Cerita Cinta Siha - Siri 31

9 0 0
                                    

Dari Ampang Zam bergerak ke Cheras, tol Sungai Besi dilepasi.

Bermula perjalanan ke Melaka melalui lebuh raya Kuala Lumpur -Selatan.

Dalam pemanduan wajah Zam berubah, kesedihan terpamer. Zam merasa sedih bila teringat Pak Ngah dan Siha telah dihalau.

Sedih dengan sikap orang di perumahan yang hanya pentingkan diri sendiri.

Kereta buatan Malaysia yang dipinjam, bergerak perlahan di lorong kiri. Zam berhati-hati dan beringat. Jangan Pisang berbuah dua kali baginya.

Hampir satu jam lebih perjalanan, Papan tanda Pedas/Linggi kelihatan kiri jalan. Zam nyalakan lampu isyarat ke kiri memasuki tol.

Sebaik melepasi Tol, Zam menyusur mencari jalan ke Rembau. Zam mengikut jalan lama untuk ke Alor Gajah.

Pekan Rembau dilintasi. Kereta Zam terus bergerak, dipelahankan keretanya bila sampai di simpang tiga.

Lampu isyarat ke kanan dinyalakan. Zam membelok ke kanan. Bergerak lancar kereta diatas jalan raya yang agak kurang kereta.

Zam telah memasuki sempadan Negeri Melaka. Pekan Alor Gajah dilewati. Zam meneruskan perjalanan, dilihat pekan Alor Gajah yang kini banyak kemajuan. Bangunan rumah kedai yang baru kelihatan tersusun cantik di tepi jalan raya.

Dua puluh minit pemanduan melepasi pekan Alor Gajah, Zam pelahankan keretanya dan berhenti di depan sebuah Surau, surau lama.

Zam melihat papan tanda KAMPUNG BATU kemudian dilihat pada kertas yang dipegang.

"Sama ni. Betul," bisik hati Zam.

Zam turun dari kereta, berjalan disekitar. Matanya liar mencari orang untuk bertanya.

Zam terlihat sebuah warung dalam jarak 50 meter di belakang Surau. Zam mengatur langkah laju menghampiri warung itu.

Bila terlihat orang yang paling hampir dengannya, Zam terus memberi salam.

"Assalamualaikum! Pakcik maaf, boleh saya bertanya,"

"Waalaikumussalam anak! Ya boleh, nak tanya apa nak," jawap Pakcik yang berkopiah hitam.

"Pakcik kenal tak Pakcik Talib. Dia ada seorang anak perempuan namanya Siha," Zam memandang ke wajah Pakcik itu. Jelas kelihatan kedut tua dikulitnya.

"Oh! Talib dah tak duduk sini nak. Dah lama Talib pindah kat Kuala Lumpur," kata Pakcik itu sambil tersenyum.

Lemah semangat Zam mendapat berita begitu.

Zam bersuara lagi.

"Maaf pakcik boleh saya tahu rumahnya kat mana,"

"Belakang kedai ni... nampak tak zink merah tu," Pakcik itu menuding jarinya.

Zam menoleh memandang ke tempat pakcik itu tunjukkan. Terperanjat besar Zam apa yang dilihatnya sebuah rumah yang telah buruk lagi usang.

Papan dinding rumah itu telah reput dan ada yang hancur hingga nampak isi sebahagian di dalam rumah.

Hanya tinggal bumbung dan tiang rumah saja. Rumah yang akan runtuh bila-bila masa.

"Itu ke rumah Pakcik Talib, pakcik?" Zam ingin kepastian kali kedua.

"Ya tu rumah Talib. Dia dah pindah ke Kuala Lumpur sejak bini dia mati. Tak ada sapa jaga rumah tu. Dah tak duduk. Maaf nak, pakcik minta diri ya," pakcik itu mula melangkah.

"Terima kasih pakcik,"

Hati Zam kecewa.

Dalam perjalanan pulang ke kuala lumpur, hati Zam berbisik.

"DIMANAKAH PAK NGAH DAN SIHA TINGGAL SEKARANG?"

Zambri Perasan.
Dj Zambri

Dj Zambri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Cerita Cinta SihaWhere stories live. Discover now