Pagi yg cerah,matahari menembusi langsir lalu mengenai wajah jili yg nyenyak tidur.
Yibo hanya memandang wajah itu dengan penuh bersalah.namun dia tidak sengaja.yivo ingin membangunkan jili namun dia tidak mahu mengacau tidurnya.
Yibo menhambil keputusan untuk pergi namun xiao ,han sudah masuk ke kamar itu tanpa mengetuk pintu.
"Kau kenapa sembarangan masuk?!kau lihatkan ada orang di dalam kamar ini?"
"Ini rumahku,suka hati aku ingin buat apa."
"Xiao zhan!"
"Apa?"
Yibo menatap wajah xiao zhan dengan marah dan kesal.xiao zhan hanya menjeling ke arah yibo.dia badmood pagi pagi begini kerana tidak tenang.
"Kau kenapa masuk ke sini?"
"Kenapa?kau tidak ingin aku melihat kondisi mantanku?"
"Jangan mengganggunya.dia masih sakit.dan apa hubunhanmu dengannya sekarang?bukan kah kau mantannya?"
"Aku hanya ingin lihat dia samada matinatau hidup..susah jika ada mayat busuk di rumahku."
"Xiao zhan,jaga mulutmu!kau kenapa marah marah pagi begini?"
"Bukan urusan mu!dan satu lagi,bawa manusia ini pergi!"
Seperti ingin ditamparvrasanya mulut xiao zhan itu yg begitu biadap.xiao zhan segera keluar dari kamar itu dengan hentakan kaki.yibo sendiri yidak tahu kenapa perangai xiao zhan kembali berubah.
Jili menahan untuk menangis dia berpura pura baru bangun sedangkan dia mendengar pertelingkahan kecil antara xiao zhan dan yibo tadi.
"Huh,,tempat apa ini?"
"Oh kau sudah bangun.makan dulu.aku sudah membuatkan mu sarapan."
Yibo menghulurkan makanan sarapan untuk jili.namun jili kebingungan.sepertinyabtempat ini tidak asing baginya.
"Apa ini rumahnya xiao zhan?"
"Iya."
"Kenapa aku di sini?"
Yibo diam.dia duduk di sebelah jili sambil menatap wajah itu dengan helaan nafas.
"Akan aku ceritakan setelah kau selesai makan."
Jili mengangguk.dia makan denyan perlahan lahan kerana berasa malu diperhatikan oleh yibo.
Setelah beberapa menit,jili sudah siap makan dan memaksa untuk yibo menceritakan segalanya.yibo mula menceritakan bagaimana jili boleh berada di rumah xiao zhan.pada mula nya jili memang marah dengan lukanya,namun dia tahu bahawa itu salahnya sendiri.
"Aku akan menghantarmu pulang setelah makan tengah hari nanti.kau butuh istirahat yg cukup."
Jili lantas menolak.tinggal di sini hingga tengah hari?dia takkan bisa menahan sakit hatinya lagi.
"Aku mahu pulang juga."
"Taoi kaki mu masih sakit.dan aku amat bersalah kepadamu."
"Aku mahu pulang.lagipula aku tinggal bersama pamanku,nanti mereka semua kawathir.aku ingin pulang walaupun terpaksa berjalan kaki!setidaknya kau menghantar ku di klinik pagi ini sebelum pulang ke rumah pamanku.aku tidak bisa lama di sini kerna.."
"Maaf,aku tahu perasaan mu."
Yibo cepat cepat memotong perbicaraan jili kerana dia tahu apa yg bakal keluar dari mulut anak itu pasal xiao zhan.
"Baikkah bersiap siap.aku akan menghantar mu pulang."
Jili lantas menyisun kembali srlimutnya namun yibo melarang jili melakukannya.dia membantu jili berjalan hingga turun ke lantai bawah dan sampai ke keretanya.
Xiao zhan melihat yibondan jili dari atas.entah kenapa dia begitu marah apabila jili mendekati yibo.dia juga tidak tahu kenapa dia begitu marah pagi tadi hanya karna yibo masuk ke kamar tetamu itu.
.....
Setelah selesai perubatan di klinik,yibo terus memandu keretanya menuju ke jalan rumah paman jili,atas petunjuk yg jili berikan.yibo dapat melihat banyak kawasan rumah yg berjiran.anak anak berlari lari,dan kenderaan motor yg terpakir di sana sini.
"Berhenti."
Yibo memberhentikan keretanya di tepi jalan.sebuah rumah yg sederhana besarnya dipagari dengan pagar besi dan kawasannya banyak tumbuhan serta bunga yg cantik.
