-الكل يقف فى القصر :
-لم يسمع صوت غير صوت صراخ صولا فى القصر ليضوى فى القصر كله.صولا
مش هيحصل يادكتور الكلام اللى بتقوله مش هنسيب حياتنا فى مصر وتجيبنا هنا وتقولنا هتتجوزوا ولاد عمكم ونقولك امين مش هيحصل .-لتبرق عينيها وتقف أمام ابيها وتكمل ايه عايز تجوزنا وتخلص مننا ولا عايز تتخلص من عقدة الذنب اللى عندك و انك السبب فى اللى احنا فيه .
-لتشاور على اخواتها لترى كل واحدة فى وادى . لتكمل بص وشوف كويس مين اللى عمل فينا كدا .
ماترد-لتتلقى صفعة على خدها من ابيها يرتجف لها الأبدان.
جمال
اصلك ناقصة رباية وقليلة الادب-لتصرخ فيه وتقول وانت كنت فين لما أنا ناقصة رباية ها....
-ليلتفت الى الناحية الاخرى..
-لتذهب إليه وتقول بتتهرب ليه يادكتور ياعظيم وتصقف بيدها . ياللى الناس كلها بتصئف لك بس متعرفش أن الدكتور فاشل . أيوة فاشل فى بيته ودلوقت جاي يرمى مسئولية بناته على ولاد إخوة ...-مفكرتش هما هيقولوا ايه ولا هيعملونا اذاى . مفكرتش فى تمارا الغلبانه اللى جاي دلوقت وتقول لجوزها اتجوز بنتى ولا الأستاذ اللى جاى تجوزهولى خاطب .....لا برافو فاشل فى حياتك
وكمان خراب بيوت ...جمال
أنا يابنت الكلب خراب بيوت .ليسحبها من شعرها .-ليسمعوا صوت حمدى باعلى صوت سيبها
جمال
ياعنى ايه أسيبها يابوى .ياعنى عجباك قلة ادبها .-ليبرق عينين حمدى وكأنه تحول إلى وحش: ويقول وانا بقولك سيبها وبدل ما تحاسبها روح حاسب روحك الاول واياك تمد يدك على واحدة منيهم تانى وانا موجود سامع ولا لاه ها . اوعى .ليسحبها منه.
-الكل واقف اولاد ابنه ونعمة زوجة ابنه وبنات جمال ...
-الكل مستغرب فيكن وشهاب وقصى لم يروا بنات عمهم من زمن ولم يعرفوا الا أن عمهم الوحيد اللى خالف جدهم واستطاع أن يترك البلد وأخذ معه زوجته وبناته . أما ليل وفهد كانوا يزورون عمهم من فترة لأخرى .
-ليستغربوا من عمهم وإحضاره لابناته وكذلك حكم جدهم بأنهم يتزوجونهم ...وليستغربوا أكثر من بنت عمهم فاهى الوحيدة التى سمع صوتها فى القصر كله .
-كانت الوحيدة التى تجلس تنظر إلى الكل بدون كلام هى نعمه هى تراهم كمن تشاهد مسلسل فى التلفزيون ...
-ليأخذها حمدى فى حضنه ويقول بكفايكى عاد يابت ابنى .مالك انتى زعلانه ليه قوى عاد .ولاد عمك مش هيعجبوكى اياك ....
-لتنظر له وتقول له ليه بتقول كدا .أيوة أنا ماعرفش ولاد عمى بس اكيد هم متربيين كويس بسبب حضرتك وماما نعمة.انا مش قصدى كدا .بس احنا كل واحدة فينا مدمرة .فبدل ما يعالج دا جاى يهدم حياة غيرنا .احنا موافقين أننا نعيش هنا بس مش موافقين أن نهدم حياة غيرنا .
أنت تقرأ
رواية تؤام شعلة الصعيد
General Fictionهى روح واحدة فى جسدين (ذكر انثى)يقعان فى حب بعض بدون اى سبب ولا شروط وتحس من أول لقاء بانجذاب إليه ولا تعرف لماذا وكأنك تعرفه من زمان