BAB DUA PULUH ENAM

28 5 3
                                    

"Okay thanks."Talian di putuskan.Encik Hairul memandang telephonenya sekilas.Kelihatan Ayuni sedang melangkah keluar dari banglo itu."Ayu nak ke mana?"Tanya Encik Hairul.Namun Ayuni tidak menjawab sebaliknya menjelingkan matanya dan terus keluar dari sana.

Encik Hairul tersenyum kelat.Sungguh Ayuni langsung tidak menerimanya di dalam keluarga ini.

"Sibuk je orang tua ni."Kata Ayuni seraya membuka pintu keretanya."Kamu nak ke mana?"Tanya Datin Maria yang baru tiba di sana sudah memandamg pelik.Ayuni berdecit.

"Shopping."Jawabnya ringkas dan terus masuk ke dalam.Datin Maria sudah tergeleng.Kereta yang di pandu Ayuni keluar dari kawasan perkarangan banglo dua tingkat itu.

Datin Maria mendekati Encik Hairul yang duduk di meja tepi kolam.

"Abang?"Panggil Datin Maria.Encik Hairul menoleh kearah isterinya."Hm? kenapa?"Datin Maria mengambil tempat berhadapan suaminya."Saya nak tanya something boleh?"Encik Hairul sekadar menggangguk.Datin Maria ragu-ragu mahu mengutarkan soalannya.

Shafira yang baru tiba di ruang tamu terhenti tak kala melihat sebuah kereta mewah di hadapan pagar rumah mereka dari balik cermin tingkap.

"Kereta siapa pula ni?"Shafira yang tertanya-tanya lantas menuju ke tingkap dan mencuri-curi pandang kearah luar.Arisya yang juga baru turun dari tingkat atas lantas mendekati kakaknya.

"Akak ten-"Ayatnya tergantung tak kala terpandang kereta milik Muazzam yang terparking di hadapan rumah mereka."Eh? Muazzam?"Kata Arisya.Shafira menoleh kearah Arisya."Kamu kenal?"Arisya lantas mengangguk.

Muazzam keluar dari keretanya dan menuju ke pagar.

"Kereta ada."Katanya sambil matanya melilau-lilau.Pandangannya terhenti apabila melihat pintu rumah Arisya di buka dan menampakkan Arisya.Muazzam tersenyum.Arisya mendekati pagar rumah tersebut.

"Assalammualaikum."Muazzam memberi salam."Waalaikumsalam.Awak buat apa kat sini?"Tanya Arisya.Muazzam menghulurkan sebuah beg plastik.''Apa ni?"Sambil mengambil huluran tersebut."Cheese cakes lemon."Kening Arisya terangkat."Wow!"Arisya kelihatan teruja.Muazzam pula sudah tersenyum.

"For me?"Kata Arisya.Muazzam menggangguk."Untuk awak seorang."Arisya sudah tersipu malu."Kalau saya nak kongsi dengan akak saya?"Muazzam diam sejenak."Boleh juga."Arisya tertawa kecil.Pandangannya tidak lepas dari Arisya."Okaylah,saya dah nak kena gerak ni?"Arisya menggangguk."Thanks,"Muazzam senyum."Sama-sama cantik."Muazzam memakai cermin mata hitamnya dan berlalu ke keretanya.

Shafira menunggu Arisya di hadapan pintu.Arisya memegang dadanya apabila Shafira menyergahnya.

"Akak,terkejut Risya."Arisya tergeleng lalu dia menuju ke dapur.Shafira membontoti adiknya dari belakang."Apa tu apa tu?"Arisya meletakkan beg plastik tadi di atas island kitchen.Arisya menggeleng melihat telatah kakaknya itu."Cake."Jawabnya sepatah.

Shafira ternga-nga saat melihat isi di dalam beg plastik tersebut.Senyuman lebar hingga ke telinganya.

"Wow!"Shafira kelihatan teruja.Arisya menghampiri kakaknya sambil menghirup airnya.Mug tadi di letakkan di atas meja."Muazzam bagi."Kata Arisya.Kening Shafira terangkat."Boyfriend adik ke?"Arisya lantas menggeleng."Kawan je.Lagipun adik tak ada hati dengan Muaz tu."Shafira sekadar mengganguk.

"Eh jomlah makan."Ajak Shafira.Arisya mengganguk.

Rayyan mengatur langkah masuk ke dalam rumah.Kelihatan Mak nam sedang membersihkan pasu milik Datin Suzana.

"Mak nam? Mommy mana?"Mak nam menoleh ke belakang."Datin keluar tadi.Tak tahulah pergi mana."Rayyan mengangguk.Mak nam menyambung kerjanya semula.

Tiba-tiba telephone milik Rayyan berdering.Panggilan dari Muazzam.

"Ha? apa kau nak?"Tanya Rayyan sambil melangkah menuju ke tangga.Tangan kirinya di masukkan ke dalam poket.

"Kau free tak?"

Rayyan tiba di hadapan pintu biliknya.

"Ya? asal?"

"Lepak jom? Mirul pun ada sekali."Ajak Muazzam.Rayyan mengkerling sekilas jam tangannya.

"Kat mana?"

"Tempat biasa."

Rayyan mengangguk.

"Okay tunggu aku kat sana.Kejap lagi aku sampai."

"Okay bro."

Talian di putuskan.Rayyan masuk ke dalam biliknya.

Sempurnakan Cinta(Complete)Where stories live. Discover now