البارت (٣٤)

1.7K 70 9
                                    

فى القاعة ....أصبح السكوت سيد الموقف ...
-ينظر الكل مدهوشا إليه وإلى برودته والطريقة التى قالها بها ....
-ليدوى صراخ سمر فى القاعة .....

سمر
انت مجنون ...انت بتعمل ايه ......
-ليضع اصبعه أمام فمها ....
شهاب
اش اش اش ولا كلمة .صوتك ما اسمعهوش خالص لغاية ما اخلص ...
-ليحاول عمها ان يتكلم ولكن شهاب يسكنه بنظرة من عينيه .....
-ليذهب يكن إليه سريعا ويقول له ...
يكن
انت بتعمل ايه ؟
-لينظر له شهاب ولا يتكلم .....ليجدوا يذهب إلى منصة العروسين ويمسك الميكرفون ..لينظر له الكل ..

شهاب
احب اعرفكم بنفسى .أنا المهندس شهاب ابن التميمى اللى لف ودار ...وفى الاخر اعجب بواحدة مش من أهله .واحدة كان مستعد يعيشها ملكة .. اتحدى جده وامه حتى اخواته .اتنازلت عن كل حاجة أسلوبها وعجرفتها وقلت بكرة تتعود علينا .....

-حتى لما جم بنات عمى وشفتها وهى بتعاملهم اذاى برضوا اختارتها هى ...وقولت لا انا وعدتها ...انى هاكون معاها هى وبس ها وهى عملت ايه ...استغلت العهد دا أسوأ استغلال ... وياريت تسكت على اكدة لع ..
-يوم ما جات بت عمى وقالتلى على خيانتها ...

-ليشهق الكل وينظروا إليها بغضب .....
ليكمل هو ...
برضك كدبتها وقولت لا .سمر ممكن تكون طماعة ، انانية ،بتحب نفسها أما تخون لع ..لغاية ما شوفتك بعنيه.....

-ليذهب هو إليها وينظر لها بغل ....ويكمل :
شفتك فى حضنه ،شفتك وانتى بتبوسيه من غير خشي ، لع وكمان ايه بتتفقوا عليا اذاى تسحبوا منى فلوسى ....
-ليدور من حولها ....

-ايه رايك فى القاعة ..مش هى دى اللى كنتى عايزاها وتلبسى فستان ذى ده بس للاسف العريس مش انا واحد تانى .....
-ليقوم بالمشاورة على شخص فى اخر القاعة كان ينظر إليهم ....

-ليضحك بصوت عالى ......ويكمل
دا حتى مش راضى يسيبك فى ففرحك .....ليرتبك هذا الشخص ويهرب .....وينظر لها بغل وبغضب.....ها ايه رايك فى الفرح عجبك ...

سمر بغل ....
كذاب ..انت واحد كذاب .قول انك بتعمل كدا علشان تتهرب منى وتفضل متجوز من بت عمك بت الأصول اللى جات ترمى نفسها عليك .....
-لتتلقى منه صفعة على خدها .....وينظر لها بغضب ..

شهاب
اياكى تجيبى سيرتها اياكى .هى مش احسن منك وبس لا واحسن منى أنا كمان وانا اللى ما استهالهاش واصل ....أما انى كداب .يبقى انتى اللى اخترتى انى اكمل للآخر ....

-ليذهب ناحية شاشة العرض الموجودة فى القاعة .ويضع بها cd ليتم العرض ...
-ليتفرج الناس على مقطع بين سمر وشخص ما وهم يسخرون منه .....
شهاب
بصراخه الذى يملئ المكان
ها اكمل ولا لسه .....ها اكمل واورى الناس اذاى دوستى على كرامته وشرفى وانى كنت مغفل ولا لع .....

نعمة ببكاء
كفاية ياولدى كفاية .
-لينظر  شهاب إلى أمه  بوجع ....ويقول :
شوفتى فرحى...بس أنا اللى استاهل علشان غضبتك وخد واحدة غصب عنك ...ليضحك بسخرية ....كأن ربنا بيعاقبنى على عصيانى ليكى ....

رواية تؤام شعلة الصعيدحيث تعيش القصص. اكتشف الآن