REDUP anak mata Marini menatap wajah polos dan pucat Huda.
"Jadi, maknanya.. Huda tak ada saudara mara?" Marini menyoal lembut. Telapak tangannya menyentuh kekura tangan Huda.
Huda menggeleng perlahan. Tanda mengiakan soalan dari Marini itu.
"Huda nak kemana lepas ni? Dengan baby lagi..." Marini menyorot pandang pada si kecil yang lena pulas di dalam babycot yang disediakan pihak hospital itu.
"Huda tak tahu..." Sebak Huda membalas lagi. Remang matanya mula berkaca. Sungguh, dia sendiri tak tahu kemana hala tujunya nanti bersama dengan anak kecilnya itu.
Marini hela nafas. Simpatinya tumpah habis pada Huda. Pada Marini, Huda nampak masih terlalu muda untuk bergelar ibu. Umur Huda baru saja menginjak 21 tahun. Umur begini sepatutnya masih mengejar cita-cita.
Lama memikir, Marini menghela nafas pendek.
"Macam nilah. Huda ikut akak balik rumah akak dulu. Nanti Huda fikir nak buat apa lepas ni. Okey?" Marini tersenyum manis memberi cadangannya.
Huda mengangkat muka mencari wajah Marini. Lekas dia menggeleng laju.
"Tak perlu sampai macam ni kak. Akak dah banyak tolong Huda anak beranak."
Murninya hati wanita ini, sudahlah Marini dan suaminya bayarkan bil hospital Huda. Sekarang Marini ajak Huda ke rumahnya pula.
"Akak kasihankan baby... Kasihankan Huda... Biar badan Huda pulih dulu ya, nanti kalau Huda dah betul-betul sihat. Akak tak halang Huda nak pergi mana. Boleh ye?" Marini tepuk lagi perlahan kekura tangan Huda. Bersungguh dengan ajakannya itu.
"Tapi..."
"Tak ada tapi-tapi. Fikir baby okey?" Marini memintas lagi.
Akhirnya Huda cuma menunduk.
IZHAR picit kepala. Marini... Marini... Memanglah wanita ini berjiwa bidadari. Mudah betul jatuh simpati dengan orang.
"Bolehlah baba... Baba tak kesian ke kat baby girl tu? Mana Huda nak bawak anak dia dengan sehelai sepinggang macam tu?" Marini sauk lengan suaminya itu, memujuk dengan pengharapan.
"Takkan dia langsung tak ada saudara mara?" Izhar masih lagi merasa curiga. Pelik jika Huda tak ada saudara untuk dihubungi.
Marini menggeleng.
"Macam ni, mama dah bincang dengan Huda. Dia pun segan menumpang macam tu aje. Jadi, mama cadangkan dia jadi pembantu rumah kita. Mak Siah pun taklah penat sangat. Dengan nak ada baby lagi ni..." Perutnya yang baru menimbul kecil itu diusap lembut.
"Boleh ye... bolehlah bang..." Marini merengek kecil sambil menggoncang tangan si suami.
"Haih... baiklah... Dah, pergi suruh dia bersiap. Baba ada kerja lagi nanti ni. Nanti Pak Mail hantarkan mama dan dia balik rumah. Kita jumpa petang ni ya." Izhar raih pinggang isterinya itu. Satu kucupan dia hadiahkan ke dahi Marini. Dengan Marini, dia selalu kalah. Marini memang bijak memujuk.
"Thank you baba sayang..." Marini menginjak sedikit sebelum melayangkan kucupannya ke pipi Izhar. Dia tahu hati Izhar bukanlah sekeras mana. Mana mungkin Izhar biarkan wanita lemah seperti Huda berseorangan di luar sana dengan anak kecil.
HUDA mendakap erat Naira yang berada dalam pelukannya. Anak matanya masih pegun mendongak memandang rumah agam Marini dan suaminya. Rumah yang bakal dia menjadi tempat berteduh untuk sementara.
"Huda, tunggu apa lagi. Jom masuk." Marini raih lengan Huda.
Huda kembali ke dunia nyata. Ya nyata. Dia benar-benar bakal menumpang di rumah besar ini.
Huda cuma mengekori langkah Marini. Gugup, tapi mungkin ini jalan yang harus dia ikuti. Allah pastinya temukan dia dengan Marini dengan bersebab.
"Mak Siah... ini Huda. Nanti Huda akan bantu Mak Siah urus rumah. Tapi sekarang dia masih belum sihat. Tunggu dia sihat ye?" Marini kenalkan Huda pada pembantu rumahnya yang sedang menanti di muka pintu.
