48. masih isteri dia

292 10 0
                                    

Pukul tiga pagi, Cynta buat perangai lagi.

Menangis.

Meracau.

Aku cepat-cepat mengambilnya untuk disusukan.
 
“sayang mummy dahaga ye? Meh mummy susukan.”

Aku memujuk anakku.

Adam hanya memerhati.
 
“aw… cynta, janganlah gigit. Sakit tau. Cynta suka ya mummy sakit. Auwh.”

Aku mengaduh sekali lagi bila Cynta mengigit puting ku dengan gusinya.

Adam bangun menghampiri aku.
 
“sakit ke?”

Terkejut aku dibuatnya.

Cepat-cepat aku tarik baju aku turun. Jacynta menangis lagi kerana dia masih belum kenyang.
 
“manje janganlah malu. Dengan bie je pun, macam lah bie tak pernah tengok.

Bagilah Cynta minum, bagi dia tidur.”

Tapi aku tidak terkutik.

Melihat keadaan aku yang tidak berkutik itu, Adam mengambil keputusan untuk menyelak baju isterinya. Lalu disusukan anaknya.

Aku masih kaku.
 
Ya Allah. Kenapa dengan aku ni? gumam hatiku.

Akhirnya Jacynta terlena.

Adam mengambil Jacynta dan diletakkan semula di katilnya.

Adam melihat isterinya masih kaku di situ. Tak ubah seperti patung cendana.

Adam menghampiri isterinya. Diramas jemari isterinya.
 
“tolong jangan seksa bie macam ni. Bie lebih rela kalau manje tengking bie, daripada manje diam membisu macam ni.

Bie terseksa… tolonglah, manje.” Rayu Adam
 
“manje…please.” Rayu Adam lagi.

Melihat isterinya masih kaku, Adam bangun pergi ke kamar mandi.
 
Kenapa dengan dia? Kenapa dia buat aku begini? Adakah ini hukuman buatku?

Bertalu-talu soalan menerpa ke mindanya. Berkali- kali Adam meraup mukanya. Dipandang ke cermin. Mukanya putih bersih. Tanpa sebarang cela ataupun parut.
 
Sekembalinya Adam dari bilik air, Adam tidak Nampak bayang isterinya di kamar itu.
 
Ke mana dia pergi? Tanya hati Adam
 
Takkanlah dia lari lagi kut? tebak hati Adam lagi.

Adam melangkah ke koridor, manalah tahu kalau-kalau isterinya ada di situ.
 
Ya! Adriyanna ada di situ.

Berbaju tidur satin biru tirus yang hanya sepangkal paha. Menyerlahkan kecantikkan Adriyanna ditambahkan lagi dengan sinaran cahaya bulan menampakkan lagi kegebuan kulit isterinya yang putih mulus itu.

Jika dibandingkan, Adriyanna dengan Miani. Adriyanna lebih dari segala-galanya.

Dari segi kecantikan, kepintaran, kejayaan, tapi sayang kelebihan itu langsung tidak dipandang oleh ibu mertuanya.
 
Adam memeluk isterinya dari belakang.
 
“bie rindukan manje.”
 
“kenapa manje diam saja dari tadi? Tak suka bie balik ke?” Tanya adam
 
Aku menggeleng.
 
“geleng tu tanda apa?” Tanya Adam
 
Aku mengangkat bahu.
 
“tolonglah, manje. Jangan seksa bie dengan silent punishment manje.” Pinta Adam.
 
Aku melentokkan kepalaku di dada bidang Adam.

Adam bahagia dengan perubahan isterinya. Jika tadi dia rasa seolah dia sedang dihukum, kini kurang sikit perasaan itu.

Lama kami dalam keadaan begitu.
 
Tidak sedar bila aku tertidur.

Adam mendukungku ke katil. Di tidurkan aku dengan penuh kasih sayang. Diselimutkan aku dengan lembut.

Adam baring di sebelahku. Rambut aku yang berjuntai di muka, diselak perlahan.
 
I'll make you happy. Lepas ni, bie janji tak akan biarkan manje dengan bayi kita bersendirian lagi. Im promise. Azam Adam dalam hati
 
...

Rich HubbyWhere stories live. Discover now