🥀 4 🥀

246 22 5
                                    


Now Playing
🎧 Atlantis - Seafret 🎧

°°°

" YOON JEONGHAN! "

Jeonghan memalingkan badannya ke arah suara yang memanggilnya.

Dilihat Jieun sedang berlari anak ke arahnya diikuti Jihyo , Jeongwoo dan Chan.

" Oh my god.I miss you so much my sister... " Mereka berdua memeluk erat untuk melepaskan rindu sehingga beberapa saat sebelum Jieun yang melepaskan pelukan itu.

" Jaehyuk oppa macam mana? " Jieun menanyakan kepada Jeonghan namun abangnya itu hanya mendiamkan diri.

" Oppa jawablah jangan diam je " Jieun sedaya upaya menahan dirinya daripada meninggikan suara namun abangnya masih mendiamkan diri.

" A-aku minta maaf Ji... "

Tidak diduga , Jeonghan kembali memeluk erat adiknya itu dan Jieun dapat rasakan bahunya basah.

" W-what do you mea- "

" Jaehyuk dah tiada , Ji... "

°°°

" Aku kena pergi settle something dekat pejabat sini.Korang tolong temankan Jieun kejap aku takut dia ada buat something yang bukan-bukan. "

Jeongwoo memandang yang lebih tua itu lalu menepuk bahunya.

" Pergilah hyung.Kami akan temankan Jieun kat sini. "

Jeonghan mengangguk lalu meninggalkan mereka berempat di makam Jaehyuk itu.

Ya , di makam Jaehyuk.

" Baik kita tinggalkan Jieun sorang-sorang "

Ayat yang dituturkan oleh Jihyo sebentar tadi mengundang rasa terkejut dari dua orang pemuda itu.

" Woi kau gila ka apa?Kita dah janji dengan Jeonghan hyung yang kita aka- "

" she needs a room alone , Woo.With her own brother.I know she wants to talk something to him.Aku kenal kawan aku.Dia dengan Jaehyuk oppa memang rapat dari kecil.Mesti dia nak luahkan something yang mungkin agak private. "

Jeongwoo mengeluh kasar.Ada betul juga kata-kata adiknya itu.

" Ye lah kalau macam tu jom kita tunggu kat kereta. "

" Jieun , kami tunggu kat kereta okay? "

Namun persoalan Chan itu bagaikan angin di telinga Jieun.

Melihat keadaan Jieun itu , mereka bertiga segera keluar dari perkarangan makam itu , meninggalkan Jieun seorang di hadapan makam Jaehyuk.

Jieun hanya menatap potrait abangnya dengan mata berkaca.Dia perlahan-lahan mendekatkan mukanya ke potrait itu lalu mengucupnya perlahan.

" Kau memang jahat , Jae...Kau dah janji kan nak tolong aku , nak duduk di samping aku bila aku dah masuk islam tapi kau mungkir janji tu Jae... "

Tanpa disedari , air mata mula membasahi pipi Jieun dan mula menangis teresak-esak.Dia masih tidak percaya bahawa abang yang dia amat rapat sekali sudah meninggalkannya buat selama-lamanya.

" Macam mana aku nak hadap mama dengan papa tanpa kau kt sisi aku, pegang tangan aku sebagai tanda sokongan? "

Ketika Jieun sedang menangis di makam abangnya itu , dia merasakan bahawa ada seseorang di belakangnya itu membuatkan dia memalingkan badannya dan dia tidak sangka bahawa ibu dan bapa kandungnya datang ke makam itu.

" Kau buat apa kat sini?Boleh pula kau tunjukkan muka kau kat sini? "

Ayat yang dituturkan oleh ayahnya itu membuatkan Jieun ingin membalas kembali namun dia hanya mampu mendiamkan diri kerana dia tahu melawan ibu bapa merupakan perkara yang tidak baik.

" Kau bukannya boleh jejak kt makam ni , bukan agama kau tak benarkan pergi ke makam- "

" Jaehyuk itu abang kandung Jieun , ma.Biarlah dia nak datang sini.Kita tak ada hak nak tentukan dia boleh datang ke tidak. "

Jeonghan segera memotong percakapan ibunya itu , berdiri di sebelah Jieun.Dia juga tidak menyangka bahawa ibu dan ayahnya itu datang sedangkan mereka itu selalu sibuk dengan kerja di pejabat.

" Kau tu Han kenapa nak backup budak ni? " Tanya Tuan Yoon.

" Sebab dia adik Han dan Han sebagai anak sulung bersumpah yang Han akan jaga adik Han, tak macam ma dengan pa yang selalu duduk dekat pejabat tak reti nak tanya anak sendiri keadaan diorang.Sudahlah ma , pa Han balik dulu. "

Jeonghan segera menarik Jieun untuk mengikutinya namun terbantut apabila Jieun tidak berginjak dari tempatnya.

" Ji... " Jeonghan meleraikan genggaman mereka , bingung dengan apa yang ingin dilakukan oleh adiknya itu.

Jieun menatap kedua-dua ibu dan ayahnya itu bersilih ganti.Sebelum dia pergi , dia juga mempunyai sesuatu yang ingin disampaikan kepada mereka.

" Ma , pa...Terima kasih sebab lahirkan Jieun , jaga Jieun dari kecil sampailah Jieun besar. Terima kasih juga sebab hancurkan kepercayaan Jieun dekat Ma dengan Pa , hancurkan kepercayaan bahawa Jieun percaya yang Ma dengan Pa dapat terima Jieun masuk agama Islam."

Jeonghan terkesima.Begitu juga dengan Tuan Yoon dan Puan Yoon.Mereka tidak sangka yang Jieun akan berkata sedemikian.

Sehabis sahaja ayat itu , Jieun pula yang menggenggam tangan Jeonghan.

" Ma , pa...Jieun pergi dulu ye and happy anniversary... "

Jieun menarik Jeonghan untuk mengikutinya, meninggalkan ibu dan ayah mereka yang masih terkesima dengan apa yang berlaku.

Dan Jeonghan berjanji dengan dirinya yang dia tidak akan jadi seperti mereka malah akan menjaga satu-satunya adik yang dia masih ada dengan penuh kasih sayang dan juga untuk menebus dirinya pada masa lalu.

" Jae , aku janji aku akan jaga dia macam mana kau jaga dia dulu.Rest well my brother... "

°°°

TBC

Flower | Lee Chan Where stories live. Discover now