BAB TIGA PULUH TUJUH

31 6 2
                                    

RAYYAN menyelak satu persatu helaian fail dengan dahi yang berkerut. Lalu dia berpindah ke komputernya. Tumpuannya terganggu apabila pintu pejabatnya di ketuk.

"Come in!"

Terjengul wajah Arisya di pintu. Dilihat Rayyan bergitu tekun membuat kerja. Dia melangkah masuk ke dalam.

Mata Rayyan masih lagi tertacap pada skrin komputernya. Arisya meletakkan kopi latte yang dibuatnya di atas meja.

"Thank you, Darling." ujar Rayyan tanpa memandang Arisya.

"Sama-sama." belum sempat Arisya ingin keluar, Rayyan menyuruhnya untuk duduk. Arisya akur.

"Kenapa?" tanya Arisya. Rayyan berhenti menaip lalu mencapai mug berisi kopi latte. Disisip perlahan-lahan sambil memandang Arisya.

"Esok dating, nak?"

Terkebil-kebil mata Arisya. Demam ke apa mamat ni?

"For what?" tanya Arisya.

"Saja..." jawab Rayyan.

"Kita belum tunang lagi, Rayyan."

"Yes, we are."

"No."

"Okay, kalau macam tu... esok saya datang merisik. Dating, cancel." kata putus dari Rayyan. Arisya sudah menggeleng.

"Mmm... tadi Muaz ada jumpa saya." kata Arisya.

Entah Rayyan tahu atau tidak hal tersebut.

"Ya, Muaz pun ada datang cari saya tadi." kata Rayyan. Arisya terkejut.

"So? Awak cakap apa kat dia?" soal Arisya.

"Awak dulu, awak cakap apa dekat Muaz?" Rayyan menyoal kembali.

"Macam yang awak suruh saya buat. Jangan bagitahu apa-apa." jawab Arisya.

Rayyan senyum.

"Good girl."

"So? Awak cakap apa dekat Muaz?"

Rayyan meregangkan tangannya sebelum membuka mulut.

"Stay, away from Arisya." ujarnya dengan wajahnya yang serius. Arisya menelan air liurnya.

"Garangnya." ujar Arisya. Rayyan lepas ketawa.

"Well, kalau Darling nak tahu... Muaz tu suka kat Darling."

"Me? Why me?"

Rayyan menjungkit bahu.

"Mungkin sebab Darling lawa sangat kut? Yalah, Muaz tu bukan mudah nak jatuh cinta."

"Mmm... kesian Muaz."

Berkerut dahi Rayyan.

"What do you mean?"

"Erm? Yalah... Muaz sampai sekarang tak jumpa jodoh dia."

Rayyan menguak rambutnya ke belakang.

"Jodoh dia masih sesatlah tu." gurau Rayyan. Arisya geleng seraya ketawa kecil.



"Assalammualaikum," salam diberi seraya melangkah masuk ke dalam. Encik Hairul mengeluarkan telephone bimbitnya.

"Waalaikumussalam," Datin Maria menjawab salam. Lalu dia menuju ke arah suaminya.

"So? Macam mana? Dapat jumpa tak Arisya dan Shafira?" soal Datin Maria.

"Arisya kerja. Tapi Abang dapat jumpa Fira aje."

Datin Maria membawa suaminya ke ruang tamu.

"Shafira macam mana? Sihat?"

"Alhamdulilah, sihat."

Senang hati Datin Maria mendengar kabar Shafira.

"Eh? Kayra?" kata Encik Hairul apabila nampak kelibat Kayra yang duduk di atas sofa.

''Uncle apa kabar? Sihat?"

Datin Maria mengambil tempat duduk bersebelahan suaminya.

"Alhamdulilah... sihat. Kamu dengan Baby?"

Kayra mengusap perutnya yang buncit.

"Sihat."

"Ni, Kayra datang ni? Bonda kamu tak marah ke?"

Datin Maria menyisip teh yang di hidangkan oleh Mak Nam.

"Tak," jawab Kayra.

"Sebenarnya Uncle, Kayra datang ni bersebab." ujar Kayra.

"Kenapa Kayra?" tanya Encik Hairul.

Amirul yang baru tiba di sana memandang ke arah Kayra. Sebelum beralih kepada Encik Hairul

"Eh? Mirul. Papa ingat Mirul dah keluar."

Amirul duduk di single sofa.

"Now what?"

Mereka berempat memandang ke arah Ayuni yang baru tiba.

"Apa semua ni? Kenapa kita kena kumpul pula ni?" kata Ayuni yang sememangnya tidak suka.

"Kayra?" ujar Ayuni. "Last aku jumpa kau masa kita terlanggar kat shopping mall berapa bulan lalu." katanya dingin.

Kayra sekadar senyum. Dari dulu sampai sekarang mereka tak pernah rapat. Amirul pula buat tahu tak tahu saja kalau mereka adalah sepupu. Dia pun bukannya rapat sangat dengan Kayra.

"Okay, sekarang ni bukan masanya kita nak buang masa." sampuk Datin Maria.

"Apa kau nak datang sini?" tanya Amirul dingin.

"About this family." ujar Kayra. Ayuni dan Amirul saling berpandangan. Lalu Ayuni duduk jauh dari Kayra memandangkan hanya itu sofa yang tinggal.

Kayra mula membuka mulutnya menceritakan hal sebenar. Datin Maria juga turut menceritakan sedikit sebanyak apa yang dia tahu. Encik Hairul hanya senyap. Sepanjang Kayra dan Datin Maria membuka cerita. Amirul dan Ayuni tidak lepas memandang Encik Hairul.

Amirul berdiri dari duduknya.

"Kenapa baru sekarang nak cerita hal ni?" katanya yang menahan geram.

"Wait? So that means, perempuan yang dengan kau hari tu is... Kakak tiri aku? Like, are kidding me?" kata Ayuni.

Memandangkan Ayuni baru saja berumur 20 tahun, dan Arisya adalah 23 tahun, bermakna Arisya adalah kakak kepada Ayuni.

"Well, Shafira lebih tua dari Amirul memandangkan Amirul baru 25 tahun." ujar Kayra.

Ayuni tidak percaya kalau selama ini dia ada adik-beradik tiri.

"Nonsense." Lalu Ayuni berdiri dan berlalu dari sana.

"Yuni!" panggil Amirul. Namun Ayuni tidak mengendahkan panggilan Amirul.

Kayra memandang Amirul.

"Arisya pun tak tahu lagi hal ni."

Lalu Amirul membalas pandangan Kayra.

"Dia just tahu yang Datin Maria ni Mak tiri dia aje."

Amirul berdengus.

"Mirul keluar kejap." ujar Amirul dingin.

"Mirul nak ke mana?" tanya Datin Maria.

"Mana-mana aje!" jawabnya dari jauh.

Datin Maria mengeleng. Adik dengan Abang sama saja.

"Abang okay tak ni?"

Encik Hairul sekadar angguk. Lega tu memang lega. Tapi kebenaran itu lebih sakit dari penipuan.

"Kayra, Uncle nak berterima kasih dekat Kay sebab dah bagitahu hal sebenar dekat Amirul dan Ayuni."

"Sepatutnya Uncle yang bagitahu diaorang. Bukan Kay or Auntie Maria." kata Kayra.

"Uncle tak tahu nak mula dari mana."

Kayra senyum kecil.

"Tak apalah Bang, benda dah sattle dah pun. Saya pasti Amirul dan Ayuni faham." ujar Datin Maria yang cuba menenagkan perasaan risau suaminya itu. Encik Hairul sekadar angguk.






Sempurnakan Cinta(Complete)Where stories live. Discover now