Olli x Aleksi - Joulukuusi 2/2

224 32 1
                                    

POV: Aleksi

Makoilen sohvalla vilttiin kääriytyneenä villasukat jalassa. Katselen kun Olli ja hänen äitinsä koristelee joulukuusta ja Rilla pyörii heidän jaloissaan ja yrittää napata suuhunsa ala oksilla olevia joulukoristeita.

Tämä on koiramme ensimmäinen joulu joten hän on vähän ihmeissään kaikesta tästä joulutavarasta.

"Valmis" Olli sanoo ylpeänä ja katselee kuusta jonka he juuri koristelivat. "Onhan se hieno" sanon ja huomioni kiinnottyy Rillaan joka juoksee kuusen takaa yksi joulupallo suussaan.

"Rilla!" huudahdan ja lähden tuon koiran perään. Hän vain juoksee minua karkuun ja jos hän vain osaisi puhua niin varmaan se lällättelisi perään.

Villasukat luistavat puulattialla ja en ehdi sanoa mitään kun lennähdän selälleni lattialle. Onni onnettomuudessa kun en lyönyt päätäni mutta pää retkahti kyllä.

Olli rientää luokseni ja auttaa istumaan. "Eihän sua muru sattunut?" hän kysyy huolestuneena. "Ei oikeestaan. Pää vaan vähän retkahti" sanon.

——
Rilla

Kyyhötän sohvan alla aarre suussani ja isi kehtasi yrittää viedä tämän minulta. Juoksin häntä karkuun niin lujaa kun pikku jaloillani vaan pääsin. Kuulin takaani kovan tömähdyksen ja sen jälkeen isiä ei enää näkynyt.

Lasken pallon suustani ja jätän sen sohvan alle.

Kurkistan varovasti sohvan alta enkä näe liikettä missään. Reitti on siis selvä.

Hivuttaudun sohvan alta pois ja hiivin hiljaa eteenpäin ja yhtäkkiä joku nostaa minut syliin ja vaistomaisesti yritän räpiköidä isin otteesta pois.

"Kiinni jäit" isi sanoo ja istutuu sohvalle pitäen minua sylissään. Lopetan räpiköinnin ja tyydyn kohtalooni. "Illalla ei dentastixiä" isi sanoo jämäkästi.

Aina tuo on uhkaillut, että ei anna herkkuja mutta antaa kuitenkin.

——
Olli

"Otatko glögiä?" kysyn kun huomaan, että Aleksi tärisee. Täällä on kyllä aika kylmä. Pitäisi varmaan laittaa takkaan tuli. "Joo voin mä ottaa" Aleksi vastaa hymyillen. Rilla makoilee hänen sylissään ja mulkoilee minua kulmiensa alta.

Muuten hyvä mutta en minä sitä kuusenpalloa vienyt.

Kävelen keittiöön ja otan kaapista mukin johon kaadan glögiä. Laitan kupin mikroon sillä en jaksa alkaa lämmittämään sitä hellalla vaikka yleensä teen niin. Nyt olen laiskalla tuulella.

Palaan olohuoneeseen glögimuki kädessäni ja ojennan sen Aleksille. "Kiitos rakas" Aleksi sanoo ja hörppää mukistaan. "Ole hyvä" sanon hymyillen ja istudun takaisin sohvalla. Vedän viltin päällemme ja Rilla mönkii sieltä pois ja on aikeissa hypätä sohvalta alas.

"Äpäpäp" Aleksi sanoo. "Mitä isi on sanonu sohvalta alas hyppimisestä" Aleksi puhelee koiralle ja laskee tuon samalla lattialle. "Tassut voi mennä poikki ja iseille tulee tosi paha mieli ja Rillalle tulee pipi" Aleksi sanoo.

Rilla ottaa välittömästi jalat alleen ja juoksee vanhempieni makuuhuoneeseen. Äitini meni lepäilemään äsken niin kai hän meni hänen luokseen "turvaan".

——
Sanoja: 401

Christmas with Blind Channel [VALMIS]Where stories live. Discover now