جاء الصباح على الكل لنجد حمدى على سفرة الافطار ينتظر الكل لنجد نعمة تأتى وتجلس مقابله على رأس السفرة بانتظار الكل .......
-لنجد ليل ووعد اول من جاءوا وجلسوا مقابل بعض .
وبعدها قصى يأتى ويبدأ فى الاكل ...نعمة
ياولدى على مهلك .هو حد طائر وراك ولا حاجة على مهلك.
قصى
أما انا ليا يومين بسببكم ما روحتش ايوتها محاضرة علشان اكدة عايز اخلص وامشي مانقصاش عطلة على الصبح الله يرضى عليكى ..
حمدى
سيبك منه هيفطل مطيور كدا على طول .كل ياأخويا كل لاحسن الاكل يطير .
-ليأكل ولا ينتظر أحد.لتأتى سلسبيل ......سلسبيل
صباح الخير
-ليبتسم لها حمدى ويصبح عليها الكل .كان قصى ينظر لها ولكن من تحت نظارته ولكنه لم يبالى ويكمل .....
حمدى
ايه يابتى هتروح جامعتك النهاردة
سلسبيل
أيوة ياجدو .رايحة دلوقت مش حضرتك هتبعد معايا اللى هيوريلى الطريق .
نعمة
طيب مش لما تاكلى يابتى الاول-لتنظر لها سلسبيل وهى تبتسم وتقول اصل أنا مش بفطر ولما بجوع بجيب اي حاجة .شكرا ياماما نعمة
نعمة
واه بس دا مش صوح .ما انتى شايفة الله اكبر قصى .قرب يخلص على السفرة لوحده....-ليقف الاكل فى زورة ويكح .ليضحكوا عليه .لتنظر له وتقول له بالهنا والشفاء ....
-لينظر لها سريعا فهو لم يتوقع منها هذا الرد .... ولكنها تنظر إلى جدها سريعا ها ياجدو جاهز اللى هيروح معايا ...
حمدى
طبعا .رغم انى مش موافق على حكاية انك مهتفطريش على الصبح بس ماشى .هتلاقى عربية برا بالسواق هيواديكى ويجيبك ..سلسبيل
بجد. انت احلى جدو فى الدنيا وتذهب لتقبله على خده ..
قصى
اشمعنا عاد .ما أنا قولتلك بدل المرة عشرة عايز عربية وتقولى لع اشمعنا هى .
حمدى
انا حر.مش انت قولت انك مش عاوز تخدها معاك خلاص .يبقى انا حر اوديها ذى ما أنا عاوز وعلى فكرة بقى حتى لو حبيت انك تروح معاها أنا بقى مش هرضى ..-كان جمال يسمع الحوار.....
جمال
ليه إن شاء الله ميروح معاها فى العربية ولا على رأسها ريشة ...-لتنظر له سلسبيل بغضب .فابيها يحط منها وينزل من كرامتها التى دافع عنها جدها ...ليرى حمدى منظر سلسبيل ......
حمدى
خبر ايه كلمتى ماهتتنفذ واصل ليه انا قولت اللى عندى .قلت سلسبيل هتروح لوحديها .وخلصنا..-ليغتاظ جمال من أبيه وتنظر له سلسبيل نظرة تشفى .لتذهب إلي جدها وتقبله وتهمس له أنا بحبك قوى...لينظر لها ويجد فى عينيها سعادة بدل الحسرة التى رائها عندما تكلم والدها. ليعرف حمدى مدى تعاستهم وغباء ابنه .لتذهب إلى جامعتها.
قصى
شوفتى ياماى .جدى عمل ايه.....
حمدى
واه هتشكينى لامك ذى العيال الصغيرة .-تنظر نعمة إلى قصى وترفع حاجبها وتقول انت اللى بدأت يانطرى .يبقى ماتلعبش مع الاسد....
-ليضحك حمدى وليل ونعمة عليه وهو يغضب ويقول ماشى والله لاوريها...
حمدى
بتبرطم بتقول ايه انت ..
-ليضرب قصى على فمه ويقول ما بقولش حاجة واصل .أنا ماشى فيه تريقة تانى على الصبح ولا أمشى .....
أنت تقرأ
رواية تؤام شعلة الصعيد
Ficção Geralهى روح واحدة فى جسدين (ذكر انثى)يقعان فى حب بعض بدون اى سبب ولا شروط وتحس من أول لقاء بانجذاب إليه ولا تعرف لماذا وكأنك تعرفه من زمان