Olli x Nelli - Jouluaatto

254 19 7
                                    

POV: Olli

Kello on kahdeksan aamulla ja makoilen sohvalla Aadan kanssa. Hän heräsi jo seitsemän aikaan sillä hän ei nukkunut kovin hyvin. Vauva on valvottanut meitä ihan huolella muutaman yön ja Aada on myös alkanut olemaan kiukkuinen koska hän on väsynyt.

Aada on nukkunut pääasiassa mummin ja papan välissä mutta kyllä hän on silti herännyt kun vauva on itkenyt. Nyt viime yön nukuin Aadan kanssa kun hän pyysi ja oli itkuisen oloinen niin oli parempi, että hän nukkui minun kanssa.

Katselemme televisiosta muumilaakson tarinoita ja odotamme, että äitini on saanut riisipuuron tehtyä. Minulla ainakin alkaa olemaan jo kova nälkä ja uskon, että Aadalla on myös nälkä sillä seitsemän jälkeen hän söi leivän ja joi lasillisen maitoa.

Nelli kävelee väsyneen näköisenä olohuoneeseen ja istahtaa viereiseen nojatuoliin. "Huomenta rakas" sanon ja silittelen Aadan selkää hellästi. "Mmh" hän mutisee ja haukottelee perään. Tuntuu pahalta kun en pysty oikein auttamaan kun vauva on niin kiintynyt Nelliin eikä minun rinnoista valitettavasti tule maitoa vaikka seisoisin päälläni puoli vuotta.

"Puuro olisi valmis" äiti huikkaa olohuoneen oven suulta.

——
Kävelen vanhaan huoneeseeni ja nään Nellin istuvan sängyllä imettämässä vauvaa. Istahdan sängylle ja kiedon käteni tuon ympärille. Suukotan hänen päätään ja katselen pikkuista hymyillen. Hän imee äitinsä tissiä ja katselee uteliaana ympärilleen. Voi pikkuinen kun sinulla on vielä koko elämä edessä.

"Haluisitko sä mennä leikkimään Aadan kanssa jos laitan tän pikkuisen päiväunille?" kysyn ja silitän peukalollani tuon pikkuisen poskea. "Kai mä voin mennä mutta en mä oikein tiedä, että kaipaako Aada mua.." hän sanoo ja kuulostaa siltä kun alkaisi pian itkemään. "Rakas, totta kai se kaipaa. Aada on vielä niin pieni, että ei oikein ymmärrä, että vauva vie paljon äidin aikaa ja huomioo" sanon ja silitän vaimoni hiuksia.

Kävelen huoneesa edes takaisin ja yritän saada pikkuista nukahtamaan. Hän on kovin utelias ja katselee ympärilleen. "Voi rakas kun sulla on vielä koko elämä edessä ja paljon nähtävää" sanon ja katselen tuota pientä kääröä joka tapittaa minua ruskeilla silmillään.

Lasken pikkuisen omaan sänkyynsä kun hän vihdoista viimein nukahti ja lähden alakertaa kohti itkuhälyttimen kanssa.

Suuntaan olohuoneeseen ja huomaan, että Aada ja Nelli istuskelevat sohvalla ja halailevat. Hymy nousee huulilleni kun katselen rakkaimpiani. Nelli kääntää katseensa minuun ja hymyilee itsekkin.

"Isi!" Aada hihkaisee onnessaan ja heiluttaa kättään. Istahdan sohvalle ja suukotan hänen päätään. "Me nähtiin äitin kanssa tonttu! Se oli takapihalla!" hän selittää innoissaan. "Aijjaa oliko se kurkkimassa, että oliko täällä kilttejä lapsia?" kysyn. "Emmä oikein tiiä. Kai se oli" Aada vastaa mietteliäänä.

——
Saatiin juuri syötyä ensimmäinen satsi jouluruokaa ja myöhemmin kun lapset ovat menneet nukkumaan niin istudumme aikuisten kesken alas ja otamme lasit punaviiniä.

"Mihin pappa lähti?" Aada kysyy ja katselee ympärilleen. "Pappa tais mennä käymään vessassa" äitini vastaa. Minua alkaa hymyilyttämään kun tiedän, että hän lähti autotalliin vaihtamaan joulupukin asua ylleen ja kohta hän tulee ovelle lahjojen kanssa. Mielenkiinnolla odotan, että tunnistaako Aada papan sillä hän on tosi fiksu ikäisekseen.

Ovelta kuuluu kaksi koputusta jonka jälkeen ovi aukeaa ja joulupukki astuu sisään. "Aada, katoppa kuka tuli" äitini sanoo ja osoittaa eteistä kohti.
"Pukki!" Aada hihkaisee innoissan. "Onkos täällä kilttejä lapsia?" isä sanoo möreällä äänellä. "On!" Aada sanoo ja kävelee pukin eteen. Hän katsoo isää jonka jälkeen hän tepastelee olohuoneeseen.

Siirrymme muutkin olohuoneeseen ja lahjojen jako voi alkaa.

"Aada meeppäs pukin syliin niin mummi ottaa kuvan" äiti sanoo ja ottaa puhelimensa esiin. Isä nostaa Aadan syliinsä ja äiti alkaa napsimaan kuvia.

Aada kääntyy katsomaan pukkia ja vetää hänen partaansa niin, että pappa paljastuu sen alta. Repeän täyteen nauruun kun isä kiskoo partaa takaisin paikalleen. Aada tuskin tajusi, että se oli oikeasti pappa.

Lahjat on jaettu ja pukki alkaa tekemään lähtöä. "Ei me voida avata vielä lahjoja ku pappa ei oo tullu vessasta" Aada sanoo. "Odotetaan, että pappa tulee" mummi vastaa.

Hetken kuluttua isä palaa takaisin ihan omana itsenään.

"Se pukki näytti ihan papalta!" Aada sanoo hetken kuluttua mutta keskittyy kuitenkin leikkiinsä eikä puhu asiasta enää sen enempää. "Aijjaa. Jos se oli papan kadonnut kaksoisolento" isä vastaa ja auttaa Aadaa rakentamaan dubloilla tornia.

"Ei se voinu olla! Mun pappa on maailman paras" Aada tokaisee. Isä vain hymyilee ja silittää tuon pikkutytön hiuksia jotka ovat auenneet ponnarilta.

Loppu ilta menisikin leikkiessä uusilla leluilla..

——
Sanoja: 680

Tämä joulukalenteri tuli nyt päätökseen! Toivottavasti te piditte tästä koska mulla oli ainakin hauskaa kun kirjotin tätä. ❤️

Näkyillään muiden kirjojen parissa!

Ihanaa joulua kaikille! ❤️

Christmas with Blind Channel [VALMIS]Where stories live. Discover now