Bab 28

1.7K 106 21
                                    

Berbulan-bulan setelah kejadian tersebut.

Telefon Sofia berdering. Terpapar nama 'abang'. Terus dia angkat segera.

"hello" terdengar suara dingin Hassanal dihujung talian. Dekat office kan.

"Hello, abang. Kenapa call?" soal Sofia straight to the point.

"Sayang. Ape kata kita balik rumah mama nak? Rindu lah dengan diorang." Ujar Hassanal.

"Boleh je. Bila?" soal Sofia.

"Balik kerja ni kita terus pergi." Balas Hassanal.

"Okay" jawab Sofia ringkas.

Tut, dan panggilan pun ditamatkan.

"Assalamualaikum." Ucap Hassanal sebaik sahaja masuk ke dalam rumah agam itu.

"Waalaikumsalam. Ya allah budak bertuah, kenapa balik tak bagi tahu." Balas Puan Aiza.

"Surprise lah mama." Jawab Hassanal.

"Assalamualikum mama. Apa khabar? Sihat? Yana rindu..." ujar Sofia lalu terus menyalami dan memeluk Puan Aiza.

"Waalaikumsalam. Mama pon rindu yana. Tulah lama sangat tak datang sini." Ujar Puan Aiza.

"Alah mama ni. Anak mama tu busy sangat. Tu yang tak sempat nak datang sini. Salahkan dia ma." Balas Sofia lalu tertawa kecil.

"Amboi, sukahati betul. Kutuk depan ii pulak tu." Hassanal bersuara.

"Tengok ma anak mama ni, dah busy pastu taknak mengaku." Balas Sofia.

Hassanal menarik pipi Sofia. "Ade ii je sayang ni." Hassanal geram.

"Dah ii, jangan gaduh. Pergi naik atas, mandi, tukar baju, solat asar. Nanti ayah balik kita dinner sama ii." Ujar Puan Aiza.

"Okay ma" balas Hassanal lalu mereka beredar ke bilik.

SKIP

Update: Disebabkan dinner lama lagi. Jadi Sofia pon tak tahu nak buat ape.

"Sayang" panggil Hassanal.

Sofia menoleh ke arah Hassanal.

"Abang nak pergi bilik bacaan. Ade kerja sikit. Nak ikut?" soal Hassanal.

Sofia menggeleng. "Takpe lah, nanti sayang ganggu pulak." Balas Sofia.

"Okay lah kalau macam tu. Kalau sayang bosan, sayang pergi lah taman kat rumah ni. Lepastu kalau terserempak dengan angah suruh dia jumpa dengan abang." Terang Hassanal Panjang lebar.

Sofia hanya mengguk tanda faham.

Setelah Hassanal beredar, Sofia pun turut keluar dari bilik. Bosan kot.

Dia pergi ke taman yang terletak di belakang rumah. Besar gilerr.

Bayangkanlah siap ada rumah pokok, kolam ikan pastu cam ada Kawasan lapang untuk buat apa-apa aktiviti. Pastu ada tempat khas untuk barbeque. Sumpah puas.

"Hai kak yana. Buat ape sorang ii dekat sini?" sapa Hafiya lalu turut melabuhkan punggung di sebelah Sofia.

"Takde buat apa pon. Saja ambik angin. Tenang kat sini." Ujar Sofia.

"Haii girls. Buat ape ni? Nak join." Sapa Haider yang datang entah dari mana.

"Ucu teman kak yana ambik angin je." Jawab Hafiya.

"Ehh angah. Akak baru teringat lah, along panggil angah. Dia suruh pergi bilik bacaan." Ujar Sofia.

"Alah, akak. Nanti lah, dia tu mesti nak cakap pasal kerja. Takde life langsung. Baik angah teman akak dengan ucu. Best ape kat sini." Rungut Haider.

Mrs. HassanalWhere stories live. Discover now