SELEPAS panggilan pada malam itu, Affan sudah tidak menelefon aku lagi. Mungkin malu. Atau, mungkin juga sebab tiada urusan penting. Projek seliaan Affan masih berjalan. Sudah kuat asasnya dan tiada keperluan perbincangan atau panduan peribadi di antara aku dan dia.
Dia juga sudah boleh berhubung terus dengan ketua bahagian atau penyelia dalam kilang. Mereka sudah kenal Affan. Sudah tidak perlu aku untuk mengajar Affan bagaimana hendak berhubung dengan mereka. Keyakinan dirinya sudah jitu, tanpa aku.
Kami masih lagi bertemu dalam mesyuarat committee yang diadakan seminggu dua kali. Cuma ... tidak ada lagi perbualan atau sapaan seperti sebelumnya.
Dia yang dulunya tidak lekang dengan senyuman setiap kali mata kami bertentang, kini ... tidak langsung memandang.
Entah kenapa, terselit pula rasa kecil hati dalam jiwa ini.
Walaupun sebelum ini aku kata, aku tidak kisah. Tidak akan terkesan, tidak akan ada apa-apa perasaan sama ada janggal atau segan bila dia berterus-terang, tetapi aku tidak boleh terima jika dia seolah-olah menghindari aku.
Sejujurnya, aku benci bila perkara hati jadi punca hubungan rakan sekerja renggang. Apatah lagi jika memberi kesan kepada pekerjaan itu sendiri.
Tetapi, setakat ini tidak jejas apa pun hal kerja kami. Hal kerja aku sebenarnya. Hal kerja dia pun mungkin tidak terjejas. Mengikut pandangan mata kasar aku.
Sekarang, aku hanya perlu jaga hati sendiri supaya tidak terkesan sangat dengan apa pun yang dia sedang buat. Dia mungkin sedang menguji aku. Atau, mungkin juga sedang menguji hatinya.
Aku bertekad tidak akan menegur Affan kecuali berkait dengan urusan kerja. Kalau dia tegur, aku jawab!
.
.
.SEMINGGU berlalu tanpa kami berbicara apa. Sehinggalah suatu hari selepas projek yang diselia Affan sudah tiba ke penghujung, sudah hendak diluncurkan, dia mendekati aku, "Mira, sibuk?"
Pada waktu itu, kami baru selesai bermesyuarat dengan seluruh committee. Akan ada satu majlis makan malam khas buat kami, yang telah menjayakan projek ini.
"Ya, kenapa?" Aku menjawab tanpa memandang padanya. Tanganku ligat mengemas dokumen dan alat tulis, dan ingin beredar.
Aku terdengar dia menghela nafas.
"Tak apalah kalau Mira sibuk." Dia seakan merajuk.
Memang tidaklah untuk aku memujuk.
"Kalau atas urusan kerja, cakaplah. Tak kiralah saya sibuk atau tidak. Nanti, kalau bertangguh, bos marah." Aku pandang wajahnya.
"Bukan urusan kerja ..." Perlahan suaranya.
"Tak apalah, cakaplah juga." Aku membalas sambil melihat pada jam tangan. Acah aku mempertimbangkan masa. Tak sampai hati!
"Mira pergi ke? Ke majlis makan malam tu?"
"Insya-Allah. Saya committee. Bahagian Sumber Manusia pula tu, kalau tak datang nanti kena marah. Lagi pun, tentu bos saya akan suruh saya deal dengan pihak hotel, buat reservation table. Kenapa awak tanya?"
"Tak ada apa ...." Wajahnya, keruh. Dia menunduk.
Terhela nafasku. Baru merancang hendak membalas sikap dinginnya padaku sepanjang minggu lalu. Tapi, sekarang bila dia seolah-olah sedang dirundung masalah, jadi tak sampai hati pula.
"Awak ada masalah ke, Affan?" Kurendahkan suara. Mencari anak matanya yang sejak tadi hanya tunduk memandang meja.
Dia menggeleng tanpa mengangkat muka langsung. Jarinya menulis entah apa pada meja yang kosong. Macam orang menulis atas pasir layaknya.
YOU ARE READING
Kenangan (Completed)
General FictionTak jumpa di mana-mana, hanya di kotak memori. Andai Tuhan tarik ingatan, dia juga akan tenggelam ... ... dalam kenangan. Start: 15 Apr 2021 End: -