34. Dagenlang Alleen

924 67 5
                                    

Nia
'Het is niet erg, Nia. Zorg maar goed voor je stiefdochter en kom morgen maar.' zegt meneer Preston. 'Is goed, meneer. Dan ben ik er morgen gewoon.' Mijn baas groet me nog even snel en hangt dan op. Ik zucht diep en leg mijn mobiel aan de kant. Alyssa was niet het makkelijkste meisje, maar je moet er toch wel iets voor een relatie over hebben. Ik loop naar boven en kom langs het tafeltje waar de laptop en playstation van Alyssa staan. Schijt eraan, ik ga ze terug geven. Ik pak haar laptop op en zie dat hij nog aan staat. Nieuwsgierig doe ik hem open en kijk wat er allemaal nog open staat. Skype stond open en een chat met die jongen Evan was nog bezig. Een nieuw bericht kwam net binnen. 'Ik mis je nu al. Kan je echt niet aan je vaders tirannie ontsnappen en terug komen?' stond er. Ik breng de laptop naar Alyssa die deed alsof ze sliep. Toch zie ik een zwart oortje in haar oor zitten. 'Ik weet dat je wakker bent. Ik kan muziek horen.' Alyssa komt zuchtend omhoog en kijkt me sip aan. 'Wat? Mag dit ook al niet?' snauwt ze en trekt haar oortjes uit. Ze drukt haar iPod uit en legt hem aan de kant. 'Je hebt een berichtje van je vriendje.' lach ik en geef haar de laptop. Met rode wangen neemt Alyssa de laptop aan en leest het bericht. 'Je vader is geen tiran, Alyssa.' probeer ik. Ik ontvang een kwade blik als Alyssa gaat typen. 'Dat is ie wel.' snauwt ze terug en drukt veel te hard op Enter. Ik ga op het bed zitten en zie een paar woorden van Alyssa's bericht. 'Ik wou dat het kon...' stond er. 'Ik weet dat je me niet mag, Alys.' begin ik langzaam. Haar typende handen vallen stil. 'Ik heb je wel eens horen praten tegen je vriendin Nadia dat je me een indringer vond. Ik wil echt geen indringer voor je zijn. Ik wil ook echt niet tussen jou en je vader staan. Ik wil er gewoon voor je zijn.' Ik leg mijn hand op haar schouder die ze gelijk weg schudt. 'Bedankt voor mijn laptop.' mompelt ze. Ik weet dat het al over is. Ze jaagt me gewoon weg. Ze wil me echt niet hier hebben. 'Ik ga naar beneden om te ontbijten. Wil je ook wat?' Alyssa schudt van nee en typt een nieuw bericht. Ik verlaat de kamer en ga in de keuken ontbijt maken. Ik pak het pak met yoghurt en het pak met muesli als ik merk dat mijn handen trillen. Snel zet ik de spullen neer. Wat was er mis met me? Mijn handen trillen onophoudelijk terwijl Alyssa's boze blik door mijn hoofd spookt. Wat moest ik doen? Ik had een stiefdochter die me amper mocht en een vriend waar ik geen tegenspraak tegen durf te geven. Kon ik wel zo verder? Kon ik deze relatie wel doorzetten?

Als de middag nadert had Alyssa al drie keer over gegeven en vijf liter water gedronken. Toen ik er ging kijken had ze net zulke trillende handen als ik dat had gehad. Ik zit rustig met een boek op de bank als Alyssa beneden komt. Krom gebogen van de pijn mompelt ze dat ze een klein ongelukje had gehad. Ik glimlach. 'Heb je in je bed overgegeven?' Met rode wangen knikt ze en hoest daarna moeilijk. 'Ga maar lekker tv kijken. Ik verschoon je bed wel.' Als ik op sta en langs haar heen loop pakt ze me aan mijn arm vast. Ik kijk verbaasd op maar zie wat er aan de hand was. Ze ademde heel zwaar en druppeltjes zweet parelde op haar voorhoofd. 'Koorts.' mompel ik. Ik wil Alyssa ondersteunen maar ze zakt met een kreun in elkaar. Ik vang haar op tijd op en leg haar op de bank. 'Rustig maar, blijven ademen, oké?' Alyssa knikt moeizaam en hoest weer. Ik leg een deken over haar heen en pak dan mijn mobiel. Ik moest Osiris bellen. 'Nia?' Ik kijk op. Alyssa had haar ogen half open en keek me met een halve glimlach aan. 'Trut.' fluistert ze. 'Pardon?!' roep ik. Ik liet me niet zo maar uit schelden. 'Dat was het woord. Trut. Niet indringer.' fluistert ze bijna onhoorbaar. Ik laat mijn mobiel zakken. 'Ik noemde je een trut omdat je die dag ongelooflijk bot deed. Je bent geen indringer. Je bent een redder. Mijn mama.' Tranen kwam op in mijn ogen als ik ook moet lachen. Ze noemde me echt mama. Haar moeder. Alyssa laat haar hoofd weer rusten op de armleuning als ik het nummer van Osiris opzoek. Het duurt even voordat hij opneemt. Maar als hij opneemt, is hij kwaad. 'Nia, moet dit nu? Ik zit midden in een vergadering.' snauwt hij. 'Je komt nu naar huis.' snauw ik terug. 'Neem me niet kwalijk?!' 'Alyssa ligt nu met een hoge koorts op de bank en heeft al vier keer overgegeven. Ze heeft je nodig! Je komt nu terug!' roep ik. Nu Alyssa mij als haar moeder ziet, heb ik even wat meer moed gekregen. 'Is het heel erg?' vraagt hij fluisterend. Ik kijk met een half oog naar Alyssa. Meer zweet stroomde over haar hoofd terwijl haar ketting fel gloeide. De kleur binnenin was grijs. 'De koorts lijkt te stijgen. Met een hoog tempo ook. En die ketting van haar is grijs.' 'Grijs?' vraagt Osiris bezorgd. 'Ja. Grijs.' 'Dat kan niet goed zijn. Oke, ik kom er aan.' 'Osiris, ze noemde me mama.' fluister ik emotioneel. Ik hoor Osiris lachen. 'Dat meen je niet.' 'Ik meen het echt. Ze vind me geen indringer maar haar moeder...' 'Ik ben echt heel blij voor je. Dan mag ze je echt. Maar ik kom eraan.' Ik hang op en leg mijn mobiel aan de kant. 'Alyssa, ik ga even je bed verschonen. Ik kom zo weer terug.' Ze knikt een beetje. Als ik net naar boven wil, klinkt de deurbel. Zuchtend ga ik naar de deur en doe open. Een vrouw met een jurk, een bril en een strak opgestoken kapsel stond voor de deur. 'Goedemiddag mevrouw. Ik ben opzoek naar Osiris Queen. Is hij aanwezig?' 'Nee.' zeg ik onrustig. Ze gaf me de kriebels. 'Is zijn dochter Alyssa dan aanwezig?' 'Ja die is er...' 'Kan ik met haar spreken?' vraagt ze dringend. 'Nee.' De vrouw nam een andere houding aan. Dreigender. 'Ik neem aan dat u bekend bent met de leerplicht?' 'Natuurlijk.' 'Dan wil ik er op wijzen dat het verboden om uw stiefdochter onder dwang hier te houden. Dat is selectief schoolverzuim.' Nu werd ik het een beetje zat. Wat dacht die vrouw zomaar te doen? Een beetje de baas spelen? 'En wie bent u?' 'Professor Katja Bell, het schoolhoofd van Elements Academy.' 'Legitimatie?' vraag ik en hou mijn hand op. Ze rolt met haar ogen en pakt een pasje. Het leek allemaal in orde. 'Luister, het zijn beschermingsmaatregelen van mijn vriend. Ik ben er ook niet mee eens maar hij doet wat hij moet doen voor zijn kind. Hij vindt het niet veilig op de Academy.' 'Dat kan dan wel zijn. Maar dan had hij het moeten aangeven. Zoals hij het nu heeft gedaan is het ontvoeren van een leerling van haar plaats. Haar vriendinnen maken zich zorgen en haar vriend al helemaal. Ze willen antwoorden die ik niet heb.' 'Dat is dan wel mooi. Maar-' 'Nia?' en Alyssa strompelt de hal in. Ze had haar deken om haar heen geslagen terwijl ze nog steeds rilde. 'Wat is er? Wie is dat?' 'Alyssa, kom op. Ga maar gauw weer liggen. Voordat je weer valt.' besluit ik en help Alyssa weer naar de bank. Dat was echt dom. Professor Bell komt binnen en sluit de deur achter zich. Ze volgt me naar de woonkamer waar ze bij Alyssa op de bank gaat zitten. 'Is ze erg ziek?' vraagt ze bezorgd en legt haar hand op Alyssa voorhoofd. 'Een maag en darmontsteking. Ze geeft al uren over en een heftige koorts heeft net de kop op gestoken.' Katje kijkt me begripvol aan. 'Ik hoop dat ze weer helemaal gezond word. Ze is een geliefd leerling.' Ik knik. Osiris' auto komt ineens het terrein op scheuren. 'Ik moet nog boven Alyssa's bed verschonen. Ik ben zo terug.' zeg ik snel en loop naar boven.

Mysteries van Elements Academy #netties2016 (voltooid)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu