BAB TUJUH BELAS

31 5 0
                                    

BANGLO dua tingkat itu di pandang.Kayra yang baru saja mahu melangkah pergi dari sana terhenti apabila Arisya menarik lenggannya.

"Bukan ke awak dah janji nak jumpa parents awak even sekejap je?"Kata Arisya.Kayra menggigit bawah bibirnya.

"Macam mana kalau Papa dan Bonda saya tak terima saya dan anak saya?"Kata Kayra.

"Belum cuba belum tahu?"Kayra hanya akur apabila Arisya membawanya menuju kearah banglo tersebut.

Datin Kamalia yang duduk termenung di belakang halaman rumahnya kelihatan murung.Arisya menolak lembut Kayra mendekati Datin Atiqah yang duduk di bangkuk.

"Saya takutlah..."Arisya sudah bercekak pingang."Ke awak nak saya suruh maid awak call Papa awak? bagitahu yang awak ada kat rumah."Kayra mengelengkan kepalanya.

Datin Kamalia bangkit dari duduknya dan memusingkan badannya.Apabila dia mengangkat wajahnya,Kelibat Kayra dan seorang gadis menyapa matanya.

"Kayra?"Kata Datin Kamalia.Kayra yang tidak tahan melihat Bondanya lantas memeluk Bondanya.Datin Kamalia membalas pelukkan Kayra.

Arisya yang melihat dua beranak itu hanya mengukir senyuman.

"Bonda...Kayra minta ampun sebab tinggalkan Bonda dan Papa.Kayra berdosa sangat sebab abaikan Bonda dan Papa.Maafkan Kayra Bonda."Tangan Datin Kamalia di cium.Air matanya deras mengalir.

"Kayra pergi mana selama ni? kenapa Kayra tak call Bonda langsung?Bonda tunggu Kayra balik.Tunggu panggilan Kayra.Bonda rindu sangat kat Kayra."

"Kayra rindu kat Bonda jugak."Datin Kamalia tersenyum.Pandangannya dialihkan kearah Arisya yang berdiri tidak jauh dari mereka.Kayra yang perasan hal tersebut lantas membawa Bondanya menuju kearah Arisya.

"Bonda,ini kawan Kayra.Arisya."Arisya menghulurkan tangannya menyalami Datin Kamalia."Kawan?"Kata Datin Kamalia tidak percaya."Datin apa kabar?"Tanya Arisya."Sihat,takpayah lah panggil Datin.Auntie Lia je."Arisya menganggukkan kepalanya.

Arisya sekadar tersenyum melihat Kayra dan Datin Kamalia berborak mesra.Teringat dia akan arwah Mamanya.Arisya hanya mampu bersedekah Al-fatihah.

"Oh ya? Risya ni dah lama ke kenal Kayra?"Tanya Datin Kamalia."Boleh di katakan."Kata Arisya.Datin Kamalia sekadar menganggukkan kepalanya."Hmm...Bonda? Papa mana?"Soal Kayra."Papa kamu tu selalu busy dengan kerja dia."Jawab Datin Kamalia.

Tiba-tiba Datin Kamalia mengusap perut Kayra.Kayra membiarkan saja.Tidak dia sangka bahawa Bondanya langsung tidak marah mahupun mengatakan bahawa dia bukan lagi anak mereka.

"Apa kata Kayra tinggal je dengan Bonda semula? Bonda boleh jaga kamu dan cucu Bonda ni."Kayra meraih lembut tangan Bondanya.

"Kayra akan tinggal dengan Bonda semula kalau Papa...Papa boleh terima Kayra."Datin Kamalia tersenyum nipis.

"Tapi boleh tak sementara ni Kayra nak tinggal dengan Risya?"Kata Kayra."Tak susahkan Risya ke?"Kata Datin Kamalia sambil memandang kearah Arisya."Taklah,lagipun ada juga kawan Risya ngan Akak Risya kat rumah."Datin Kamalia tersenyum seraya menganggukkan kepalanya.

Shafira memandang pelik kearah Aizat yang ingin mengajaknya makan malam.Entah apa yang merasuk lelaki itu.

"Tuan ni dah kenapa tiba-tiba ajak saya dinner?"Tanya Shafira pelik.Aizat memasukkan tangannya ke dalam poket sambil melangkah kearah Shafira."Saja ajak.Lagipun saya bosan dinner sorang-sorang."

Kening Shafira terangkat.Pelik juga dia dengan Majikannya itu.Selama ini mana pernah Aizat mahu mengajaknya makan malam mahupun makan tengah hari.

"Sorry.But my answer is No."Lalu Shafira menyambung kerjanya semula menyelak buku catatannya.Aizat tersenyum sinis."Kenapa awak ni susah sangat nak senyum depan saya? kalau dengan orang lain senang je awak nak senyum.Cubalah sekali sekala tu senyum depan saya?"Shafira hanya berdiam diri.

"Ke...awak nak saya bagi something dulu kat awak supaya awak boleh senyum kat saya?"Kata Aizat.Shafira masih lagi berdiam diri."How about...choclate? hm?"Shafira tetap diam.

Aizat sudah tersenyum.Entah kenapa dia suka dengan perwatakan Shafira yang agak lain dari gadis yang lain.

"You know what? saya dah lama perhatikan perwatakan awak yang lain dari perempuan yang saya pernah jumpa sebelum ni.Awak ni jenis yang....agak terlebih jual mahal.Selalunya kalau saya ajak mana-mana perempuan dinner or lunch dia orang nak je.But you.Sangat berbeza"

Shafira memejam seketika matanya.Mahu saja dia mengangkat kaki dari sana.

"Tuan Aizat,boleh tak Tuan jangan ganggu saya? kalau Tuan nak dinner,ajaklah orang lain.Bukan saya."Kata Shafira tegas."Grr...garang."Shafira menjelingkan matanya."Kalau saya cakap yang saya suka awak.Awak marah tak?"

Shafira tergamam seketika.Majikannya suka pada dirinya? wow? itu sangat di luar jangkaan.

"Macam mana kalau saya cakap saya tak suka Tuan?"Aizat berfikir sejenak."Suka tak bermakna awak tak sayang saya kan?"Shafira sudah menggenggam tangannya.Aizat pula tersenggih."Dinner dengan saya malam ni?"Tanyanya sekali lagi.

Shafira diam.Entah kenapa dia mahu saja menampar lelaki di hadapannya itu.

"Please? sekali je? lepas tu saja janji saya tak akan kacau awak lagi.Please Fira?"Rayu Aizat.Shafira pandang sekilas Aizat."Kalau Tuan lambat,saya tak nak dinner dengan Tuan.Faham?"Aizat sudah tersenyum.

"Eeee...kenapalah awak ni...hmm! comel sangat."Shafira menjelingkan matanya."Sweet talker."Katanya perlahan."At least saya bukan buaya?"Kata Aizat."Ada ke saya cakap Tuan ni buaya darat? tak adakan?"Aizat bertepuk tangan."Such my type.Nilah sebabnya saya suka kat awak.Garang.Tapi...siapa tahu dalam diam awak ni...sweet?"

Shafira yang mendengar sudah geli-geliman.Lalu Aizat mengenyitkan sebelah matanya sebelum pergi dari sana.

"Kang aku tumbuk juga mamat ni."Marah Shafira.Kenapalah dia perlu hadap lelaki itu? aish! bala-bala.

Sempurnakan Cinta(Complete)Where stories live. Discover now