الفصل الرابع.

643 42 0
                                    

" بتقول ايه بتكلم جد" (كان هذا صوت عزت المصدوم فابنه من يومين كان يتشاجر معهم علي عدم رغبته في الجوز والان حقا لا يصدق)

ليردف شريف.' ايوا انا فعل عايز اتجوز ابنك لقي اللي خدت قلبه. "

مرفت بسعاده لسعاده ابنها." انا مش قدره اصدق بجد يعني خلاص هتجوز مين اللي سرقت قلب ابني".

شريف.'هي اسمها مليكه محمد انا اول ما شفتها وقعت اسير عيونها ومش قادر انساها."

اميره بمرح."يا سيدي يا سيدي دا الحب ولع في الدره يا شيفو هههههه."

شريف بتهكم". ماشي يا ختي انا غلطان بس يكون في علمكم ان اخد معاد مع والده بكره وهو وافق يقبلني. "

لينظر في ساعته." انا اتاخرت رايح الشغل بقه عاوزين حاجه. "

مرفت. "لا يا حبيبي عاوزين سلمتك".

ليغادر شريف بخطوط سريعه ليخرج من القصر ويركب سيارته متوجه الي مركز المخابرات.

اما في القصر.
عزت." انا مبسوط عشان ابنك بس خايف البنت تطلع ما بتحبوش وترفضه اكيد هيدمر".

مرفت بحنق رغم شعور الخوف الذي سيطر عليها. "بس متقولش كده هو انا ابني ناقصه ايه عشان يترفض مستحيل.'

اميره بغضب خفي." ليه ان شاء الله ابنك لواء ولا وزير انا مش هنصدم اوي لو البنت دي رفضته انتي اصلا نسيه حياه ابنك الخطيره يعني لازم تكون البينت بتحبه عشان بس تقبل فيه لكن لو مش بتحبه مش هتستحمله لا هو ولا حياته."
ثم تركتهم في صدمتهم وذهبت.

مرفت.' عزت اميره معاها حق."

عزت بخوف." ماتقلقيش يارب خير."
*******************

في غرفه مليكه.

كانت تجلس لا تستطيع نسيان ما قامت به فهي ماذالت تراودها كوابيس فالامر لا ينسي.

مليكه في سرها". هو اللي خالني اعمل كده كان غصب عني. "

Flash back

في يوم خطوبه اسماء كان الجميع يحتفل وخصوصا اسماء ولما لا وهيا سوف تكون مع من ملك قلبها.
كان الجميع سعاده من اجلها وخصوصا مليكه وعمر وصافي فهم اخوتها ويتمنون لها السعاده.

كانت الاجواء سعيده لانه حان وقت تلبيس الخواتم وكانت اسماء خجوله كثيره ليردف خالد". مالك يا اسماء لو علي تلبيس الخواتم وعملتي كده اومال هتعملي ايه يا روحي بعدين".

خجلت اسماء كثيرا فهي ظنته يمرح ويحاول جعلها تخجل ولم تفهم معنا كلامه جيدا ولكن مليكه التي كانت خلفها فهمت ما يدور براسه فهي دائما ماكانت تتمتع بذكاء يحسدها عليه الجميع ولكنه لم ترد التكلم الان حتي لا تخجل اسماء اكثر من هذا.

الأقدار الخادعهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن