البارت (٤٩)

1.9K 63 13
                                    

-صمت تام فى القصر الكل وقف متصنم فعهد أمامهم وقعت أمامهم بسرعة كبيرة.....لتحط على الأرض بدون صوت ....لم يفوقوا الا على صوت دهب ...
دهب
عهددددددددد الحق يابوى ..

-ليسرع يكن ويحملها ويضعها على الكنبة ليلتفت الكل حولها ...
-ليأتى ليل ويكشف عليها ....ليقف يكن ويصرخ فيهم
عاجبكم اكدة وينظر الى شهاب بغضب ....
يكن
ارتحت لما حمكت مش اكدة .....بقيت عادل دلوقيتى ..

-وينظر هو إلى نوارة التى اتفزعت من منظر عهد أمامها وهى منكمشة بجوار امها تتحامى بها ...
يكن
وانتى.انتى كدابة ...بس الغلط مش عليكى الغلط عليا انى وافقت على اللى خططتيه وبقيت ذى الجردل وادبيت على وشى ......وانتى بتخططى لنفسك .. اكدة انتى ارتحتى عارفة اللى حصلها حاجة...
-ليصرخ حمدى
حمدى
بكفاية يايكن لما نشوف بت عمك الاول ....

-لتفيق عهد ...كانت مصابة ببعض الرضوض .... وجرح فى جبهتها ........لتفيق وتنظر حولها ولكن عينيها سلطت على شخص واحد وهو يكن لتدمع عيونها لم تتكلم .........
ليل
عهد .فوقتى نروح المستشفى حاسة انك تعبانة ولا حاجة ...
عهد
لا رد
صولا
عهد علشان خاطرى ردى .....

-لتنقل عهد عينيها إلى نوارة التى كانت تقف خلف امها مذعورة وتبتسم بسخرية فاهى تحب زوجها ولكن موجوعة لتغمض عينيها ....
نعمة
البت مش راضية ترد .هنستنى لغاية ايه ...

-لتفتح عينيها وتنطق :
عهد
متخفيش ياماما أنا كويسة ...لسة ليا عمر ...
-ليشهقوا ..ليعرفوا انها رجعت إلى الواقع ......ليبلع يكن ريقه ويذهب ليجلس أمامها ......
يكن
انتى فوقتى...

-لتنظر هى له بوجع أكثر ثم تذهب بعينيها إلى نوارة .....لتذهب بعنيها الى شهاب .....
عهد بوجع
وانا مقدرش اكسر كلمة ابن عمى ولا العمدة ابدا ...أنا موافقة على جواز يكن ونوارة ..

-ليشهق الكل على ما قالته ويتصنم الكل .........
يكن
انتى بتقولى ايه ؟
-لتنظر له عهد ولا تنطق..
-ليمسكها من كتفيها ويهزها ويكمل...
يكن
انتى بتقولى ايه ؟سمعينى اكدة تانى ...ردى
عهد بسخرية
هى ذنبها ايه واحدة وحبت وانت روحت اتفقت معاها ..كنت عايزها تعمل ايه غير كدا ..ولا اقولك لو مكانها هتعمل ايه...

يكن
هعمل ايه ياعهد....حاضر لو مكانها هساعد اللى بيحبه علشان يبقى مبسوط ها رايك ايه ...
-لتنفجر هى فى الضحك ولكن ضحك بدموع ....
عهد
ياه ...وانت اكتر واحد عمل كدا دا انت بتحبنى قوى علشان كدا عملت فيا اللى عملته ..

-ليرتجف قلبه من كلامها ويقف ...لتظل عيونه متشابكة مع عيونها ....عيونها تعاتب موجوعة فقدت كل شىء أما هو عيونه تعتذر تطالبها بفرصة ولكن لا ليجد فى عيونها إصرار ....

يكن بصراخ
انتى ايه ..ها انتى ايه ...لتانى مرة بتبعينى بتبعينى ياعهد.....ماشى ياعهد..
-لينظر إلى الكل ....ويقف أمام شهاب
يكن
وانتى عملت العمدة وحكمت عليا بانى اتجوز نوارة ماشى ......
-ويذهب إلى نوارة ويقف أمامها
يكن
وانتى عملتى دا كله علشان نتجوز ..بس اوعدك قدام ابوكى وامك هتكون مراتى اه بس والله .لهاخد حقى على اللى عملتيه لاخليكى انتى اللى تطلبى الطلاق وساعتها مش هطوليه ..
ابو نوارة
يابجاحتك بتهددها قدامى ولا أكنها من الشارع ...
يكن
اللى عندك اعمله ها ..ايه مش هتجوزهالى ..

رواية تؤام شعلة الصعيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن