Bab 12

1.8K 124 25
                                    

Flashback

"Lagi dua bulan,majlis pernikahan kamu dengan Sofia. Ayah nak kamu uruskan." Ujar Tengku Aathif kepada anaknya.

"Okay, yah" balas Hassanal lalu menyambung sesi menjamu seleranya.

"Nanti mama nak kamu bawak Sofia pergi fitting baju sesama. Lepastu, bincang dengan dia, nak tema apa. Lepastu pastikan apa-apa keputusan mesti ada persetujuan dia. Along, jangan main terjah je." Tambah Puan Aiza.

"Okay, ma." Balas Hassanal lagi.

End flashback

Hassanal pov

"Pejam celik, pejam celik. Lagi dua minggu je aku nak kawin." Kata Hassanal sendiri. Dia terlalu sibuk menguruskan persiapan perkahwinannya, syarikat dan dunia mafia. Such a busy month! Dan sekarang ni, dia dah nak jadi suami orang pulak.

Telefon dibuka, nombor tunangnya dicari. Walaupon mereka takdelah bercinta, tapi mereka bersetuju menjadi kawan. Yupp, mereka selesa berkawan.

Sofia

Jom, dinner. Lame dah tak

dinner dengan kau.

Hmm, boleh.

Pukul berapa?

Dekat mane?

I'll pick you up at 8.

Don't be late.

Where?

Rahsia.

Apa ni, mane boleh rahsia.

Boleh.

Tak boleh.

Boleh.

Tak boleh lah! Awak!

Ish, kau ni. Nanti tak

surprise lah.

Okay, kalau macam tu.

Saya taknak dinner dgn awak.

Tak boleh, kau dh setuju.

Boleh.

Haish budak kecik ni.

At 8, jangan lambat.

Kalau saya taknak keluar macam mane?

Jangan sampai aku masuk rumah kau, dukung kau.

Ishh, tak adil lah.

HAHAHAHA. Jangan cabar aku.

Dia gelak caps lock okay. sape yang tak gelak capslock tu mohon terasa. author tiber lagi dan lagi.

Telefon dimatikan lalu terus mencapai tuala. Nak mandi, malam nanti ada dinner.

"Rahsiakan tempat dinner pon nak jadikan isu. Comel." kata Hassanal sendiri. Senyuman terukir. Yess, hatinya sangat tercuit dengan perangai Sofia. Lembut, sopan, manja bila dengan kawan & family tapi tegas bila ditempat kerja. Manja tu mesti sebab anak tunggal. HAHAHAHA.

SKIP

"Yana! Hassanal dah sampai tu. Cepat sikit sayang. Tak baik buat orang tu tunggu lama-lama." Laung Puan Saira.

"Biar je dia tunggu sekejap. Sape suruh paksa orang." Bebel Sofia sendiri. Amaran dari Puan Saira dibiarkan sahaja.

Setelah puas hati dengan pakaiannya. Dirinya dibelek beberapa kali lagi dihadapan cermin. Kemudian Sofia terus berlalu ke tingkat bawah. Terlihat Hassanal sedang berbual mesra dengan ummi dan abinya. 'sape suruh mamat batu ni masuk.' Gumam Sofia sendiri.

"Siap pon anak dara ummi ni. Nanti dah kahwin jangan bersiap lama-lama tau. Kesian Hassanal kena tunggu lama" Sengaja Puan Saira mengusik anaknya itu.

"Ishh, ummi ni." Balas Sofia kemudian mulutnya dicebik.

"Ummi, abi. Hass pinjam anak ummi, abi tau." Ujar Hassanal kemudian mula beredar dari rumah itu.

"Bye ummi! Bye Abi! Yana keluar kejap tau." Sambung Sofia setelah menyalam dan mencium dua wajah tua itu.

"Lama pon takpe sayang." Tambah Puan Saira. Lalu tergelak kecil. Suka betul mengusik anak tunggalnya itu.

"Suka lah tu, suruh orang tunggu lama-lama." Sinis Hassanal sebaik sahaja mereka berdua masuk ke dalam kereta.

"Alah, 10 minutes je." Balas Sofia lalu menjerlikan lidah ke arah Hassanal. Padan muka, mamat batu! Sofia pon boleh buat lah!

"Jom lah, pergi dinner dekat tempat 'rahsia' tu." Perli Sofia lagi.

Hassanal hanya memberi senyuman sinis. Nak bergurau ye? Kereta miliknya terus di pandu pergi dari situ.

SKIP

"Wahh, cantikknya tempat ni." Puji Sofia perlahan. Restaurant yang dipilih Hassanal cantik. Cantik gilerr!

"I know you gonna like it." Balas Hassanal. Senadar dengan Sofia. Orang ramai kot!

"Mr Hassanal?" sapa seorang penyambut di situ.

"Yes." Balas Hassanal.

"Let me show you the table." Ujar penyambut itu kemudian membawa mereka ke sebuah meja. Meja itu terletak di bahagian yang agak privacy dan dihiasi lawa. Simple but elegant. Pandai Hassanal pilih. Suka!

"Have a seat." Pelawa Hassanal sambil menarikkan kerusi untuk Sofia. Memang masuk restaurant auto berubah sweet ke apa ni?

"Thank you." Balas Sofia dengan senyuman menawan. Arghh! Senyuman itu.

Setelah beberapa saat duduk. Para pelayan mula menghidangkan makanan.

"Enjoy your food." Kata pelayan itu kemudian menunduk sedikit.

"Thank you." Ujar Sofia kepada pelayan itu. Senyuman dilemparkan. Sofia memandang Kembali ke arah Hassanal.

"Jangan pandang lelama. Makan jelah." Ujar Hassanal sebaik sahaja perasan Sofia memandangnya. Walaupun Sofia baru sahaja memandangnya, tapi dia tidak boleh biar pandangan itu belarutan. Hatinya melting!

"perasan" balas Sofia lalu menundukkan wajah. Wajahnya mula panas dan memerah. Malu! Walaupun dia tahu bukan salah dia, tapi dia malu lelaki tegurnya begitu.

'kenapa muka dia comel bila blushing?' gumam Hassanal sendiri.

"Dah, makan. Nak aku suap ke?" tambah Hassanal lagi. Sengaja mahu menambah blusher di pipi Sofia.

Sofia menggeleng lalu terus menyuapkan makanan ke dalam mulutnya.

Kalau lah boleh cekik Hassanal sekarang ni.

Romantik but ego.

Typo, tag. macam biaselah tu kerja readers. Author dah penat nak baca balik benda yang sama.

Kasihani lah author. HAHAHAHA ლ(╹◡╹ლ)

Mrs. HassanalWhere stories live. Discover now