BAB 1 - SELAMATKAN ANAK SAYA....

1.1K 45 4
                                    


BAB 1




MALAM gelap dan pekat. Guruh mula berdetum detam. Menandakan sebentar lagi air dari langit akan menyimbah bumi.

Di hadapan rumah agam yang tersergam indah jauh dari ibu kota itu juga sama bisingnya dengan bunyi petir yang sabung menyabung.

"Jangan buat saya begini mama. Kemana saya dan Naira nak pergi mama..." Suara gemersik itu merayu pilu dengan air mata yang sama lebatnya dengan hujan yang sedang menghentam ke tanah. Lemah dia meraih betis wanita tua dan angkuh bergelar Ibu mentuanya itu.

"Ah! Aku tak peduli! Kau ni bawa malang dalam keluarga aku. Sebab kau, anak aku mati! Sekarang anak aku dah tak ada nak bela kau. Kau boleh berhambus pergi! Jangan berani-berani tunjuk muka depan aku lagi." Sekali lagi tubuhnya di tolak ke tar bersama dengan bayi yang berada di dalam dukungannya. Kejap dia mendakap tubuh kecil yang baru berusia tiga bulan itu.

"Kasihankanlah cucu mama ni. Dia tak bersalah ma..." Tersedu sedan dia menangisi nasib diri dan juga anaknya. Kejam sungguh hatimu wahai ibu mentuaku.. kabur pandangannya mendongak menatap wajah bengis si ibu mentua.

"Cucu? Itu bukan cucu aku. Itu anak haram kau dengan lelaki lain. Anak aku yang bodoh percayakan kau. Perempuan celaka! Nyah kau dari sini!" Wanita tua itu meludah ke tanah sebelum masuk ke dalam perkarangan rumah dan menutup erat pintu pagar.

Bahunya terhinjut-hinjut menahan sedu sedan sebelum ianya bertukar raungan yang penuh pilu.

"Faiz!! kenapa tinggalkan saya! Awak belum tengok anak awak lagi... Sumpah! Anak ini anak awak Faiz...."

Rintihannya cuma mampu bergema dalam hati. Siapa? Siapa yang akan percayakan dia?

Lutut di tahan ke tar sebelum perlahan-lahan dia mencuba bangkit berdiri. Seteruk mana ujian ini, dia akan mencuba... mencuba untuk bangkit dan terus berlari mencari makna kebahagiaan.

Titisan hujan makin lebat menyimbah bumi. Dengan tenaga yang masih bersisa dia mendakap dan menarik bagasi berlalu pergi dari perkarangan rumah neraka itu.

Kepala bayi kecilnya dikucup penuh syahdu.

"Maafkan bonda sayang.. maafkan bonda.."


+++++


"LEBATNYA hujan ba.." Iris mata Marini memandang keluar jendela kereta. Kemudian, dia mendongak melihat langit kelam dengan titisan hujan yang makin lebat mencurah-curah ke tanah. Berselang dengan bunyi petir dan guruh.

Musim monsun kembali lagi. Cuaca sekarang makin tak menentu. Siangnya panas membahang, malamnya hujan lebat pula. Di bumi bertuah Malaysia ini, jangan terlalu percaya dengan ramalan cuaca.

"Mama, jangan tengok luar sangat. Mama kan mabuk jalan," tegur Izhar menjeling isterinya. Sesekali dia melihat anak sulungnya yang berusia 3 tahun di dalam carseat di belakang. Nyenyak sekali si kecil itu tidur.

"Baba ni.. risau sangat tau. Mama okey ajelah." Manja Marini membalas suaminya sebelum pandangannya menghala kembali ke arah luar. Dia suka melihat titisan-titisan air hujan yang mencurah. Kadang-kala ianya satu yang mendamaikan.

Izhar hanya menggeleng kecil. Ada saja jawapan isterinya itu. Anak matanya kembali fokus pada pemanduannya. Risau dengan keadaan jalan raya yang agak licin. Tak cekap memandu, boleh terbabas jadinya.

PERAWAT HATI TAN SRI IZHAR (Cetakan Ke2)Where stories live. Discover now