23 | night

712 36 6
                                    

" ayah, Kaisara nak ikut ayah boleh?" Soal Kaisara dengan muka yang cuba di comel kan.

Rayden yang masih sibuk dengan laptop kerjanya dengan perlahan menoleh ke arah anaknya itu.

" Ikut? Ikut apa?" Soal Rayden dengan muka yang blur.

Kaisara mengerdipkan matanya berkali-kali dengan wajah yang comel.

" Ikut ayah pergi kerja. Kaisara nak tahu ayah kerja macam mana." Kata Kaisara dengan perlahan-lahan.

Rayden terdiam apabila mendengar permintaan pelik anaknya itu.

" Tak boleh, esok duduk dengan akak Kaira macam biasa." Keluh Rayden lalu difokuskan semula laptopnya itu walaupun fikiran masih tersisa perdebatan antara dia dan Jaxx.

Kaisara mula memuncungkan mulutnya melihat ayahnya mengabaikan dia.

" Kenapa tak boleh ayah? bawa sekali Akak Kaira eh." Pujuk Kaisara dengan suara yang lembut.

Rayden mengerling wajah anaknya dari tepi laptop dengan wajah yang kosong.

" Ayah cakap apa tadi? Tak boleh sayang." Jawab Rayden dengan dingin.

" Tapi kenapa tak boleh???" Soal Kaisara sekali lagi dengan perangai keras kepalanya yang tidak boleh dipisahkan lagi.

" Kerja ayah banyak, nanti ayah tak ada masa nak tengok-tengokkan Kaisara nanti. Macam mana kalau Kaisara sesat? Ayah hilang? Ha? Nanti Kaisara yang susah kang." Hasut Rayden dengan niat yang jahat.

Kaisara terdiam lalu memeluk patung beruang yang berada dalam pelukannya itu dengan wajah yang takut.

Rayden tersenyum dalam diam melihat muka pucat anaknya itu.

" Tempat kerja ayah ramai lelaki, Kaisara tak malu ke? Nanti ramai lelaki yang usyar dekat anak perempuan ayah yang lawa ni." Usik Rayden sekali lagi dengan niat yang jahat.

Kaisara yang masih kecil itu hanya tercengang mendengar kata-kata menakutkan dari ayahnya itu.

" Kaisara lawa ke?" Soal Kaisara dengan polos.

Rayden terdiam mendengar kata Kaisara yang polos tadi.

" What? Tak lawa? Eh Kaisara lawa! Kalah Akak Kaira Okay." Jawab Rayden dengan muka yang berkerut sambil itu fikirannya terlintas wajah Kaira.

Rayden menggeleng-gelengkan kepalanya melihat perangai Kaisara.

"Usyar apa maksud dia ayah?" Soal Kaisara sekali lagi dengan muka suci tiber.

Rayden mula bersandar pada kerusi kerjanya itu.

"Usyar tu maksudnya ngorat atau pikat. Nanti ada lelaki gatal nak dengan Kaisara. Nak ke? Nanti ulat bulu naik dekat badan? Uhh nak ke?" Kata Rayden dengan mimik muka sengaja diseramkan.

" Ulat bulu?? Uhhh geliii.." keluh Kaisara dengan badan yang tiber mengigil.

Rayden tersenyum dalam diam melihat rancangan dia berjalan dengan lancar.

"Tapi Kaisara tengok ramai lelaki handsome dekat luar sana tau ayah." Kata Kaisara dengan muka ceria.

Rayden tersedak lalu menepuk dadanya beberapa kali. Nafas Rayden turun naik.

Rayden memandang lama kearah Kaisara dengan wajah tidak percaya.

" Siapa cakap?" Soal Rayden.

" Akak Kaira!! Hehe" jawab Kaisara dengan bangga.

Rayden mengangguk sambil di dalam hati sudah sumpah seranah pada Kaira yang mengajar anaknya benda pelik.

" So niat Kaisara nak ikut ayah kerja sebab nak tengok lelaki handsome? Macam tu?" Soal Rayden dengan muka yang masih terkejut.

𝐊𝐀𝐈𝐑𝐀 𝐑𝐀𝐘𝐃𝐄𝐍 (OG) Where stories live. Discover now