🌹28

284 14 0
                                    

Jili menatap sebuah fail yg berisi surat pemindahan pemilik syarikat dan paling mengejutkan lagi,nama yg tertera sebagai pemegang syarikat ialah nama xiao zhan.

"Tuan yibo,bukan kah..."

"Dia kembali."

Wang yibo terus memotong kata kata jili.dia tahu apa yg dipikirkan oleh anak itu.

"Jadi..tuan menjadi pembantu xiao zhan?"

"Sepertinya begitu."

Jili mengangguk.dia kembali mengambil fail lain lalu keluar dari office yibo.

Yibo hanya memandang surat itu dengan pandangan kosong..setelah bertengkar dengar xioa zhan tempoh hari,hubungan mereka menjadi tegang.malah xiao zhan akan keluar pagi dan balik malam,tanpa pamit.mereka juga tidak pernah bertegur setelah kejadian itu.

Yibo tiba tiba teringat seseorang yg menghubunginya menggunakan suara komputer.

'Apa benar itu xioa zhan?'

....

Yibo menunggu kepulangan xioa zhan walaupun sudah hampir jam 12..

Bunyi bel pintu kedengaran lalu terbuka dan menampakkan sosok xioa zhan di sana dengan bekas luka di buku lali.yibo merisaukan keadaan xiao zhan sebenarnya,namun dia tidak dapat berbuat apa apa apabila xiao han berisi keras tidak mahu yibo menyibuk.

Xiao zhan menuju ke dapur lalu mencuci tangannya.kemudian dia menuju ke kamarnya namun yibo menahan langkahnya.

"Zhan,aku ingin bicara sesuatu yg penting.."

"Penting?uh,aku ingin tidur."

"Dengarkan aku sekali ini saja,zhan.jangan keras kepala."

Xiao zhan menghela nafas berat.dia memandang yibo dengan tatapan malas.

"Ku mohon zhan.aku memerlukan jawapan dan dengan itu fikiranku kembali tenang."

"Minum saja alkohol supaya kau tenang.itu akan membantumu."

"Xiao zhan!"

"Ah,baiklah."

Xiao zhan terus menuku ke sofa sambil melipatkan kakinya.yibo duduk bertentangan dengannya.

"Selama ini kau menghilang dimana?"

Yibo terus ke point.malas berbasa basi.
Xiao zhan tersenyum sambil ketawa kecil.

"Bukan urusan mu.jika kau menyoalku sekali lagi,aku akan keluar kembali."

"Aku tidak peduli kau memukulku,mencekikku dan membunuhmu.tapi aku ingin penjelasanmu dengan terperinci.jadi,tolong jawab aku,zhan."

Yibo menatap xiao zhan memohon,dan xiao zhan mengangguk malas.

"Kau menghilang di mana selama ini?"

"America."

"Apa kau lakukan di sana?"

"Aku sekolah di sana bersama dengan teman baikku."

"Jika begitu,kenapa kau tidak memberitahu keluarga mu dan diriku bahawa kau ingin ke america?dan kenapa kau tidak mengirimkan satu pun pesan?kau hanya menggunakan alasan belajar mu sebagai cara untuk melarikan diri.benarkan?!"

Xiao  zhan mememjamkan matanya sambil menghela nafas..uh..sengsara.

"Jika aku pergi,apa kau memberiku izin sama sekali?"

"Aku akan mengizinkan mu jika kau meminta..."

Yibo berhenti berkata apabila  xiao zhan berdiri dan ingin pergi.dengan lantas yibo menarik tangan xiao zhan.

"Apa maumu?!"

"Zhan,tolong dengarkan aku dulu!"

"Apa yg ingin aku dengarkan dari mulutmu?!kau masih sama seperti dulu.bahkan kau masih tidak ingin merenung kesalahanmu pada masa dahulu."

"Dan itu maknanya aku ingin memberimu penjelasan,kenapa aku seperti itu!!"

"Penjelasan?kau benar benar tidak berubah,yibo.aku tidak butuh semua itu."

Xiao zhan kembali berjalan menuju ke kamarnya namun kali ini yibo menarik tangannya dengan kuat sehingga xiao zhan benar benar marah.

"Wang Yibo!"

Yibo menatap anak mata coklat xiao zhan yg ingin bertukar menjadi merah dihiasi dengan manik kaca kecil menahan marah.