"Siniku bantu.dmana ibu ayahmu?"
Yibo membantu jiki berjalan melewati pagar itu sehingga ke depan pintu rumah.
"Aku tidak punya ibu bapa sejak kecil."
"Apa?kau..."
Belum sempat yibo menyoal,seorang lelaki yg berumur antara 30 ke atas membuka pintu.wajah lelaki itu serius dan kelihatan garang.cara dia memandang juga menakutkan.
"Paman..maaf,aku lewat pulang.."
"Kau kemana semalam?!kau tahu betapa risaunya aku mencarimu.dan apa berlaku denganmu?kenapa kkai tangan mu berbalut kain?!!"
"Maafkan aku tuan..ini semua salahku..aku.."
Belum sempat yibo menghabiskan katanya,jili sudah ditarik masuk ke dalam rumah dan mengunci pintu.yibo ternganga.semakin dia rasa bersalah.
"Maafkan aku.permisi."
Itu saja yg sempat dikatakan yibo.dia tertanya tanya tentang kehidupan jili yg sepertinya mengerikan.yibo juga dapat mendengar bagaimana jili menangis akibat dimarahi oleh pamannya.
Yibo terus menuju ke mobilnya untuk pulang.
....
Yibo terus masuk ke dalam kamarnya untuk menyediakan diri.setelah selesai,dia pergi ke kamar yibo kerana ingin melihat samada iao zhan baik baik saja atau sebaliknya kerana emosi pagi tadi.namun dia tidak mendapati xiao zhan di sana.
Yibo bergegas turun ke bawah dan menanyakan soal xiao zhan kemana kepada para maid,namun maid juga tidak tahu xiao zhan dimana.yibonkeluar ke rumah sambil meneriak memanggil nama xiao zhan.para tukang kebun juga tidak tahu keberadaan anak itu.yibo mula panik.
"Apa dia keluar rumah tanpa pengetahuanku?!"
Yibo segera masuk ke dalam kamar xio zhan.dia mendapati ponsel xiao zhan tiada di sana.dan bajunya pagi tadi terletak di atas kasur.yibo pasti bahawa xiao zhan sudah keluar rumah.
"Kemana selalunya anak ini pergi?apa dia ke rumah temannya?tapi aku abhkantidak tahu sama sekali dimana rumah temannya.jika dia menemui jili,bukankah dia sudah membencinya?hah,benar benar satu beban!"
Yibo hanya mengambil keputusan untuk hanya menunggu xiao zhan pulang sahaja.mustahil anak itu lari dari rumah.
Sehingga jam menunjukkan waktu petang,sosok xiao zhan masih tidak kelihatan.yibo sangat riasu.bahkan hampir 20 kali dia menghubungi nombor xiao zhan,namun tidak disambut.
Yibo keluar untuk mengelilingi kota hanya kerna mncari xiao zhan.dia masuk ke toko,ke restoran bahkan di taman permainan juga tidak kelihatan sosok itu.takkan anak itu bersembunyi di tandas wanita pula?huh,mengarut!
Akhirnya yibo pulanh dengan kesal sekali.dia akan menunggu xiao zhan pulang juha walaupun larut malam.
..dan satu jeritan seorang maid menyedarkan yibo..
"Tuan yibo,xiao zhan pulang!"
Yibo lantas turun ke bawah untuk mendapatkan xiao zhan.betapa marahnya yibo apabila mendapati xiao zhan dalam keadaan mabuk sehingga dia muntah ke lantai dan jalannya terhuyung hayang.
"Kau kenapa xiao zhan!!!"
Satu jeritan kuat yg keluar darinsuara yibo itu mampu membuatkan semua penghuni rumah itu ketakutan.namun xiao zhan ketawa terbahak bahak sambil menuding jari ke arah yibo.
"Yibo..kwu tidak berhak masuk campur..uweeekk!!"
Muntah dan muntah lagi.yibo dengan keadaan yg masih marah terpaksa mengawalnya .yibo terus mengangkat tubuh xiao zhan.dia tidak sangka pria ini ringan dan senang untuk diumban ke tengah laut sebagai makanan para ikan jerung.
(Seperti biasa ku pesan.)
~nantikan sambungan seterusnya~
YOU ARE READING
Dont Leave Me[YIZHAN][END]
Romancewang yibo♤xioa zhan 'Jangan pernah tinggalkan aku kerana aku telah mencintaimu,aku ingin menjadi pendamping hidupmu untuk selamanya,menjagamu selamanya,dan mencintaimu seadanya.'