13. Crime Week: Het onderzoek (Dag 1)

1.1K 90 15
                                    

Buiten het feit om dat ik alweer op de ziekenzaal lig zonder enige reden, heb ik toch weer eens zin in Crime Week. Vandaag mogen we naar ons plaats delict, dat deze keer echt is. Het is toch wel vreemd. En onze toezichthouder is iemand van de Hoge Raad! What the hell?! Ik zie jullie snel op de Open Dag volgende week. Toch? Bel even als je van gedachte bent veranderd. Liefs Alyssa.

Met een zucht vouwt Alyssa de envelop dicht en geeft hem dan aan het postkantoor. Wel een voordeel van een school dat alles heeft is dat de post wel op tijd komt. Met een glimlach loopt ze naar haar vriendinnen toe die met de toezichthouder al stonden te popelen om te vertrekken.

Een uur eerder...

'Ik heb er zo'n zin in! Ik heb nog nooit in het veld gewerkt.' giechelt Aurora opgewonden. De hele groep zat gezellig in de Grote Zaal te ontbijten. 'Het blijft spannender dan achter een computer zitten.' lacht Nadia en ze kijkt naar Angelica. Ze keek mokkend vooruit en roerde nietszeggend door haar yoghurt. Ineens geeft Nadia, Angelica een tik tegen haar arm. 'Wakker worden, slaapkop! We hebben vandaag veel te doen!' zegt ze met een plagerig stemmetje. Angelica bromt even maar eet dan door. Plotseling kwam Alyssa aanrennen. 'Sorry dat ik zo laat ben maar ik lag blijkbaar weer op de ziekenzaal.' zegt ze hijgend als ze eindelijk gaat zitten. 'En daar kom je nu pas achter?' vraagt Nephthys bezorgd. 'Ja. Volgens Abby had ik slaapmiddel in mijn bloed. Ik heb echt geen idee hoe ik eraan kom.' 'Moet je niet je uniform aan?' vraagt Esmeralda ineens verbaasd, doelend op Alyssa's kleding. Ze had een bruin jasje aan, een net te kort rood topje en een zwarte lange broek, die haar hoge bruine laarzen bedekte. 'Nope. Doe ik nooit tijdens Crime Week. Geen lessen betekend geen uniform. Schijt aan de regels.' Iedereen begint te lachen tot de andere klassen de Grote Zaal uit gaan. Alleen de leiders van de teams blijven achter. Hun groep had Alyssa al snel tot leider uitgeroepen, gelovend dat zij hun naar de overwinning kan leiden. Alyssa ging bij de andere leiders staan waaronder Evan en Chris. 'Goed, heren en dame. Dit jaar hebben we de regels iets anders aangepakt.' meldt Bell. 'Dit jaar wordt het jongens tegen de meisjes. Donderdag kiezen we de teams uit dat het er beste voor staat die uiteindelijk gaan strijden op het schoolterrein.' Chris grijnst stom. 'Mogen we dan anderen afmaken? Zoals in The Hunger Games?' zegt hij en werpt een blik naar Evan. 'Nee, Chris. Jullie krijgen paintballgeweren en mogen gaan schieten.' meldt Walker. Hij stond samen een vrouw achter Bell. 'Er zijn geen regels behalve dat je niemand dodelijk mag verwonden. Mijn collega en ik gaan jullie trainen voor die vrijdag avond. Man tot man gevechten zijn een van de hoofdzaken waar het aan toe komt.' 'Het hele schoolterrein is jullie schietterrein. Veel succes.' zegt Bell nog snel en vertrekt dan. Alyssa had zich zwijgend omgedraaid en loopt naar de uitgang. 'Die meid is ijskoud.' zegt de vrouw bedenkend. 'Ik mag haar wel.' Alyssa gaat naar Nadia die leunend tegen de muur staat te wachten. 'En? Wat zeiden ze?' vraagt ze en loopt met Alyssa mee. 'We kunnen alleen winnen als we de beste zijn én als we de paint ball challenge winnen.' zegt ze serieus. 'Paint ball!? Te gek! Dat deed ik samen met de weeskinderen altijd!' Alyssa stopt met lopen. 'Ben je een wees?' vraagt ze. Nadia glimlacht droevig. 'Ja. Maar dat is niet erg. Ik heb altijd een leuke tijd gehad in het weeshuis.' Esmeralda komt ineens op hun aflopen samen met een nors kijkende vrouw met een knotje en een veel te kort jurkje. 'We hebben een klein probleempje, denk ik. Onze toezichthouder is de voorzitter van de Hoge Raad.' zegt Esmeralda. Alyssa deinst een stukje terug als de vrouw haar van heel dichtbij bekijkt. 'Je mag dan wel de dochter van een van mijn raadsleden zijn maar ik hou je heel nauw in de gaten. Ik kan ze zo van school trekken als ik dat wil. Ik kan je leven heel naar maken.' sneert ze dreigend. Alyssa duwt de vrouw voorzichtig terug. 'Ik moet nog wat doen. Excuseer me.' zegt ze beleefd en loopt dan weg.

Heden...

Alyssa doet de deur open van hun toegewezen lokaal. Ze zaten in B6, een Nederlands lokaal. Angelica lacht bij het zien van Alyssa's verbaasde gezicht. 'Wat vind je?' vraagt ze. Alles waar ze eerder om hadden gevraagd, stond in het lokaal. De laptops, het uv-bord en zelfs de documenten met handtekening voor toestemming tot arrestatie. 'Jullie hebben je goed voorbereid.' zegt de voorzitter hooghartig. Ze gaat aan een van de tafels zitten en pakt het mapje met hun zaak. 'Kijk eens aan. Jullie hoeven niet eens moeite te doen om onderzoek te doen. De dader staat hier toch al...' zegt de vrouw, doelend op Alyssa. Alyssa rolt vermoeid met haar ogen en kijkt de vrouw diep in haar ogen aan. 'Luister, voorzitter. Wij zijn een serieus team. Ik vind het best dat u onze toezichthouder bent maar u gaat ons niet expres in de weg lopen of storen bij onze ondervragingen.' zegt Alyssa en gaat dan bij het bord staan. Met veel vuile blikken van de anderen gaat de voorzitter ergens achterin zitten. 'Goed. Als het goed is, hebben jullie allemaal de zaak gelezen gisteravond.' begint Alyssa. 'Allereerst de verdachten. Wie zijn er uit gesprongen?' 'Ene Rick Harris. Een vijfde jaar, ICT-student. Zijn DNA werd gevonden bij het plaats-delict.' weet Esmeralda. Alyssa pakt een van de stiften, een fel groene, en schrijft zijn naam op het bord. 'En Alyssa Queen. Ze is op de camera's gezien bij het PD.' zegt Nadia. Alyssa schrijft met een stalen gezicht haar eigen naam op en vraagt dan verder. 'Eventuele wapens of spullen waarmee het vuur is aangestoken?' vraagt ze. 'Nog niet gevonden. Het is onbekend of het vuur eigenlijk is aangestoken...' verklaart Aisha en draait met haar pen. 'Goed dan. Hawkeye, Red Eye en Black Widow. Jullie gaan naar het PD. Neem een goede camera mee, draag handschoenen en neem bewijs mee in plastic zakken.' Juanita, Nadia en Aisha staan op en vertrekken dan. 'Pyros en Angel, jullie gaan kijken of die Harris een eerder strafblad heeft, zowel nationaal als hier op school.' Aurora slaat een laptop open en Angel pakt gelijk pen en papier en begint te schrijven. 'Tendora en Syreni, Harris moet hierheen komen. Zorg ervoor dat hij snel en soepel meegaat. Dan kunnen we hem verhoren.' beveelt Alyssa. Ook Esmeralda en Nephthys vertrekken om Harris op te halen. De voorzitter was druk aan het schrijven. 'Neemt u mij niet kwalijk, mevrouw de voorzitter?' vraagt Alyssa beleefd. De vrouw keek gepikeerd op. 'Ja?' 'Had u een kopje koffie gelust?' De voorzitter knippert verbaasd met haar ogen. 'Ja, graag. D-dat lijkt me lekker.' stamelt ze. Alyssa schenkt een kop in en biedt het haar aan. Vol verbazing van het beleefde gedrag van Alyssa neemt ze de koffie aan. Ze volgt nieuwsgierig het eerste deel van het onderzoek van deze jonge meiden. 'Nyssa, ik heb wat!' roept Aurora ineens. 'Die Rick Harris heeft zowel als hier op school een strafblad als nationaal.' 'Wat heeft hij hier op school uitgevreten?' 'Veel vernielingen van schooleigendommen. Dat heeft hij maar paar keer gedaan en toen is hij een maand geschorst geweest.' vertelt Aurora. 'Toen hij terug kwam heeft nog vaak gespijbeld maar verder niks.' 'Op nationaal niveau?' 'Veel gedoe met politie, wildplassen, het jatten van een auto, verzet bij arrestatie, een poging tot aanranding van een agente. Het is niet de vriendelijkste.' leest Angelica voor. 'Drie keer een celstraf gehad. Ik snap niet dat de school dit soort jongens nog toe laat.' 'Voor een Rehab programma.' verklaart de voorzitter. 'Een van de programma's buiten onderwijs is een Rehab programma.' 'Interessant...' zegt Alyssa sarcastisch. 'Alleen daar hebben we niks aan.'

Mysteries van Elements Academy #netties2016 (voltooid)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu