Stesen LRT yang yang hingar bingar pagi Sabtu itu menjadi halwa telinga buat Anwar yang menunggu tren ketibaan Amsyar. Jam tangan berwarna hitam itu dikerling. Sudah pukul 10:15 pagi, namun belum ada nampak lagi kelibat gerabak lain. Terus Anwar bersandar pada tiang batu yang menghalakan kipas ke arahnya.
Papan elektronik bertulisan merah menunjukkan LRT seterusnya akan tiba dalam 8 minit lagi. Anwar mengeluarkan telefonnya semula. Butang tiga segi yang tertera pada skrin kaca itu ditekan supaya kembali memainkan lagu. Lalu pandangannya dibuang jauh.
Dentingan telefon bimbitnya mematikan lamunan. Mesej dari Amsyar mengatakan trennya akan tiba tak lama lagi. Anwar memandang papan elektronik tadi, dari 8 minit, kini bertukar menjadi 1 minit lagi. Dia berdiri lalu melangkah ke tempat beratur sebelum menaiki tren. Entah kenapa, tiba-tiba saja ramai orang turut sama menunggu ketibaan tren seterusnya.
"Dah sampai." Satu lagi mesej tiba dari Amsyar.
Kelihatan gerabak itu semakin mendekati stesen. Perlahan-lahan tren itu berhenti. Pintu besi dibuka lalu para penumpang menerobos masuk ke dalam perut tren. Anwar turut serta sambil matanya mencari kelibat Amsyar.
Pintu tren ditutup semula lalu bergerak perlahan. Anwar terus berjalan masuk ke dalam. Matanya kemudian terpandang akan Amsyar yang mengangkat tangan. Sambil di ribanya, duduk seorang budak kecil dalam umur setahun dua.
"Anak siapa ni?" Tanya Anwar berkerut dahi.
"Anak aku. Comelkan?" Amsyar mencubit pipi budak lelaki itu. Wanita yang duduk disebelahnya hanya ketawa kecil melihat reaksi jelik Anwar.
"Anak akak ni laa. Aku tolong pegang je. Tadi dia bawa banyak barang." Balas Amsyar menunjukkan wanita yang duduk disebelahnya. Anwar yang masih berdiri menunduk sedikit sekadar menyapa ringkas.
"Kawan ke?" Wanita itu memusingkan badannya menghadap mereka berdua.
"Ha, ni lah orang yang saya tunggu tu." Balas Amsyar kembali bermain dengan budak kecil itu.
"Oh, nak ke mana?" Tanya wanita itu memulakan perbualan. Anak mata hitamnya melirik ke arah Anwar.
Namun belum sempat Anwar menjawab, Amsyar memotong selamba.
"Kitorang harini jalan-jalan je. Takde plan apa-apa pun."
Terus wanita itu mengangguk perlahan.
"Akak turun stesen mana?" Sambung lelaki itu lagi.
Wanita itu mendongak. Mencari penanda lokasinya pada skrin menyala yang berada di atas pintu tren. "Akak turun Putra Setia."
Bunyi dentingan tanda akan bermulanya pengumuman berkumandang.
"Stesen seterusnya, Putra Setia. Next station, Putra Setia."
Budak kecil itu bertukar tangan. Tren laju tadi mula perlahan ketika mendekati stesen seterusnya.
"Terima kasih ya." Manis senyuman wanita anak satu itu. Budak kecil itu pula melambai mesra. Seronok dilayan oleh Amsyar sepanjang dalam tren tadi. Pintu tren dibuka luas, wanita itu hilang dari pandangan.
Cepat-cepat Anwar mengambil tempat di sebelah Amsyar.
"Kenapa tak cakap kita nak pergi office agensi? Kita nak pergi office agensi, kan?" Tanya Anwar yang mahukan kepastian sambil memperbetulkan jaketnya.
YOU ARE READING
ARAWN | ANTARA DUA REALITI
Genç KurguMenjadi popular didalam sosial media merupakan impian setiap streamer. Anwar, seorang pelajar berusia 16 tahun dengan mudahnya melonjak naik bersama persona virtual yang dicipta semenjak dia berusia 13 tahun. Menggunakan nama samaran sebagai Arawn...