylvester nijdig. 'Helaas dat je zo'n secreet als moeder hebt lieverd,' kat de spiegel. Het lijkt erop dat mevrouw Sylvester de spiegel laat winnen en ze richt zich op haar dochter. 'Goed, je moet een nette jurk hebben waar je in kunt dansen,' zegt ze terwijl ze door de rekken met jurken bazuint. Trix kijkt zelf ook in de rekken. Ze ziet een paar prachtige jurken hangen met kant en satijn en zijde, maar haar oog valt uiteindelijk op een een donkergroene jurk van een satijnachtige stof, met mouwen tot net onder de elleboog en blote schouders. Hij is mooi getailleerd en loopt langs de benen tot hij uiteindelijk helemaal beneden, op de helft van de schenen wijd uitloopt. 'Deze wil ik mama,' zegt Trix en ze trekt de jurk uit een van de rekken. 'Nou, trek aan.' zegt haar moeder. Ze loopt naar de hoek van de kamer waar een groot kamerscherm staat. 'Ik wil het zien! Je hoeft je voor mij niet te schamen hoor, ik heb al tal naakte mensenlichamen gezien!' roept de spiegel terwijl Trix achter het scherm gaat staan. 'Sorry spiegel, dit doe ik toch liever even uit het zicht' roept Trix terug. Trix wurmt zich ongemakkelijk in de jurk, die lastiger over haar heupen heen komt dan ze dacht. Als ze hem eenmaal aan heeft zit hij echter als gegoten, ze kan er prima in bewegen en hij staat haar prachtig. De spiegel juicht het haast uit als ze vanachter het verkleedscherm tevoorschijn komt. 'Ongelovelijk!' Roept de spiegel uit. 'Perfecto! Chapeau! Impossible! Mia Bella Donna!' Trix bloost. 'Zo kan hij wel weer,' zegt mevrouw Sylvester nors. 'Kop dicht ouwe taart,' Zegt de spiegel. Mevrouw Sylvester pakt boos haar toverstok en draait zich woedend om naar de spiegel. 'Mama, niks van aantrekken,' zegt Trix. Mevrouw Sylvester laat haar stok dreigend kalm weer zakken. 'Kijk, je ziet duidelijk dat mejuffrouw Trixette een echte Sylvester is, niet zo'n slampamper als jij. Gelukkig heeft ze minder van jouw genen' zegt de spiegel triomfantelijk. 'Spiegels hoeven niet perse te praten,' knarsetandt mevrouw Sylvester terwijl ze haar toverstok weer dreigend in de lucht steekt. 'De jurk zit heelmaal prima mam!,' zegt Trix om de spanning tussen haar moeder en de spiegel te breken. Mevrouw Sylvester draait zich weer om naar haar dochter. Trix kijkt naar zichzelf. Ze draait een rondje. De spiegel juicht. Mevrouw Sylvester kijkt ernaar alsof ze de spiegel ieder moment kapot kan gooien met één van de rekken vol met kleren. 'Ik denk dat ik deze beter even gauw naar mijn kamer kan brengen, mama ga jij maar alvast,' zegt Trix snel. Ze loopt naar het verkleedscherm. 'Dat is een goed idee,' zegt mevrouw Sylvester nijdig. Met nog een laatste blik op de spiegel, die scheetgeluiden maakt als ze boos de kamer uit stampt. Trix trekt de jurk achter het scherm weer uit en neemt hem mee naar haar kamer waar ze hem netjes ophangt. 

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu