J.W. Wiggelaar

297 18 0
                                    

Trix schept de havermout in haar mond. Ze ziet hoe een groepje opgewonden Zwadderaars de grote zaal betreden. Ze herkent de Nicht van Sirius. Wat veel vrienden van Trix niet weten, is dat zij Sirius en James stiekem beter kent dan veel kinderen uit haar jaar. Zo weet ze dat Sirius' familie de Rijkste familie in de Toverwereld is. Overal worden ze uitgenodigd, hoewel veel mensen hen niet mogen. Trix heeft een hekel aan zijn familie. Trix haar ouders Nodigen ze ook altijd uit. Haar vader levert altijd protest, maar haar moeder staat erop. Trix is voor haar vader, want hoewel ze rijk zijn, ze zijn ook duister. En duister is niet goed.
Lily weet van niks. Ze kent Sirius, maar heeft nooit beseft dat Bellatrix familie van hem is, of die Narcissa. Desalniettemin haat ze hem, en hij is niet erg gecharmeerd van haar.
De Zwadderaars kijken naar Trix en fluisteren iets. Ze krijgt oogcontact met Bellatrix Zwarts. Haar uitpuilende ogen kijken haar gemeen aan. Trix kijkt weer naar haar havermout. Er wordt gelachen. Trix voelt hun ogen prikken. Pétra schuift bij haar aan. 'Hoi Trix,' zegt ze vrolijk. Ze schept haar ontbijt op. 'Hoi,' mompelt Trix. Ze gluurt naar de Zwadderaars. Petra kijkt haar verwachtingsvol aan. 'Ga je nog vertellen?' mompelt ze enthousiast. Trix wordt rood als ze aan gisteravond denkt. Net op tijd komt de post als redding. Een Ochtendprofeet valt haast in Trix' haar havermout. Snel pakt ze hem op en vouwt hem open. Ze leest de voorpagina. "Tovenaar vermist, ministerie staat voor mysterie" op de voorpagina staat een foto van een jongeman met een puntmuts op. Hij zwaait lachend naar hen. 'oh jee,' zegt Pétra. Ze kijkt over Trix' schouder mee. Trix leest verder.
-LONDEN, 17:56. EERGISTEREN
Gisteravond werd Dhr. J.W. Wiggelaar als vermist opgegeven. De familie en het ministerie staan voor een vraagteken. Wie heeft dit gedaan? Dhr. J.W. Wiggelaar is eergisteren voor het laatst gesignaleerd in zijn huis. Aldus ooggetuigen. Wij probeerden de Minister van Toverkunst (Dhr. H.J. Sylvester) te spreken hierover, maar hij wilde er niks over kwijt. Het enige wat hij los liet was: 'We zijn het aan het onderzoeken. Als we meneer Wiggelaar gevonden hebben praten we verder,'
Familieleden zijn niet te troosten. Mvr. Wiggelaar is momenteel in st. Holisto. Ze kreeg zo een heftige mentale klap dat ze niet meer bij zinnen is. Zij is volgens Helers in een shock, het zal lang duren voordat ze in staat is normaal te functioneren. Toen we haar bezochten, vertelde haar verzorgster dat ze nog niet in staat was om te praten. Dhr. J.W. Wiggelaar is 35 jaar, heeft bruine haren en groene ogen. Hij heeft een ochtendjas en pantoffels aan. Mocht u hem tegenkomen, meld dit aan het ministerie.
-Door uw verslaggever Rudolf Dubbeldam.

'Oh jee,' fluistert Pétra opnieuw. Trix kijkt over de krant heen naar de Zwadderaars. Ze heeft een naar voorgevoel dat zij er meer van weten. Pétra opent de krant verder. 'Oh, korting bij Mallkins, Ik moet mijn moeder gaan schrijven!' Trix kijkt haar aan. Pétra is gewoon weer vergeten wat er op de vorige bladzijde stond. Ze kletst tegen Trix aan over jurken met strikjes die haar moeder zo geweldig vindt, maar die ze zelf vreselijk vind en dat ze die in brand stak. Trix knikt en maakt soms een goedkeurend geluidje, maar ze volgt het hele verhaal niet. Ze zit met haar hoofd bij Dhr. J.W. Wiggelaar. Hoe kan het dat die vrouw na twee dagen nog steeds niet kan praten? Het is onmogelijk dat ze in shock is, niemand is zo lang in shock. Peinzend eet Trix haar Havermout op terwijl Pétra maar door tettert. 'Zeg,' zegt Pétra opeens. 'Waar is Lily?' Trix kijkt op van haar havermout. 'Pardon?' Zegt Trix. 'Waar is Lily? We moeten zo naar de les, maar ik heb haar nog niet gezien.' Trix kijkt om zich heen. 'Zou ze zich verslapen hebben?' Zegt ze. Ze staat op en loopt naar de Grote eiken deuren van de zaal. Pétra gaat achter haar aan. Vervolgens rennen ze de marmeren Trap op.
Als Trix en Pétra op de vierde verdieping aankomen zien ze een groep leerlingen in de gang staan. Trix hoort iemand een spreuk roepen en de groep leerlingen lacht. 'Nou nog niet genoeg secretus?' Trix weet hoe laat het is. Ze rent op de groep af en duwt zich naar voren. Wat ze ziet is ongelofelijk. De jongen van Sneep ligt op zijn buik op de grond met zijn schoenveters aan elkaar gebonden en een Lila broek aan met gele bloemen. James en Sirius staan er lachend naast. Trix moet bijna lachen maar houd zich in. 'Wat doen jullie?' Vraagt ze zo ontzet mogelijk. James en Sirius draaien zich om. 'Oh jij,' zegt James. 'Wat vind je van de nieuwe stijl van Secretus?' Vraagt Sirius. 'De nieuwste damesmode,' zegt James grijnzend. Trix haar mond vertrekt een beetje in een lach, maar ze houd het tegen. Achter hem schatert Peter Pippeling het uit. 'Hou op!' Een meisje met Rode haren en groene ogen staat naast Sneep. Ze helpt hem overeind. 'Tover hem terug!' Lily kijkt de jongens boos aan. 'Oh, nu ben ik bang!' Zegt Sirius spottend. Dat vindt Trix niet leuk. 'Wil jij ook zo'n mooie broek Zwarts? Zou je vast mooi staan,' Zegt ze. De groep kinderen lacht, maar die lach vergaat hen snel. 'Ik ben niet zo van de bloemetjes, maar bedankt,' zegt hij. James lacht en geeft hem een high-Five 'Zei ik dat je een keuze had dan?' Zegt Trix. Sirius grijnst. Trix haalt haar stok uit haar gewaad. James en Sirius kijken er achterdochtig naar. De bel gaat. De leerlingen gaan naar hun lessen. 'We hebben nu gedaanteverwisselingen, laten we gaan,' zegt James. Lily loopt op hem af. Ze duwt haar stok onder zijn neus. 'Tover hem terug. Nu.' dreigt ze. 'Waarom zou ik,' zegt James. Trix heeft haar stok laten zakken. 'Lily, laat maar,' mompelt Sneep. 'Zie je, hij is al gehecht aan zijn broek.' zegt James. 'Laat die jongen toch' 'Tover. Hem. Terug.' zegt Lily zacht. 'Lil, laat zitten. We komen te laat,' zegt Trix voorzichtig. 'Nee!' Zegt Lily boos. 'Lily, ik tover hem wel terug, kom nou,' Zegt Trix. Ze trekt aan haar arm. Lily laat haar stok zakken. 'En jullie ophoepelen,' zegt Trix tegen James en Sirius. 'Tuurlijk,' zegt James. Hij grijnst naar Lily. 'Vuile-' begint die boos. Maar James en Sirius zijn al weg. Trix kijkt naar Sneep. Die kijkt haar vuil aan. 'Trix, ga me nou niet zeggen dat je hem niet-' begint Lily benauwt. 'Kan ik wel, maar hij kijkt me zo vuil aan,' zegt Trix. Sneep verzacht zijn blik gelijk. 'Beter,' zegt Trix. Ze tovert hem terug en Sneep rent weg, zonder haar te bedanken. 'Nou, alsjeblieft hoor!' Roept Trix hem na. hoofdschuddend draait ze zich om. 'Oh Dankje Trix!' Zegt Lily. 'Het was eenmalig,' zegt Trix. 'Kom,' Ze sleept Lily boos mee de hoek om naar het klaslokaal. 'Ja, Sylvester. Evers. Jullie zijn te laat!' Begroet Anderling hen. 'U ook goedemorgen professor,' mompelt Trix. Lily grijnst. Ze gaan achterin de klas zitten. 'Morgen melden, zeven uur, hier,' zegt ze. 'Ja Professor,' zegt Lily. Ze kijkt Trix aan. 'En dat allemaal door hen,' ze knikt naar Sirius en James. 'Inderdaad, ze kunnen wel een lesje gebruiken,' zegt Trix. 'Laten we dat nou niet doen, dan moeten we nog vaker nakomen-' 'Evers!' 'Sorry Professor'

's middags na de lessen hangt het inschrijfformulier voor het Duelleer toernooi op het mededelingenbord. Trix springt op als ze er langs loopt. 'Het inschrijfformulier!' Zegt ze. Ze loopt naar het bord en schrijft haar naam en klas op. Lily schrijft zich ook in, samen met Pétra en Marléne. Noa houd het voor gezien. Trix baalt stiekem dat Lily, Marlène en Pétra zich hebben ingeschreven. Ze is bang dat ze verslagen wordt, vooral nu Anderling zoveel verwacht. Vervolgens houd ze de lijst in de gaten terwijl ze haar huiswerk sterrenkunde maakt. 'De maan van- Wie is dat? Oh Lee Cheng, daarmee wil ik wel in een team, dat gaat leuk worden!' Denkt ze. 'Wanneer de Grote beer de kleine beer kruist, dan- Oh nee, Zwarts!' Sirius Schrijft zich in. Hij maakt er een heel gedoe van. Sommige leerlingen geven hem voor de grap een applaus. Hij buigt. 'Uitslover,' denkt Trix. Vervolgens tikt iemand op haar schouder. 'Hey,' Het is Yannick Flicks. 'Oh, hoi!' Zegt Trix. Hij pakt haar hand. 'Trix, ik wil me even verontschuldigen voor gisteren,' zegt hij. 'Hoezo? Ik vond het niet zo erg hoor,' zegt Trix. 'Nou, ik heb zeg maar, een vriendinnetje,' zegt hij ongemakkelijk. Trix lijkt een bak ijswater over zich heen te krijgen. 'Ze is was er niet, want zit bij Huffelpuf... maar het spijt me Trix, ik... ,' Hij laat haar hand los. 'We kunnen wel vrienden blijven,' zegt hij aarzelend. 'Ja, tuurlijk,' zegt Trix mompelend. 'Het spijt me,' zegt hij. 'Het spijt ons allemaal Flicks,' zegt Lily, die naast Trix zit. Flicks kijkt Lily stomverbaasd aan. 'Trix, kom op,' zegt Flicks, half smekend. 'Ik snap het niet,' stamelt Trix. 'Ik heb een fout gemaakt,' zegt Flicks. 'En dat spijt me,' 'Weet je nog wat je tegen me zei?' Zegt Trix een beetje boos. Flicks opent zijn mond om iets te zeggen, maar er komt niks. 'Nee he,' zegt Trix. Ze is teleurgesteld. 'Je vond mij het mooiste meisje dat er was? Dat wat er in je flesje zat was dus geen boterbiertje,' zegt ze nors. 'Fonk had wat ouwe klares uit zijn koffer gehaald, hij is zeventien dus hij kon het krijgen,' zegt Flicks beschaamd. 'Oh,' zegt Trix alleen. 'Nou, oké,' Ze richt zich weer op haar Huiswerk. 'Ik zag dat je je had ingeschreven voor dat Toernooi,' zegt hij. Trix zegt niks terug. 'Succes,' zegt hij. Hij loopt weg.
Trix voelt een traan langs haar neus lopen. Ze weet niet waarom ze huilt. Blijkbaar had ze toch iets voor Flicks gevoeld. Ze kan zich niet meer concentreren en slaat haar boeken dicht. Het is vrijdag, ze heeft nog genoeg tijd. Ze gaat op bed liggen en huilt een beetje uit. Ze schrijft een brief aan haar ouders. Daarin vraagt ze ook nog over Dhr. J.W. Wiggelaar. Dat wilt ze toch nog wel weten. Ze legt de brief naast zich neer en gaat slapen. Misschien vergeet ze op die manier een beetje haar liefdesverdriet.

SylvesterWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu