-'²⁵'-

156 34 136
                                    

Bunyi kicauan burung menandakan matahari perlahan-lahan kelihatan di kaki langit. Ketika ini, bunga-bunga mulai mekar bersama titisan air embun yang jernih. Langit yang gelap mula bertukar ke warna jingga kekuningan. Semakin lama semakin pudar ditelan terikan matahari.

Jika orang lain akan menyambut pagi sebagai permulaan hari yang baru namun tidak bagi Han. Pagi itu merupakan hari terakhirnya berada di Pulau Jeju setelah hampir sebulan menghabiskan masa di situ. Dengan hati yang berat, Han mengubah posisi baringnya kepada duduk. Nasib baiklah Hyunjin akan bertolak ke Seoul petang nanti. Jadi, masih ada masa untuk diluangkan bersama Hwa Ra.

"Selamat pagi! Kenapa muram je ni?" Soal Hyunjin. Selalunya pantang buka mata, terus mulut hendak bersuara. Kali ini, diam pula sahabatnya.

Jeongin tersenyum penuh makna. Apa lagi kalau bukan kerana mereka akan pulang hari itu. "Abang ni... Kan nak balik Seoul. Sedihlah nak berpisah dengan buah hati pengarang jantung dia..."

Han mengangguk seraya mencebik. Jika dia terus menetap di situ, tidak perlulah dia berpisah dengan Hwa Ra dan merindui gadis itu setiap jam, minit dan saat. Air kosong dituang ke dalam gelas sebelum mengambil tempat di antara Hyunjin dan Jeongin.

"Biasalah Han. Setiap pertemuan pasti ada perpisahan... Lagipun, bukannya duduk luar negara pun, luar negeri je.. sedih sangat konon." Hyunjin menggeleng perlahan. Pagi hari sudah mula berdrama.

"Okeylah... Aku nak mandi dulu. Nak keluar dengan Hwa Ra. Petang ni aku balik jadi, jangan cari aku." Han berpesan. Segala barangannya sudah dikemas malam semalam. Dia melakukan itu kerana sudah merancang semuanya awal-awal.

"Pergilah... Nanti tak boleh jumpa, kan? Kesian," ejek Hyunjin disambut dengan tawa. Han memekakkan telinga kerana tahu yang Hyunjin sengaja menyakitkan hatinya.

Jeongin mengupas kulit buah epal yang diambil tadi. Hirisan buah itu kemudiannya dicampurkan dengan susu segar. Seterusnya, campuran dua bahan itu dimasukkan ke dalam mulut.

"Iyen.. tak keluar dengan Ji Ah hari ni?" Soal Hyunjin bila melihat Jeongin bertingkah seperti biasa.

"Tak sebab Iyen nak keluar dengan Abang.. petang ni baru Iyen jumpa Ji Ah." Jeongin menjawab. Hal itu juga sudah diberitahu kepada Ji Ah semalam.

Hyunjin mengerutkan keningnya. "Kenapa pulak? Hari ni kan nak balik dah. Luangkan masa dengan Abang, dekat Seoul nanti boleh."

Jeongin mengunyah epal sambil pandangannya menghala ke luar. "Iyen nak date dengan Abang. Sepanjang percutian kita, tak pernah lagi kita keluar berdua. Tak salah kan Iyen nak buat macam tu?"

"Mestilah tak... Iyen ni suka buat Abang terharu." Hyunjin mengelap air mata palsunya. Jeongin yang memandang sekilas, tersengih. Selepas pengorbanan Hyunjin selama ini, dia juga berhasrat untuk menggembirakan hati abangnya.



Ji Ah terbersin sebaik saja Hwa Ra berjalan melepasinya. Wangian apakah yang dipakai Hwa Ra hingga hidungnya menjadi sensitif? Wangian belacan? Hwa Ra yang sedang mengikat rambut di depan cermin, diperhatikan. Bukan main lebar lagi senyuman. Kalau boleh, sampai ke hujung mata.

"Cantik tak aku pakai hari ni?" Soal Hwa Ra sambil berpusing di depan cermin. Gaun merah kegemarannya menjadi pilihan. Ji Ah memandang dengan pandangan kosong.

"Hmm.. bolehlah tapi, ni bukan gaun yang aku pinjam hari tu ke?" Ji Ah meminta kepastian.

"Ya lah... Buat-buat tanya pula. Gaun ni bernasib baik sebab sempurna lagi," ujar Hwa Ra. Kejadian seluar yang tercabut butang masih lagi segar di ingatannya.

"Sesempurna tuannya... Hehe." Ji Ah segera menukar topik. Kalau dibiarkan, ada juga diungkit kembali kisah silam. Hwa Ra tersenyum puas mendengar pujian Ji Ah.

〖 𝓢𝓾𝓶𝓶𝓮𝓻 𝓗𝓸𝓹𝓮 〗|| ʸᵃⁿᵍ ʲᵉᵒⁿᵍⁱⁿ || ✓Where stories live. Discover now