-نزلت عهد تتسحب ويكن ورائها ويتوعد لها فى سره ......لتنزل هى إلى الجنينة لتجده ينتظرها ... ولكن تبرق عينين يكن ....
عهد بغضب
انت يازفت .
قصى
فى ايه بس ..عملت ايه أنا دلوقيت ...
عهد
قصى .انت بتستهبل .انت الوحيد اللى فى اخواتك اللى احترمتك واتصلت بيك لما اخواتى سافروا . ومش كدا وبس وكنت بقولك اخبار سلسبيل .بس تعمل فيها كدا .لا كفاية ياقصى ...والا هتخسرها .....قصى بغضب ...
بس أنا مش قادر ياعهد انسى انها بعتنى ومشيت ...
عهد
بص .علشان يبقى اخر حاجة قدامى.
سلسبيل ماكنش قدامها غير أنها تختار اخواتها ذى ما اقولك دلوقت .لو خيرتك بين سلسبيل وحد من اخواتك ذى فهد ولا شهاب .هتختار ايه .....-لتبرق عينيها وتكمل .وترفع اصابعها وتكمل اوعى تكدب .هتختار اخوك طبعا وهى اصغرنا وكانت متقدرتش تقول لا.
قصى
بس كانت تقدر تتصل بيا وتقولى ....
عهد
سلسبيل كانت خايفة منك .اه ماعندهاش كان الثقة ممكن معاندهاش الجراءة جايز .بس تقولى مش بتحبك لا .وقولتلك حقك تزعل وحقك برضوا انك تخليها بأنها تثق فيك اكتر .بس لما لغاية دلوقت تكون برا البيت والسبب انت بعد ما اعتذرت لك قدام الكل يبقى لغاية هنا واستوب .-لترفع اصباعها وتتقدم ناحيته .ليجدها هو بهذا المنظر ليتراجع للخلف .......وتكمل
بكرة آخر فرصة ليك لو ما اتصالحتوش .بعد بكرا هخلى احمد يحجزلها وترجع وتقعد مع طنط مها فاهم ولا .....-لتبرق عينيه ......ويتقلقل فى كلامه
قصى
على فكرة سلسبيل مراتى .ومش هينفع تسافر برا من غير إذنى .
-لتكتف هى يديها وتبتسم له ابتسامة خبيثة ....
-لينظر لها قصى بتوتر ....
قصى
ياعنى ايه معناه إللى بتعمليه دا .....
عهد
ياعنى هتقدر تقول لجدى لا ولا اقولك اخلى احمد يدورلى على محامى خلع ايه رايك ...
قصى
يانهار اسود .هى فين عهد بتاعة زمان انتى بتهددينى ياعهد....
-ليتراجع فى نبرة صوته .....ويكمل
طيب ياعهد ترضى تكسرى قلبى .برضوا كدا .انت عارفة انى هنفذ حديد جدى بس يرضيكى تبعدينا عن بعض ...
عهد
لا الله الا الله .ولا انت عندك انفصام ....أنا برضوا اللى ببعدها.....تعال ياقصى هنا جمبى ....
قصى
عايزا منى ايه .اتحددى وانتى بعيد .بصى الواحد ما يضمنكيشى .انتى بقيتى مفترية ......-لتتنهد هى ...وتقول وتنظر له بنظرات حانية..
عارف ياقصى ان صولا من كام يوم سالتنى نفسك تتجوزى واحد هيكون ذى مين .......ليتابعها هو بعينيه ويقول مين ؟
عهد
انت
-لتبرق عينيه ..لتكمل هى :
عهد
أيوة ذيك .انت حبيت سلسبيل قوى ووثقت فيها ولو جه مين مش هيقدر يبعدك عنها ودا أنا متأكدة منه .أما بقى اللى عملته سلسبيل فدا ممكن يتصلح .
وخلى بالك سلسبيل كانت بتعرف كل اخبارك ...
-لتبرق عينيه أكثر ......
قصى
بتتكلمى جد.
-لتهز رأسها بنعم .
عهد
أيوة كانت بتتكلم مع احمد وحسن .حتى لما تعبت هى كانت بتتعب معاك ومواعيد علاجك كانت بتفكر احمد ولا حسن وهم يتصلوا بيك....سلسبيل مش بتحبك دى بتعشقك ....
قصى
كل دا عملته طيب كانت تكلمنى اوفر .....ليضحك هوبفخر ....وينظر لنفسه ويقول اكيد لازم تحبنى .....
.
-لتنطلق هى منها ضحكة عالية ....وتقول وعلى كدا سبع البرومبة عارف هى فين ولا عايز مساعدة ....
قصى
لا سبع ومش عايز منك مساعدة .هى عند خالتى ام حسن راحت تشتكيلها .حسن اتصل بيا وقالى انها هى اهناك......بس على فكرة هطلع عينيها علشان تبقى تقعد لغاية دلوقيتى وتقعد فى بيت فيه رجالة تانى ...
عهد
تمام ياقصى .وانا مش هديك غير لغاية الصبح ويبقى موضوعك خلصان والا هيبقى. ليا كلام تانى...
قصى
يوه .طيب خليها كمان كام يوم .وينفخ فى نفسها ويكمل ....
-اصلها شكلها بيبقى حلو وهى بتقعد تصالحنى اكدة .......
أنت تقرأ
رواية تؤام شعلة الصعيد
General Fictionهى روح واحدة فى جسدين (ذكر انثى)يقعان فى حب بعض بدون اى سبب ولا شروط وتحس من أول لقاء بانجذاب إليه ولا تعرف لماذا وكأنك تعرفه من زمان