Chapter 48

268 12 0
                                    

Dah pukul 12.00 malam. So kitorang decide nak balik rumah je lah.

At the end, takde satu pun kenalan dari universiti aku dulu yang kenal aku.

Maybe disebabkan aku dress up macam lelaki.

But, it's okay-

"You okay? Senyap je dari tadi."

Hattar bertanya seraya berjalan di belakang aku sambil melilitkan kedua-dua belah lengannya di sekeliling pinggang aku.

"Wey, susah nak jalan macam ni."

Mana tak susahnya? Boleh pula mamat ni berjalan sambil peluk aku dari belakang macam ni? Dengan dagu dia yang melekat kat atas kepala aku lagi.

Tapi Hattar lansung buat tak peduli dan hanya meneruskan perjalan kami ni untuk menuju ke parking lot di mana kereta dia berada.

Aku hanya tergelak kecil dengan perangai kebudak-budakan Hattar ni.

He can be a childi-

"Haira?"

What?

Suara tu.....

F*ck. Aku kenal sangat suara ni.

Aku memalingkan tubuh badan ke belakang yang mana membuatkan Hattar melepaskan pelukannya. Dia juga mengikuti tindakan aku selepas tu. Maybe Hattar pun nak tahu siapa yang tiba-tiba panggil aku dengan second name aku ni?

"Hai....ra."

Dia mengulang lagi nama aku seraya mendekatkam dirinya yang mana membuatkan tubuh badan aku terundur ke belakang setapak.

"It's....really you."

Dan perempuan tu terus mencapai kedua-dua belah tangan aku.

Lalu serta-merta air matanya jatuh. Menitis ke atas tangan kami yang masih berpaut ni.

"I'm sorry. I'm so...sorry."

Aisyah....Dania.

"You're Aisyah Dania. One of those f*ckers yang lansung tak nak biarkan aku tenang walau sehari pun kat u ni."

Makin kuat tangisannya. Hattar di sebelah dah mula memaut erat sebelah bahu aku. Mungkin nak tampung badan aku kalau-kalau aku rebah jugak kat sini ke apa.

But don't worry Hattar. I'm not that weak like in the past.

Aku merentap kasar tangan aku ke bawah. Membuatkan Aisyah di hadapan aku tersentak untuk sesaat.

"You're alone? Atau kau nak gang up-"

"No, no! I'm alone. Aku datang hari ni sebab reunion tu je but when I saw you, aku memang nak minta maaf."

Tipu.

"Kau pernah act like this before. Crying and stuff but at the end kau buat balik, benda, yang, sama."

Aisyah menggeleng kepalanya laju.

"I'm really sincre this time. Haira, please."

Dia berkata sambil melutut di hadapan aku yang mana membuatkan mata aku ni muka terasa hangat.

Why?

Jut why?

Kenapa korang buat benda macam tu kat aku dulu?

Kenapa korang suka sangat hancurkan hidup orang lain?

Kaki aku dah mula tak kuat. Terus terlutut di sini juga lalu membuatkan Hattar turut sama crouch beside me.

"Kenapa korang target aku je? Ramai kot orang kat kolej ni."

"Sebab..."

"Cakao je lah!"

"Sebab kau sorang je yang masuk kolej ni sebab sponsor!"

What?

Sebab tu je?

Aku mula bangun. Mencapai tangan Hattar lalu berjalan meninggalkan tempat ni.

"Wait, Hair-"

"DON'T F*CKING CALL MY NAME. EVER AGAIN."

Dan kami berdua terus berlalu pergi.

* * *
Aku membuka mata lalu melihat kelibat Hattar yang sedang mengerengkan badannya sambil melihat wajah aku.

Aku terus tersenyum kecil melihatnya.

"Good morning." He said.

"Good morning." Aku membalas sambil meregangkan tubuh badan.

Tubuh badan didekatkan ke arahnya sebelum aku berura-ura ingin mencium bibir Hattar sebelum mamat tu menahan bibir aku.

"Dude, what the f-"

"Arfa."

"What?"

"I love yo-"

Sebaik sahaja aku membuka mata, all I can see is siling bilik aku ni.

Lah. Mimpi rupanya.

Kepala ditolehkan ke tepi.

No Hattar to be seen.

See? This is why kita tak boleh percaya mimpi sangat. Mainan syaitan semuanya.

Baru je aku nak bangun, tiba-tiba alarm dari handphone berbunyi.

Aku mencapai handphone tersebut lalu alarm ditutup.

Terbaring untuk beberapa saat sekejap sambil menatap siling bilik tidur.

Last night, lepas je balik rumah, aku terus menangis di dalam pelukan Hattar. Sehinggalah tertidur.

The question is right now, mana si Hattar ni?

Aku mencapai handphone semula lalu jam sekarang dilihat.

Pukul 8 pagi.

Huh. Weird. Aku selalu save alarm pukul 9 pagi.

Ini mesti Hattar yang tukar alarm aku ni.

Aku terus bangun dari perbaringan lalu kaki dituju ke arah dapur.

Ye lah, alang-alang dah bangun ni baik sarapan terus.

Bila kaki dah sampai di dapur, mata terus menangkap kelibat beberapa buah hidangan yang dah tersedia di atas meja makan di bawah tudung saji tu.

Sehelai sticker note terlekat di tudung saji tersebut.

Aku terus menanggalkannya dan baca apa yang tertera.

"Your breakfast. Sorry for waking you up early."

Mh-hmm. Sorry accepted.

* * *

Selesai makan, sebuah alarm dari handphone berbunyi lagi.

Haih. Alarm apa pula ni?

Bila aku nak tutup alarm tu, ibu jari terus terhenti bila membaca alarm tersebut.

"Get my phone. Open gallery."

Ha? Weirdo.

Aku terus bangun lalu kaki mula merayau-rayau di seluruh kawasan rumah untuk mencari handphone Hattar.

And at last aku jumpa handphone mamat tu dalam bilik air.

Dah kenapa?!! Siapa je yang waras pergi simpan handphone sendiri dalam bilik air Ya Allah.

Handphone tersebut dicapai lalu aku membukanya.

Hmmm. Werid. No password?

App gallery dicari lalu aku tekan app tersebut bila dah jumpa.

Okay. Ni lagi weird. Why ada satu video je dalam ni?

Okay, whatever. Video tersebut aku tekan.

Video mula bermain.

"Hai, Arfa. My love. My wife. My tesoro. My....only....love."

Hattar di dalam video ni terus menumpahkan air matanya selesai dia berkata-kata. Dan entah kenapa aku turut sama berbuat demikian.

"I...need you to sit down. If you're watching this video, I need you to sit right now."

Arhan HattarWhere stories live. Discover now