الفصل الخامس.

597 44 0
                                    

يلتفتوا لينظروا خلفهم.

صافي بصدمه. "اسماء انتي بخير."

اسماء بايماء". اه الحمد لله ده قضاء ربنا بس انا مش هقدر انساه مهما حصل انا كنت بعشقه ده حبي الاول والاخير. "
لتعود مره اخري لبكاء والجميع تنفس الصعداء فيبدوا انها لم تسمع سوا اخر جمله.

عمر وهو يذهب لياخذها في احضانه." خلاص يا حبيبتي كل شئ مكتوب في قدرنا ومش هنعرف نغيره لازم تبقي قويه اياكي تضعفي خلاص اهدي."

لتهدا اسماء حتي غفت في حضنه من شده حزنها.

لتردف مليكه". خدها وحطها علي السرير في اوضتها ياله".

لحملها عمر ويذهب الي غرفتها ويضعها علي السرير.

لتتنهد كل من مليكه وصافي وهم خائفين من كل ما يحدث حولهم.

***********************
في منزل عائله خالد
في المساء كان يقام عزاء ابنهم الاكبر لتلك العائله والحزن يخيم علي الارجاء ليدخلوا في تلك اللحظه عائله مليكه ليقوموا بواجب العزاء.
صافي بهمس لم يصل سوه لعمر". احنا دلوقتي انطبق علينا مثل نقتل الميت ونمشي في جنازته. "

عمر بتهكم واضح". اخرسي الله يخربيتك انتي عوزه تفضحيني. "

صافي بدموع محبوسه لا تابي النزول. ماشي روح انت شوف هتعمل ايه المهم نخرج من المكان المشؤم ده انا مش مطمنئه.

عمر." ماشي انا رايح اخد العزاء واجي وبعدين نمشي خاليكم هنا متتحركوش وانتي خليكي مع مليكه حالتها بقت تخوف وانا مش مطمنه ماشي. "

صافي وعينها علي مليكه." ماشي ياله روح. "

ذهب عمر لعند يحيي ليعزيه. "البقاء لله يا يحيي."

يحيي بدموع. "انا خلاص بقيت وحيد اخويه الكبير مات وابويه ياعالم ايه اللي هيحصله بس انا مش هسكت وهجيب حق اخويه من اللي عمله فيه كده."

شعر عمر بشفقه تجاه يحيي فهوه مختلف كثيرا عن تلك العائله ولكن ذهب شعور الشفقه مع الرياح وحل محله الخوف من ان يكشفهم يحيي ليحاول عمر انهاء هذا الحديث سريعا.

عمر بخوف نجح غي مدارته وراء قناع البرود". ماشي يا يحيي ربنا معاك انا لازم امشي ومره تانيه البقاء لله. "

ليتركه عمر ويذهب عن الفتيات ولكن الصدمه كانت من نصيبه.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

عند الفتيات قبل دقائق.
كان الحال مليكه تجلس بجانب اسماء وهم جالسين امام زوجات اعمام خالد الذين يرمقونهم نظرات لم ترتاح لها مليكه اما صافي فكانت تتابعهم من بعيد الي ان بدا الحديث.

الأقدار الخادعهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن