-'²¹'-

135 33 118
                                    

Sebaik saja pulang, masing-masing terus meminta diri. Penat kian terasa memandangkan hampir seharian mereka meluangkan masa di luar. Tambahan lagi dengan perjalanan yang panjang. Han sempat melambai ke arah Hwa Ra sebelum melangkah masuk rumah.

Sofa di ruang tamu terus dihenyak Han. Kedengaran Hyunjin memanggil dari luar yang membuatkan dia merungut kecil. Baru saja dia hendak melepaskan penat, Hyunjin sudah memanggilnya. Han menghentak kaki seakan berkawad menuju ke pintu.

"Kenapa? Aku baru nak hilangkan penat." Han menggaru belakang kepalanya lalu menyandarkan badan pada pintu. Hyunjin yang berdiri di belakang kereta, menjengah.

"Penat apanya? Kau tidur setengah jam sebelum sampai. Aku yang bawak kereta ni tak ada pulak penat macam tu. Beg baju kau ni, ingat ada bibik nak tolong bawa masuk??" Sindir Hyunjin. Jeongin yang membuang sampah dari dalam kereta, membiarkan dua sahabat itu berbicara.

Han tersenyum kekok. Melihat Hyunjin yang sudah bercekak pinggang itu, terus teringat ibunya di rumah. Tidak mahu Hyunjin meneruskan bebelan, Han menyarungkan semula selipar lalu pergi mengambil beg baju.

"Eiii... Selalu marah kita. Patutlah muka berkedut." Han mengejek lalu segera berlari masuk. Hyunjin menarik nafas sedalamnya untuk kekal bertenang. Itulah dugaan yang perlu dihadapinya kerana mengajak Han untuk bercuti bersama.

Jeongin menutup pintu kereta. Plastik makanan ringan sudah dibuang. "Ada apa-apa lagi ke?"

Hyunjin menggeleng. Rasanya tiada apa lagi. Jeongin yang baru ingin melangkah itu dipanggilnya. "Malam ni, kita berborak nak?"

Jeongin mengerutkan dahinya seraya mengangguk. Sudah kenapa Hyunjin mengajaknya berbual? Sedangkan sebelum ini mereka selalu bersembang tanpa diajak terlebih dulu. "Abang okey, kan? Tiba-tiba je?"

"Eh Abang okey.. saja je. Mana tahu Iyen nak tidur ke, nak keluar ke? Itu yang Abang ajak... Hehe." Hyunjin tersengih. Melihat Jeongin sudah masuk, Hyunjin menampar mulutnya perlahan. Niat sebenarnya ingin mengajak Jeongin makan berdua tetapi, entah apa yang difikirkan hingga soalan lain pula yang keluar.

Hwa Ra menghampiri Ji Ah yang sedang mengeringkan rambutnya. Dia belum sempat bertanya apa-apa tentang perkembangan hubungan sahabatnya itu kerana balik lewat semalam. Tidak mengetuk pintu terlebih dulu, Hwa Ra terus masuk ke dalam bilik Ji Ah.

"Weh, kau tak cerita pun dekat aku pasal semalam. Macam mana? On?" Tanya Hwa Ra sebelum duduk bersila di atas katil.

"On apa? Suis lampu?" Ji Ah bertanya semula. Sengaja dia berbuat demikian kerana malas hendak bersembang topik semalam. Membayangkan dirinya yang menangis sendirian di tepi pantai, cukup membuatnya hilang mood. Apatah lagi, Hyunjin menjadi saksi semua itu.

"Jangan buat bodoh, Ji Ah. Pasal kau dengan Iyen lah... Macam mana, kau luahkan tak pada dia? Jangan cakap kau syok makan sampai lupa." Hwa Ra membuat kesimpulan sendiri.

Ji Ah memekakkan telinga lalu menepuk perlahan masker yang dipakai pada wajahnya. Mulut dimuncungkan supaya masker itu melekat dengan sempurna. Hwa Ra hampir membaling bantal ke arah Ji Ah kerana geram. Bukan hendak menjawab soalannya malah Ji Ah sengaja membuat tidak dengar.

"Cepatlah... Aku nak tahu..." Hwa Ra mendesak. Dia perlukan cerita untuk mengisi masanya pada malam itu. Ji Ah menghela nafas perlahan sebelum mengangkat punggungnya.

"Sebenarnya... Iyen rejected aku. Dia cakap yang dia anggap aku ni sebagai kawan je. Terkejut kan? Aku tahu..." Hwa Ra ternganga mendengarkan itu. Macam mana Jeongin yang menolak sedangkan dia yang meluahkan perasaannya dulu. Dia memandang kipas yang berpusing untuk menghadam apa yang diberitahu Ji Ah.

〖 𝓢𝓾𝓶𝓶𝓮𝓻 𝓗𝓸𝓹𝓮 〗|| ʸᵃⁿᵍ ʲᵉᵒⁿᵍⁱⁿ || ✓Where stories live. Discover now