"الجزء الثاني20 "

10.4K 331 135
                                    

فوت لو سمحتوووو...

(بسم الله، نبدأ).....

******************************
"لا احد يراهن على ضعف حواء:
فمن عمق حزنها تصنع ضحكة يتعالى صوتها لأخر العالم"...

حل المساء وقد قاربت الساعة على العاشرة:-

كانت ملك تجلس مع اعصار وعشق في القصر وهم يتحدثون:

"هوا اللي قالي بحبك الاول..احم"..قالتها ملك وهي تسرد عليهم تفاصيل ماحدث..

ضحكت اعصار بقوة وهي تقول: الا انا اللي هارية عز مقالب كل يوم يعيني مش قادر يرتاح...

تدخلت عشق وهي تقول : ياغبية كدا هيزهق منك ويدور على غيرك...

نظرت لها اعصار بصدمة وهي تقول: معقول عز يزهق مني... لا...لا لا..

تدخلت اسيا وهي تأتي بصينية القهوة: بتنمروا على مين.. ؟

"عشق بتقولي ان عز ممكن يزهق مني".. قالتها اعصار بزعر..

اردفت اسيا بضحك: يابنتي عشق دي انثى فيمنست يعني عاملة زي رضوى الشربيني...

قهقهت ملك وهي تقول مع نفسها فكانت تفكر في شئ تدبره لأسر هي الاخرى : والله فكرة حلوة...

"هيا اي.." قالوها جميعا في صوت واحد..

اردفت ملك بتراجع: لا مفيش دا انا كنت بفكر بصوت عالي..

" شاركينا معاكي يا اوختشي".. قالتها اسيا وهي تندس في وسطهم...

اردفت ملك بضيق: في اي ياجماعة انتو هبل.. عادي بفكر...

"طيب ربنا يهديكي".. قالتها عشق وهي تنظر لها بخبث.!

صمتوا لبعض الوقت حتى كسرت الصمت اسيا وهي تقول بنظرة حالمة : هوا الجواز حلو ولا افضل سنجل احسن...!

هنا اصرت عشق ان ترد فأردفت بهدوء وهي تحتسي فنجان القهوة: طبعا فيه فرق شاسع بين الاتنين.. اقلها مثلا عمرك ما هتحس انك خسرت كل حاجة.. دايما وسط اي كارثة بتحصلك بتبقى فاكر ان لسة فيه كارت تقدر تكمل بيه.. سواء بقا اتخذلت من صاحبك او صاحبتك... مشروعك فشل وخسرت فلوسك ووظيفتك او حصلت خناقة المهم ان اي حاجة هتحصل مهما كانت قوتها عمرها ما هتقدر تكسرك طول مالطرف التاني جمبك ومكمل معاك.. يا اخي على الاقل ما تحاربش لوحدك...!!!

لهم الحق ان ينبهروا من حديثها فكانت عشق معبرة ومتدحثة جيدة لتقول اسيا بإستفسار: وانتي يا اعصار اي رأيك....

تنهدت بإبتسامة وهي تأكل مسليات من امامها: صراحة الجواز مش وحش بس اللي يختار صح يعني مثلا اما تيجي تختاري الراجل.. اختاري اللي يتباهى بيكي قدام الدنيا كلها.. ولما يتقاله انت بتدلعها وتطاوعها في كل حاجة كدا ليه يرد يقولهم "ايوا عشان بحبها.. ومبحبش ازعلها"..من غير كسوف ولا خجل،الراجل اللي يؤمن يكيانك ويسعى ويحب ان ينفذ رغباتك وميشوفش ان دا عيب او إن كدا بيفقد رجولته ولازم يقول "لأ" من غير اي سبب عشان يبقى راجل واسمه بيمشي كلامه عليكي.. ادعي ربنا يوعدك باللي يبقى عارف يرضيكي ازاي وبيحس ولماح وقمة رجولته في حنيته وقتها هتبقى ياسعدك ياهناكي.... بجد هتبقي اسعد البنات على وش الارض..!!

انتقام ملك (مريم طارق) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن