-صراخ وعد جلجل القصر كله .ليفزع الكل من سماع صوتها حتى اخواتها فى المضيفة أتوا.....
-ولكن يوجد من وقف ينظر إليها بجمود نعم فهو ليل .فهو يشاهدها وعهد تساعدها على أن تغير ملابسها ولكنه يقف كالصنم ....-ليدخل حمدى ونعمة إلى الشقة .لتذهب نعمة تساعد عهد ولكن حمدى وجد ليل بهذا المنظر .....ليهزه.
حمدى
فوق .واقف اكدة ليه ...........
-لينظر له ليل دون كلام ..ليكمل
اوعاك تقف قدامها اكدة .حسساها انك رايدها . عاوزها علشان تعرف تقاوم...
-لينظر له ليل نظرة فقدان امل .....
ليل
افرض مرجعتش .هستحمل اذاى ارجع من غيرها .دا أنا كنت ميت وهى عايشة ..هعمل ايه لو .......
-ليصرخ فيه حمدى ....
حمدى
اوعاك تقولها .وعد هتروح وترجع بحفيدى فاهم ولا .
ياله .
-ليذهب هو ليجدها تتألم أمامه .ليزل على ركبتيه أمامها....ويمسك يدها ......ليل
وعد .علشان خاطرى عايزك ترجعيلى .عارف انك بتتوجعى بس علشان خاطرى استحملى .أنا مش عايز غير انك ترجعيلى بالسلامة .....اوعدينى انك هتقاومى وترجعيلى.......فاهمة .....-لتنظر هى له من وسط دموعها نظرة حانيةوتهز رأسها بنعم....وتقول:
ربنا عالم بينا وهرجع بس أنا دلوقتى تعبانة قوى وعايزا اروح المستشفى مش قادرة .....-ليسحبها هو داخل حضنه يستنشق رائحتها .كأنه يريد أن يحفظها .كان كل الموجودين تدمع عليهما وهو دموعه لم تجف ......
ليل
ياريت وجعك يجئ جوايا أنا ...
وعد
ليل .حاسة روحى بتطلع ......-ليسرع هو يحملها بين يديه وينزل بها إلى عربيته . ليسرع يكن إلى مكان السائق وتجلس عهد بجواره بعد أن رفض ليل أن أحد يركب معها فى الخلف . ليأخذها هو بين يديه وفى حضنه حتى يرفض أن يضعها على كنبة العربية .ليسرع يكن ..
-ليركب حمدى مع فهد.وكانت نعمة فى الخلف لتأخذ معها روح .أما شهاب وقصى كانوا معا وفقصى وسلسبيل فى الخلف .لتجلس صولا بجوار ه فى الامام ....
-أما احمد فلم يكن موجود ولما عرف ذهب ورائهم .
-كان يكن ينظر إلى أخيه فى مرائة العربية .ويراه وهو منهار ...ليتذكر تمارا لتدمع عينيه ويهمس لنفسه سامحينى يا بت خالتى محسش بيكى ...لتسمعه عهد وهو يهمس . لتتصنم ولكن عليها الآن أن تضع مشاعرها بجانب وتنظر إلى اختها .......-كان فهد يراقب روح من مرآة عربيته .ليجدها تبكى فى حضن أمه .ليسمع رنه موبيلها .....لتنظر هى اليه .لتفتح بسرعة ....
روح
معتز....معتز وعد بتولد وانا خايفة .خايفة ....
-لتضع يدها على فمها .....
معتز
روح خدى نفس ...
روح
مش عايزا نفس أنا بقولك ....
معتز
روح بقولك خدى نفس واهدى ...
روح
مش عايزا أهدى .أنا خايفة.......
معتز
أهدى وخدى نفس ....
روح
معتز
معتز
بقولك أهدى .ها أنا معاكى......-لتبكى هى وتنزل دموعها بدون صوت ...وتضع يدها على فمها.....
معتز
روح .انا نازل مش عايزك تنهارى دلوقت وكونى مع عهد ما تسبهاش .روح عهد مش عارفين هتتقبل كل اللى بيحصل معاها اذاى .لازم تكونى سند ليها علشان وعد .فاهمة ....
أنت تقرأ
رواية تؤام شعلة الصعيد
General Fictionهى روح واحدة فى جسدين (ذكر انثى)يقعان فى حب بعض بدون اى سبب ولا شروط وتحس من أول لقاء بانجذاب إليه ولا تعرف لماذا وكأنك تعرفه من زمان