🌹20

269 14 0
                                    

Srperti yg dijanjikan,jili akan menemui wang yibo di office pada pagi ini.dengan jantung yg berdegup laju,dia menuju ke kaunter utama syarikat besar itu.

"Err,maaf,boleh aku tanya sesuatu?"

Jili menyapa seorang wanita yg sibuk menanda sesuatu di buku,wanita itu terus mengangguk.

"Dimana office tuan wang yibo?"

"Oh,dilantai atas sekali."

"Boleh tunjukkan aku arahnya kerana aku orang baru disini."

"Baiklah."

Wanita itu terus berjalan memasuki lif,jili hanya mengikut kemana arah wanita itu pergi.

Lif pun berhenti dan pintu lif terbuka.jili memandang ruangan yg luas dan mempunyai banyak bilik yg seperti office peribadi.setiap pintu mempunyai nama.

"Sila masuk sini.ini office tuan yibo."

"Terima kasih."

Setelah itu,wanita itu terus turun dengan lif.

Jiki amat gugup.dia membetulkan bajunya dan tali lehernya lau mengetuk pintu itu.

"Masuk!"

Suara yg begitu tegas sekali.jili membuka pintu dan menunduk hormat kepada orang di hadapannya iaitu wang yibo.

"Sila duduk."

Jili duduk di kerusi empuk itu dengan sedikit gugup.dia segan kerana melihat yibo begitu berpangkat.

"Kau harus tanda tangan beberapa fail,setelah itu aku akan menunjukkan office mu"

"Baiklah."

Jili mengambil fail itu lalu menandatangannya.

"Aku juga akan membawa mu berjalan jalan si bangunan syarikat besar ini supaya kau tidak tersesat.dan jangan malu untuk meminta bantuan kepada orang lain.kerana bertanya itulah yg akan membimbing kita untuk mengetahui sesuatu yg dapat membuatkan kita berjaya.apa kau faham?"

"Faham."

Yibo berdiri lalu mengajak jili berjalan jalan dan memberi info sedikit demi kegunaan jili nanti.

....

Ketukan pintu kedengaran lalu yibo mmepersilakannya masuk.

Tuan xioa duduk di kerusi depan yibo sambil menghulurkan fail serta beberapa helai kertas kepada yibo.yibo menyambutnya.

"Bagaimana dengan pembantumu?apa pas untuk kerjaan ini?apa kau selesa dengannya?"

"Dia baik untuk pekerjaan syarikat kita."

Tuan xioa tersenyum.dia pun mengelurkan sesuatu dari saku bajunya lalu menghulurkan sebuah kad kepada yibo.

"Apa ini?"

"Ambillah."

"Tapi ini sangat..."

"Aku memberikannya padamu untuk kegunaan mu.kau sudah lama bekerja disini dan kau adalah orang kepercayaanku bahkan kuanggap seperti anakku sendiri.guna lah ini untuk kau dan xiao zhan."

Yibo memandang kad yg bernilai uang yg amat banyak nilainya itu.dia begitu segan untuk mengambilnya namun tuan xiao memaksanya.

"Aku akan memberi sebahagiannya kepada xiao zhan."

"Sebaiknya kau yg patut memegang duit ini agar selamat.aku tidak percaya jika xioa zhan yg memegangnya."

"Terima kasih."

"Oh yah,aku masih memperkerjakan mu sebagai pembantu peribadi xiao zhan.tapi tugasmu hanya memberi dia makan minum dan hanya mengawasinya.gajimu tetap jalan seperti biasa.lagipula dia tinggal bersamamu."

"Baiklah.nanti aku memberitahunya.terima kasih untuk semuanya."

"Sama sama."

....

Xiao zhan baring di sofa ruang tamu kerana menunggu wang yibo pulang.dia tidur sejenak namun dia terhumban ke alam mimpi sehingga tidak sedar yg yibo sudah pulang.

Yibo hanya memandang xiao ,han yg terbaring si sofa dengan tangan menyentuh lantai.

Yibo masuk ke dalam kamarnya untuk menukar pakaian lalu pergi ke dapur.dia sibuk memanaskan balik lauk pauk yg dibelinya tadi agar nyaman dimakan.setelah semuanya beres,yibo menuju ke ruang tamu untuk membangunkan xiao zhan.

Xioa zhan merasa terganggu apabila ada jari yg bermain di hidung nya serta pipinya.

"Bangun zhan.waktunya makan."

Xiao zhan membuka matanya seluas yg boleh.ngantuknya hilang apabila melihat wajah yibo di depannya dengan senyuman manis.

"Kau sudah pulang?bila kau sampai?"

"Sewaktu kau dilanda mimpi indah."

Xioa zhan duduk sambil mengesat matanya.

"Cuci muka mu lalu makan.aku akan ke kantor pada jam 2 petang nanti."

Xiao zhan mengangguk lalu pergi ke kamarnya lalu mencuci muka dan pergi ke dapur untuk makan bersama yibo.

Dulu yibo selalu makan di luar atau di kantin syarikat saja kerana di situ juga punya restoran.tapi semenjak kehadiran xiao zhan di rumahnya,dia akan pulang apabila tengahhri.dia tahu bahawa anak itu tidak pandai memasak dan yibo tidak akan mmbenarkannya keluar dari rumah.

"Bagaimana urusanmu dengan jili?"

"Lancar.dia akan bekerja pada esok."

"Oh."

Yibo memandang wajah xioa zhan.dan sperti baisa,wajah itu tetap murung dan melahap makanan dengan laju.

"Jangan risau,ofice ku dan oficenya berbeda tempat."

Xiao zhan sedikit lega.tapi hatinya masih meragui jili.walaupun berneda kanyor,tapi mereka tetap tinggal di bumbung yg sama kan?

"Usah banyaknfikir.aku hanya untukmu,bukan untuknya "

Xiao zhan memandang yibo dengan kerutan dahi.

"..untuknya dan untukku?"

"Yah.aku hanya melayanmu.aku tidak akan membuat hal yg kau tidak sukai pada orang lain.oh yah..lagipula ayahmu masih memperkerjakan aku sebagai pembantu peribadimu.taoi aku hanya menjaga makan dan minum mu serta mengawasi."

Mata xiao zhan berkelip kelip.

"Wah,betulkah?!"

"Ya,kau tidak bermimpi.jadi mulai sekarang,aku adalah pmbantu peribadimu."

Xiao zhan tersenyum akhirnya.dia begitu bahagia.yibo dapat menangkap kegembiraan hati xiao zhan.

"Nah,buka mukutmu."

Xiao zhan melihat chopstick yg dihalakan di mulutnya dengan sebuah daging bakar.

"Aaaa.."

Xiao zhan terus meyambar daging itu sambil ketawa kecil .yibo turut ketawa.

"Aku merasa lega dan tidak sunyi lagi apabila kau riang seperti ini."

Xiao zhan tersenyum.dia mengambil sebuah daging lalu menyuakan di mulut yibo.yibo memakannya dan sempat menjilat bibirnya sukses membuat xioa zhan salah tingkah.

"Lihat,kau sangat malu apabila ku goda.kau menggemaskan."

"Salah mu juga!"

"Merajuk?"

"Tidak."

"Benar?"

"Pasti."

Mereka berdua makan dengan ditemani suara ketawa dan gurauan.

(🥲)

    ~nantikan sambungan seterusnya~


Dont Leave Me[YIZHAN][END]Where stories live. Discover now