"Aku ingin tahu kenapa kau pergi,zhan!dan aku ingin tahu siapa yg memanggil ku di talian melalui suara komputer!bisakah kau memberi penjelasan?ku mohon,zhan.fikiran ku tidak tenang."

Xiao zhanmelepaskan geramnya di dinding.yibo hanya memandang wajah itu tanpa berkedip.

"Jika itu maumu,aku akan menceritakan yg sebenarnya.yah,memang benar aku dulu melarikan diri dari mu dan keluargaku sendiri.aku membenci dirimu kerana selalu kasar dan tidak perhatian denganku semasa aku memerlukanmu!aku membenci keluarga ku kerana mereka memberi kepercayaan besar terhadapmu untuk menjagaku!kalian fikir aku ini apa?dan yah,aku pergi ke america dan ini semua rancanganku sendiri yg dibantu oleh haikuan dan zoucheng,teman baikku.dan suara komputer itu ialah aku!aku!aku hanya ingin kau kesal atas kepergianku,tapi apa?aku benci kau dan keluarga ku.kalian sama seperti penyiksa bagiku!"

Xioa zhan mula menitiskan air matanya.setiap kenanagan yg berputar di kepalanya amat menyeksakan baginya.

Yibo membiarkan xiao zhan yg sedang menghadap dinding.

"Dan kenapa kau membenciku seumur hidup,zhan?

Xioa zhan berpaling menatap wajah yibo.

"Apa kau masih tidak paham,yibo?ah,betapa dungunya orang di depanku!aku membencimu kerana kau bukan darah dagingku!kau tidak berhak mengambil hak ku!kau tidak berhak apapun padaku!keluarga ku lebih menyayangimu dariku!dan aku?uh,seperti anak tiri tidak berguna dalam kalangan orang ternama.aku benci semua ini,yibo!"

Kini air mata yg ditahan telah keluar dari pipi xiao zhan telah menitis di pipi halusnya.zioa zhan menumbuk dinding sekali lagi.

"Zhan..aku.."

"Aku benci!!diam!!"

Xiao zhan menjerit kerasukan dan dengan hentakan kaki ,dia masuk ke salam kamarnya yg dulu dan terhasillah suara bom atom meletup yg menciptakan kesan bunyi hempasan pintu.

Yibo hanya memandangan pintu itu dengan pandangan kosong.entah kenapa dia merasa ingin mati saja.

"Maafkan aku."

Hanya itu yg mampu digumamkan oleh bibir xiao zhan.

"Yah,maaf ini semua salahku.aku tidak berhak mengambil apa yg kau ada,aku tidka layak godup di dunia kejam ini.memang dari kecil aku dilahirkan tanoa mengetahui siapa diriku dan siapa ibu bapaku.aku masih ingat siapa diriku walauoun hidup di keluarga ternama.dan maaf untuk semuanya.aku salah,aku tidak sepatutnya bersikap egois.maaf,walaupun aku tau kau takkan memaafkan ku."

Yibo terus masuk ke salam kamarnya setelah menghabiskan air liur untuk berbicara.dia malas berdebat,tapi jujur dia amat merindukan xiao zhan.

Dan kenangan masa duku pun terimbas di layar filem masa lalunya bersama xiao zhan.dimana dia mengubah hidup xiao zhan menjadi ceria dan menjadikan anak itu seperti malaikat.senyiman xiao zhan yg amat dirinduinya juga terimbas.dan sikap manja xiao zhan sentiasa membuatnya ingin memeluk anak malaikat itu dengan erat dan ingin menggodanya setiap masa.tapi..semuanya telah terhapus dengan begitu saja....dan mungkin hari indah itu takkan terjadi lagi walaupun masa dan jarum waktu diputar balik.

Setitis air mata jatuh di pipi yibo..
Dia menangis tanpa suara dan semuanya tertahan di dada..menyiksa,yah tentu saja.

'Maafkan aku..'

(Di otak pelbagai plan,tapi semasa mmwrite,lain yg timbul d otak..arrh,menyiksa.dan kurasa cerita ini akan panjang??aku juga tidak pasti.)

   ~nantikan sambungan seterusnya~

Dont Leave Me[YIZHAN][END]Where stories live. Discover now