04 | pink paper.

160 11 6
                                    

~TENGKU DZAFIR AFWA

KERTAS berwarna merah jampu itu aku pandang dengan hairan. Surat cinta? Ataupun surat prank dari Najmi?

Patutkah aku buka dan baca atau biarkan? Tapi kalau tak baca nanti aku curious pasal isi dalamnya.

Tanpa melengahkan masa, aku membuka lipatan kertas itu sehinggakan terpapar beberapa ayat yang agak mengejutkan.

Tanpa melengahkan masa, aku membuka lipatan kertas itu sehinggakan terpapar beberapa ayat yang agak mengejutkan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

'Apakah...' Aku terkedu.

"Yo yo yo, Fir. Eh eh, surat cinta ke?" Soal Najmi seraya kertas itu di tariknya untuk di baca.

"Entahla, prank kot." Kata aku sambil cuba memikirkan adakah surat itu palsu atau betul.

"Prank? Tak mungkin. Aku rasa ni betul. Kau tengok tulisan dia, cantik kot. Siap dengan kertas pink lagi, sweet betul. Nasib tak ada love love je! Best la kau! Aku jealous!" Kata Najmi panjang lebar. Aku hanya mendiamkan diri dan memegang semula kertas tersebut.

"Bangun!" Suara ketua kelas 5 Landskap membuatkan aku pantas melipat kertas itu masuk ke dalam poket seluar. Bahaya kalau lain tahu ni.

Najmi? Tak apa, aku percayakan dia. Kawan dunia akhirat aku tuh.

~

"WHAT?! KAU TULIS SURAT CIN--" Belum sempat Syafiah menghabiskan ayat terkejutnya itu, Xuan pantas menutup mulut yang bising itu.

"Shushh! Senyap la sikit, kat kantin kot." Bisik Auni. Hanis mengangguk sambil tersengih kerana lawak dengan tindak balas Xuan yang laju itu.

"So, does Dzafir know that you wrote surat tu?" Soal Yee Rou dengan rasa ingin tahu yang membuak-buak. Dia suka cerita macam ni, gataiii.

"No la! Takkan nak kasi dia tahu, malu tujuh keturunan kot." Marah Fakira pada Yee Rou.

Syafiah menolak tangan Xuan dengan lembut ke tepi lalu dia menyambung makan nasi.

"Lepas tu, jadi apa? Kau rasa dia dah baca surat tu? Aku excited ni." Auni makin merapatkan dirinya pada Fakira.

Fakira makin menjauhkan diri.

"Entahla. Aku malas fikir, asalkan aku buat je dare tu." Kata Fakira sambil mengeluh.

"Malas fikir, tapi nanti mesti suka. Caya cakap aku." Kali ini Syafiah pula bersuara. Walaupun kusyuk menikmati makanan, dia tetap mendengar dengan teliti cerita Fakira.

Fakira memberikan jelingan maut pada Syafiah. Suka sangat usik Fakira. Hampir setiap masa. Penat penat.

"Buang masa aku. Dahla, kau tu makan cepat sikit, terkemut-kemut." Ujar Fakira.

"Sabarla, kita kena menikmati nikmat Allah beri pada kita." Hujah Syafiah dengan bangga. Dia bangun dan meletakkan pinggan ke dalam besen yang di sediakan oleh pihak kantin sekolah.

"Macam-macam la kau ni, Piah. Auni pon tak macam kau--"

"Wey tolong sat bukak penutup tong sampah ni. Hehe." Kata Auni.

Nak pegang penutup tong sampah pon geli. Stress stress.

-to be continued.

C | TOD (TRUTH OR DARE)Where stories live. Discover now