Bab 14

1.9K 109 29
                                    

Sofia terjaga lagi. Jam dilihat, 6.00 am. Fuhh, nasib tak terlepas subuh. Dia terus bangun dari katil. Setelah membasuh muka, dia pergi kearah Hassanal.

"Awak, bangun." Seru Sofia.

Senyap.

"Awakkk, bangunnn." Seru Sofia lagi sekali. Kemudian dia menepuk bahu Hassanal.

Hassanal hanya bergerak sedikit.

"Awakkkkk, bangunnnnn." Panggil Sofia kemudian menggongcang bahu Hassanal.

Hassanal bangun.

"Kenapa?" balas Hassanal dengan morning voice-nya. Errmm, cair jap!

"Subuh, bangun." Tambah Sofia lagi.

Kata-kata Sofia tidak dihiraukan.

"Awakkk. Bangunn, pukul 6 dahh." Ujar Sofia lagi.

"Hmm. Pukul 6? kejaplah 5 minutes." Balas Hassanal.

"Haih, bangun cepat imamku." Tambah Sofia lagi. Tubuh Hassanal digoncang lagi.

Hassanal terus memandang Sofia. Imamku?

"Kenapa pandang macam tu?" soal Sofia.

"Imamku?" soalan dibalas soalan.

"Ya allah. Awak tu suami saya, lupa ke?" balas Sofia lagi.

"Dah, ambil wudhuk. Now." Tambah Sofia lagi. Kemudian dia terus bangun menuju toilet.

"Heyy, wait for me." Balas Hassanal lalu mengejar Sofia ke tandas.

Kemudian diorang pon solat bersama.

SKIP

Sofia keluar menuju ke dapur untuk membuat sarapan. Kalau tak buat kang kena bebel dengan umminya. Hassanal? Dia sambung tidur.

Hassanal bangun dari lenanya. Dia memusingkan tubuhnya. Sofia takde.

"Mane budak kecik ni?" Hassanal bangun dari permbaringannya kemudian menoleh kearah jam. 7.45 am. Lama jugaklah dia tidur.

Segera dia turun ke dapur. Terlihat Sofia sedang menyediakan sarapan bersama mama, ummi dan bibik.

"Awak, kenapa awak buat sarapan? Awak kan tak sihat. Kenapa lepas subuh tadi tak tidur balik?" soal Hassanal panjang lebar.

"Haa? Yana tak sihat ke? Nak pergi klinik?" Tanya Puan Aiza prihatin. Bertalu-talu soalan dia dapat.

"Takpelah mama. Yana okay je." Balas Sofia.

"Yana ni degil sikit Aiza. Suruh pergi klinik je. Tapi nanti macam-macam alasan dia bagi." Usik Puan Saira.

"Ummi, mama. Yana okay lah. Don't worry okay." Balas Sofia.

"Habistu saya ni tunggul ke kat sini." Perli Hassanal.

"Ermmm, sorry. Awak duduk lah kat depan dulu. Sarapan dah nak siap dah ni. Kejap lagi saya hidang." Ujar Sofia. Alahai, banyak pula hati nak kena jaga. 'Mamat batu ni bukan tak kesah ke?' bisik hati Sofia.

SKIP

"Breakfast is ready." Ujar Puan Saira.

"Along, panggilkan angah dengan ucu." Arah Puan Aiza.

"Yana buat apa yang patut ye. Ummi nak panggil abi." Ujar Puan Saira.

"Mama pun nak panggil ayah." Tambah Puan Aiza pula. So untuk pengetahuan family Hassanal pon stay semalaman dekat rumah Raja Danial berikutan majlis semalam habis lewat malam dan diorang pon nak tolong kemas apa semua. Jangan risau bilik tetamu ada tiga.

Mrs. HassanalWhere stories live. Discover now