Schokkend besef

324 14 0
                                    

Lily legt de laatste sokken in haar koffer en staat dan op. 'Zo,' zegt ze. Trix staat achter haar. Lily draait zich om en kijkt haar glimlachend aan. Buiten dwarrelt de sneeuw neer op het prachtige landschap. 'Ik ben klaar om te gaan,' 'Ik ook,' Trix gaat op haar bed zitten. Ze doet haar kussen goed. 'Ik ga het missen,' zegt Lily. 'Je komt toch weer terug?' Vraagt Trix. 'Dat is waar,' geeft Lily toe. Ze gaat naast het raam staan. 'Oh wat zou ik graag gaan skiën daar!' Ze wijst naar buiten. Trix kijkt haar vragend aan. 'Skiën?' Lily lacht. 'Ja, dat is een sport die dreuzels beoefenen,' zegt Lily. Ze gaat naast Trix zitten. 'Je doet een soort latten onder je voeten en dan glij je van een berg af,' Legt Lily uit. 'Dat loopt toch helemaal niet lekker, van die latten?' vraagt Trix fronsend. 'Nee, maar je glijdt!' Lacht Lily. 'Hoe kom je dan zonder toverkracht weer boven, als je met die latten niet kan lopen?' Vraagt Trix. 'Je kunt ze weer van je voeten afhalen, en dan ga je met de skilift omhoog,' legt Lily uit. 'Skilift?' Trix vindt het maar een raar verhaal. 'Wij tovenaars blijven lekker binnen hoor! Of misschien gaan we even naar buiten voor een sneeuwballengevecht,' voegt ze er grijnzend aan toe. Lily lacht. 'Ja dat doen Dreuzels ook!' Zegt ze. 'Maar latten onder onze voeten binden? Nee, dat vinden we maar raar,' zegt Trix fronsend. Opeens herinnert Trix zich wat haar ouders haar per brief hadden gestuurd. Het ging over het nieuwjaarsfeest dat de Sylvesters ieder jaar gaven.

Ieder jaar met oud-en-nieuw nodigden de Sylvesters haast alle toverfamilies uit om in hun grote buitenvilla het nieuwe jaar te vieren. De gedachte daarachter is dat de toverfamilies tenminste één keer per jaar verbondenheid voelen. Trix vindt dat haar ouders, al zegt ze het zelf, het aardig goed doen ieder jaar.
Nu hebben haar ouders gevraagd of Trix Lily ook wilde uitnodigen.

'Zeg Lily,' begint Trix. Ze pakt Lily's arm. 'Zou je het leuk vinden om oud-en-nieuw bij ons te vieren? Mijn ouders geven ieder jaar een feest en je bent uitgenodigd,' Lily kijkt Trix ongelovig aan. 'Wie komen er?' Vraagt ze. 'Mijn familie en nog andere Toverfamilies,' Lily kijkt naar haar handen. 'Maar mijn familie zijn dreuzels,' ze kijkt niet op van haar handen. 'Maakt niks uit,' zegt Trix. Lily kijkt Trix aan. 'Ik zal het vragen, of ze willen komen,' zegt Lily. 'Maar ik weet niet of het mag hoor,' De bel gaat. 'Laten we maar gaan he,' Lily staat op. Zwijgend trekken zij en Trix hun jassen en handschoenen aan. Hun mutsen zetten ze op.

Buiten op het binnenplein nemen leerlingen afscheid van elkaar. Lily en Trix lopen met hun schooltassen naar een groepje meisjes. Verscheidene meisjes van Ravenklauw, Huffelpuf en Griffoendor staan daar afscheid van elkaar te nemen. De meiden worden warm ontvangen en omhelst. Marlène, Pétra, Esther, Suzan Tamelaar, Armeda Claussen, Ellis Grijphout (drie andere meisjes uit Ravenklauw die met Trix bevriend raakten) Julie Weelde, Natasha en Marianne Stronk van Huffelpuf staan in het groepje, de enige die Trix niet ziet is Noa. Noa staat een eindje verderop bij een groep jongens. Er zijn maar twee meisjes; zij en Elise. Elise hangt wat bij James en Sirius rond. Noa vindt dat duidelijk niet leuk en plakt haast tegen Sirius aan.
Trix schud haar hoofd, Noa is zo vermoeiend en een verrader. Lily ziet haar kijken. 'Geen aandacht aan schenken,' zegt ze. Ze draait Trix om terug naar de groep meisjes. 'Ik koop voor jullie allemaal een kerstcadeau!' Zegt Ellis. Ze gooit haar armen in de lucht zodat het lijkt alsof ze met cadeaus gooit. 'En dan stuur ik het naar jullie op,' 'Ik ook!' Zegt Marianne. 'Dan doe ik dat ook, maar jullie moeten het maar op het oudejaarsfeest komen ophalen,' zegt Trix. Iedereen lacht en praat door elkaar. De poort gaat open en de leerlingen stromen van het binnenplein af. De hele stoet kinderen schuifelt vooruit. Sommigen houden nog tussendoor een sneeuwballengevecht, anderen zwaaien vrolijk het kasteel gedag en anderen blijven rustig lopend doorkletsen en hebben amper door wat er nou eigenlijk allemaal gebeurt.
Trix loopt afgezonderd van de rest en kijkt slechts hoe alle kinderen zich voortbewegen. Ze glimlacht. Ze is zo blij dat ze hier is, met al die mensen die allemaal zo verschillend zijn, maar toch gelijk. Ze moet zelfs lachen om een groepje Zwadderaars die elkaar inpeperen en duidelijk plezier hebben. Naast haar komen Marianne en Ellis lopen. Ellis vraagt of er iets met haar is. Ze schud haar hoofd en antwoordt dat er niks is. Ze blijven toch naast elkaar lopen tot en met de trein.
Als de meiden van Griffoendor eindelijk een coupé hebben gevonden gooien ze hun tassen neer en doen ze hun schoenen uit. Trix behekst de vloer zodat die niet nat wordt van de sneeuw.

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu