Chapter 5

269 18 0
                                    

Aku baru perasan satu perkara tau.

Bila Hattar nak bercakap dengan pekerja dia, mesti lelaki tu guna google assistant.

Apa masalah lelaki tu sebenarnya?

Dia ada mulut kan?Asal tak guna je mulut yang Allah dah kasi tu?

Dengan aku elok pulak nak bercakap and berdebat bagai.Ya Allah....kadang-kadang sampai aku dah penat layan perangai loyar buruk dia tu.

Hanya ada sekali je Hattar pernah bercakap dengan mak aku and kejadian tu adalah hari di mana first time aku jumpa dengan lelaki tu.

And after that, Hattar talking to my mom using his phone.

That f*cking Samsung phone.

Ada satu hari tu aku tanya Hattar;

"Kenapa tak guna iphone?Bukan gaji kau besar ke?"

"I don't like apples."

Ha.Ha.Ha.Ingat lawak ke?Sebab tak suka apple je kau tak guna iphone?

"Hah....lelaki tu memang sewel."

"Siapa yang sewel?"

Suara garau yang berjaya mengejutkan aku tu hampir-hampir je membuatkan aku terjatuhkan air suam yang ada dalam cawan plastik aku ni.

Perlahan-lahan aku memusingkan badan lalu tersenyum kecil ke arah Hattar tanda takde rasa serba salah dalam diri aku ni sambil berkata;

"Kau lah sewel.Siapa je yang tegur orang kat hospital ni tanpa bagi salam?"

Lama Hattar memandang aku sebelum dia mendekatkan dirinya kepada aku.

Badannya ditundukkan sedikit bagi menyamai ketinggian aku dengan dirinya lalu dia merapatkan kepalanya ke sisi kepala aku.

Hampir-hampir je pipi kami berdua berlaga.

"Assalamualaikum."

Terus meremang satu badan aku bila dengar lelaki tu bagi salam.

And Hattar boleh pulak berlalu pergi macam tu je macam takde apa-apa berlaku?

Aku yang masih terkesan ni masih tak berhenti menggosok telinga kanan yang mana lelaki tu membuat tempat berbisik tadi.

* * *

"Hey.I've been wondering for so long."

"Hah?Apa yang kau wondering kan sangat?"

Aku bertanya balik sambil main game yang ada kat handphone aku ni.

"Kau ada banyak peluang to attempt suicide right?So kenapa selalu tak berjaya?I mean kau masih ada banyak peluang even after we took out the GPS the other day."

"You're my psychiatrist but talk about suicide with patient?Is that even allowed?"

"Just answer the question."

"Hmm...."

Lama aku mendiamkan diri sambil merenung lama siling office lelaki ni.

Kaki yang tergantung di sisi hujung sofa digoyang-goyangkan untuk beberapa kali sebelum aku bangun dan membetulkan posisi badan kat atas sofa Hattar bila dah jumpa jawapan yang sesuai.

Aku merenung Hattar lama dulu sebelum mengeluh panjang.

"Aku dah terhidup jadi hidup je lah."

Hattar pula merenung lama muka aku bila dah mendengar jawapan aku tadi.Lah....asal senyap?Kau jugak yang tanya aku tadi kan?Aku pun jawab je lah.

"You know everyone has at least one reason for why they still being alive right until now don't you?"

"No.I don't know.And I still don't know why I'm still alive."

Aku berkata sambil kembali merebahkan tubuh badan aku ke atas sofa ni.

"So...do you know why I'm still alive?"

And at the end,lelaki tu pun tak dapat nak menjawab pertanyaan aku ni.

* * *

"Hat.....Tar!!!"

Aku berkata sambil melompat ke arah tubuh badan lelaki ni dari belakang.

Tangan dililitkan ke sekeliling leher Hattar yang mana membuatkan badan lelaki tu terpaksa melentur ke belakang.

Aku boleh dengar dia terbatuk bila tiba-tiba je aku menyerangnya.

Genggaman tangan di lehernya dilepaskan lalu Hattar memusingkan badannya laju untuk memandang muka aku.

Aku pula menyorokkan kedua-dua belah tangan ke belakang lalu meneleng kepala sambil tersenyum ke arah lelaki tu.

"I'm your psychiatrist,Arfa."

Woah....suaranya yang garau tu memang berjaya bagi aku goosebump setiap hari.

"I know.....Just want to get along well with you."

Aku berkata sambil mula mengatur langkah ke arah office Hattar.

"That doesn't mean you can jump on me everytime."

Suara Hattar yang tiba-tibe je muncul kat sebelah telinga aku berjaya membuatkan aku menjarakkan diri dari lelaki tu.

"Kau...!Kau jangan buat macam tu lagi boleh tak?"

"Eh~Aku buat apa?"

Hattar bertanya balik sambil tersenyum sinis ke arah aku lalu masuk ke dalam bilik kerjanya.

Aku pun mengikuti langkahnya lalu mengunci pintu bilik ni.

Lama aku memandang lelaki tu yang tengah menyelak sehelai demi sehelai paperwork nya tu.

"Hey.Are you sure that you're my psychiatrist?"

"Why the hell did you asking me that stupid question?"

"Because you really look more like a beggar to me.Jambang tak terurus,rambut tak sama panjang.And what's wrong with your eyebag?Fix it,Hattar."

"Hah..."

Lelaki tu mengeluh.

"I don't have enough time."

Aku terdiam.Takde masa?Kalau waktu.....

"Malam?"

"Nope."

"Siang?"

"Still no."

"Weekend?"

"Arfa..."

"Hattar..."

Lelaki tu memandang tajam ke arah aku  dan aku hanya tersengih ke arahnya.

"Kalau...esok aku free kot."

"Then kau just wait here.Esok.10 a.m.Don't be late okay?"

Arhan HattarWhere stories live. Discover now