"Baik puan sri." Mak Siah mengangguk kecil dengan mengoyak senyum.
"Jom, Mak Siah tunjukkan bilik." Mak Siah ajak Huda mengikutnya.
Memandang Marini, wanita itu cuma mengerdip mata dengan anggukan kecil. Puan Sri rupanya wanita ini. Patutlah orangnya tampak elegan dan ayu.
"Eh. Lupa pula. Puan sri, Mak Siah dah siapkan air mandi puan sri macam yang tan sri minta." Mak Siah berhenti melangkah dan menoleh memberitahu majikannya itu.
"Ish, saya boleh buat sendirilah. Susah-susah Mak Siah aje."
"Tan sri kan sayang benar dengan puan sri. Dia risau puan sri dengan baby dalam perut tu." Mak Siah tersengih. Bibir menjuih menunjuk perut kecil Marini.
"Baby?" Huda menyampuk memandang perut Marini. Marini mengandung ke? Tak nampak macam ibu hamil pun.
Marini mengoyak senyum.
"Akak lupa nak beritahu Huda. Dah empat bulan..." Perutnya diusap kecil.
"Ye ke? Kira nanti sebayalah kan dengan Naira. Naira lahir awal bulan satu." Huda jadi teruja. Maknanya anak Marini akan sebaya dengan anaknya.
"Iya.. insyaAllah.. anak kita sebaya. Naira nanti dapatlah kawan baru." Marini mencuit bayi kecil dalam dukungan Huda.
"Mama!" Seorang anak kecil dalam lingkungan 3 tahun berlari mendapatkan Marini. Kaki Marini dipeluk si kecil itu.
Huda tunduk memandang si kecil itu.
"Irmal, anak sulung akak." Marini kenalkan pula anak pertamanya itu. Kepala si kecil diusap lembut.
"Comelnya... " Huda mengoyak senyum buat si kecil yang comel dan montel itu. Dengan rambut curlynya lagi. Alahai comel sangat!
"Baby?" Si kecil itu mendongak memandang Huda.
"Ye, baby. Irmal nak tengok?" Huda merendahkan tubuhnya setara Irmal. Mengeliat si kecil Naira dalam bedungnya.
"Adik Imal?" Pelat Irmal menanya.
Alaa... terharu Huda rasa. Comel betul Irmal menyoal.
"Ye... macam adik Irmal juga. Sayang bonda... tengok, anak bonda nanti ada kawan..." Huda cium pipi mungil bayinya.
"Irmal nak cium baby?" Huda menyoal Irmal.
"Nak!" Irmal mengangguk laju.
Huda tersenyum. Dia dekatkan sedikit wajah Naira pada Irmal. Cup! Irmal mencium pipi Naira yang comel.
"Ima acih onde..." Kali ini, pipi Huda pula dicium Irmal.
Membesar anak mata Huda. Lekas dia mendongak memandang Marini.
Marini tergelak kecil.
"He such a sweet boy, Kan? Irmal ni susah nak kat orang. Tapi nampaknya, dia suka Huda. Siap panggil bonda pula. Huda tak kisah kan?"
Huda cuit lembut pipi Irmal dan bangkit berdiri.
"Huda okey je. Comelnya anak akak ni. Berapa umurnya. Bijak betul."
"Nak masuk 3 tahun dah."
"Ooo... thank you kiss bonda." Huda usap lembut kepala Irmal.
"Mama tak dapat kiss ke?" Marini tunduk sedikit menyuakan pipinya.
"I yoff you, mama." Leher Marini dipaut Irmal. Pipinya pula dicium si kecil itu. Siap dapat I love you lagi.
"You learn a lot from your baba, huh?" Marini kepit hidung kecil Irmal. Makin besar makin bertambah sweet anak bujangnya itu. Pastinya belajar dari suaminya.
"Okeylah, Huda pergi rehat dulu. Nanti kita makan malam sama-sama."
Huda mengangguk dengan senyum manis. Dia merasa lega dipertemukan dengan Marini. Diam-diam Huda berdoa dalam hati, moga Allah selalu memberkati hidup wanita itu.
YOU ARE READING
PERAWAT HATI TAN SRI IZHAR (Cetakan Ke2)
Romance🧡 PERAWAT HATI TAN SRI IZHAR 🧡 Takdir menemukan Huda yang tidak berdaya dengan pasangan suami isteri, Tan Sri Izhar dan Puan Sri Marini yang berjiwa murni. Tiada arah untuk dituju, Huda menerima pelawaan Marini untuk menjadi pembantu rumah di ked...