Majlis akad nikah dan majlis-majlis seterusnya hanya dibuat di rumah Hattar.
I mean.....Kalau nak dikatakan rumah, macam tak berapa betul sangat. Lebih kepada....Mantion. Why? Korang tengok jelah saiz rumah ni. Kalau nak bagi aku peluang untuk kumpul duit dalam masa 20 tahun pun tak cukup rasanya nak dapat rumah besar macam ni.
Dan hari ni merupakan majlis terakhir yang aku dan Hattar hadiri sebelum kami berdua akan betul-betul pergi dan tinggalkan rumah dan keluarga ni. For nowlah. Kalau tak macam mana Hattar nak jalankan rancangan hancurkan keluarga Genovese nanti, kan?
And for your guys information, aku....dipaksa pakai tudung bagi semua majlis yang dijalankan atas arahan Hattar. Yes. Even for now. Katanya muka aku terlalu kelakian even dah pakai gown or dress apa sekalipun. But it's not that bad. Boleh tahan selesa jugaklah pakai tudung or shawl ni.
Because it feels....a lot more safe-
"Arfa."
"Hmm?"
Aku mendongakkan kepala lalu aku dan Hattar bertentang mata.
Wah....mentang-mentang dia dah boleh sentuh aku sesuka hati bagai, dekat betul dia berada dengan aku sekarang ni.
"I know what you're thinking but all of this people here....will kill you kalau kau tak duduk dekat dengan aku."
"And why is that?"
Aku bertanya sambil menghirup sedikit air sirap ni.
"Because diorang tak....I mean diorang tak nak mengaku yang kau apart from Genovese now."
"Ugh....This Genovese again? Ayah kau ni memang pengaruh besar ke?"
Aku boleh dengar Hattar mengeluh.
"Okay, okay. Fine. But if you want to touch me or anything, ask for my permission first."
Dan Hattar terus mengangguk dengan senyuman lebarnya tu.
Baru je kitorang nak meneruskan conversation yang tak seberapa ni, seorang lelaki mula berjalan ke arah kitorang. No. I mean dua orang.
And seorang tu....aku kenal sangat siapa.
"Arfa? The bride, right?"
Aku hanya memaksa sebuah senyuman lalu mengangguk.
"Adam...long time no see. Ni siapa?"
Pandangan aku kini dialihkan kepada seorang lelaki yang tinggi hanya beberapa sentimeter dari aku dan Adam.
"My friend. You said can bring plus one right?"
Oh right. Patutlah ramai sangat orang hari ni walaupun ayah Hattar kata tadi just nak buat majlis sesama family and rakan kerja dia je.
Ada plus one rupanya.
Adam memberikan isyarat mata kepada rakannya tu untuk pergi ke tempat lain dulu and buat hal dia.
"So....kau tak datang sini sebab nak hancurkan majlis aku ke apa kan?"
"Arfa."
Aku hanya tergelak kecil bila keras suara Hattar menegur aku.
"I'm kidding. Look. Your dad dari tadi dah pandang kita semacam je sejak majlis akad nikah tadi. Apa kata....kau pergi settle masalah dengan lelaki tua tu dulu and biar aku dengan Adam kat sini berborak. Ok?"
Walaupun muka Hattar jelas menunjukkan yang dia berat nak meninggalkan aku berseorangan dengan Adam, dia terpaksa akur juga lalu perlahan-lahan langkahnya dibawa ke tempat di mana ayahnya berada sekarang.
"FYI, I'm here bukan sebab nak rosakkan majlis orang eh. And....Aku dah sedar pandangan yang Hattar baru je bagi dekat kau tadi, he never give it to anyone else before. Means he love you very much. So...."
Adam meneguk air yang berada di dalam gelasnya sebelum menyambung kata.
"...Consider yourself lucky to have that man."
Aku tak mampu berkata. Suasana bising kat majlis ni je yang tengah menghiasi susana di sekeliling aku.
"By the way....you look pretty. Looks like the definition of 'hair can change the look' is really true."
Eh....dia nak kata aku nampak cantik malam ni disebabkan rambut short wolf cut aku yang dah kene tutup dengan tudung ke ni?
I chukle a little.
"Thanks."
* * *
"Ariq!!"
"Haira!!"
Langkah aku terus terhenti di depan pintu bilik ni.
Tak jadi nak sambung niat untuk masuk ke dalam.
"Who says you can call me Haira?"
"Okay, okay. Kita start balik."
Aku berjalan keluar lalu berdiri di belakang pintu bilik wad Ariq lalu sekali lagi tangan aku menolak pintu biliknya.
"Eyy....Ariq!!"
"Arfa!! Miss me?"
Aku terus tergelak kecil. Kaki mula berjalan masuk lalu mengambil tempat duduk di sebuah kerusi yang memang dah disediakan di sisi katil Ariq ni.
"Tak berapa. Oh and Hattar ikut sekali. Ta-Da~"
Kedua-dua belah tangan aku dihalakan ke arah Hattar yang baru masuk ke dalam bilik ni.
Aku boleh dengar Ariq mendengus kasar bila dia nampak muka husband aku tu. Yeah....walaupun susah nak admit tapi dia memang dah jadi husband aku pun kan? So....
"How's my hospital. Comfortable right? Kalau tak sebelum ni kau kata mati hidup balik pun tak nak jejak kaki kat sini."
Hattar memberi isyarat kepada aku untuk bangun sekejap lalu dia terus mengambil tempat duduk di kerusi aku tadi. Wow....I can't believe it. Dasar budak-budak.
Hattar tergelak kecil lalu dia menarik badan aku dari belakang yang mana membuatkan aku terduduk di atas pehanya.
Hah....layankan jelah Arfa.
"Hey. Ni sebab hospital tempat Arfan kerja terbakar okay? And then aku kene transfer bagai. Kau ingat best ke badan aku kene transfer-transfer macam tu?."
Eh. Banyak songeh lah dia ni. Bersyukur je lah dapat hidup. Patutlah Hattar kata lelaki ni boleh jadi annoying kadang-kadang. But....terbakar?
"Arfan okay ke?"
Kepala aku cuba ditolehkan ke belakang untuk menghadap muka Hattar tapi tak berjaya sudahnya hanya menunggu si dia menjawab soalan aku.
"Arfan and yang lain okay je. Patient pun semua okay. Just aku tak jumpa lagi orang yang bakar hospital tu."
Aku mengangguk perlahan.
Lelaki di belakang aku ni makin mengetatkan pelukannya di sekeliling pinggang aku dan pada masa yang sama, kepalanya pula direhatkan ke atas bahu aku yang mana membuatkan Ariq memandang pelik ke arah kami berdua.
"Wait.....Korang....Dah kahwin eh?"
"Yelah."
Hattar jawab soalan tu bagi pihak kami.
"Eh? Apa pasal aku tak dapat kad apa-apa?"
"Macam ni. Kau kalau nak keluar pun kena pakai kerusi roda kan? Lepas tu kau nak masuk majlis aku dengan pakai kerusi roda tu? Maaflah bro. Jatuh saham aku je nanti."
Aku terus tergelak mendengar kata-kata Hattar. Oh....Patutlah Ariq tak dapat kad jemputan. Aku pun terlupa yang lelaki ni masih kene hospitalized.
"Wey sampai hati kau. Kau dah tak mengaku kawan ke?"
"Sorry bro. We need to be selfish sometimes."
"Okay, okay. Enough Hattar. Kau tak kesian ke kat mamat ni? Tengoklah. Terlentang kat atas katil macam tu pun kau nak cari gaduh lagi."
"Fine. Fine."
Dan Ariq pun satu. Dia boleh pula pergi bersorak keriangan. Mana tak hanginnya si Hattar ni.
YOU ARE READING
Arhan Hattar
Romance"Really a psychotic b*tch." * * * I love Arfa. But sometimes she just.... "I can't live with you."- Arfa Yeah. She once said that sambil menangis. Oh. And at that time, she relapsed. Cutting her wrist over and over and over and ove- "I still love yo...